Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

Musica di paesaggi sonori. Enunciazione, risignificazione, comunicazione

Carlotta Sillano

Abstract


The paper – rapidly retracing some fundamental stages in the history of sound studies – questions the relationship between soundscape and music language and proposes a reflection on the resulting ontologies of sound. In the traditional conception of soundscape studies, musical language should contribute to a re-orchestration of environmental sound and should promote awareness and active listening of extra-musical sounds. However, every music composition or performance that draws on this kind of acoustic material, inevitably transforms its fruition. Immediacy is in fact impossible and each perception produces a new meaning. The article highlights the value of subjective perception and creative processes in the multidisciplinary discussion about soundscape.


Keywords


soundscape; music; sound ontology; music semiology; acoustic communication.

Full Text:

PDF

References


Benveniste, E. 1970. L’appareil formel de l’énonciation, “Langages”, 17.

Bonnet, F. 2016. The order of sounds. A sonorous archipelago, Windsor Quarry, Falmouth (UK):Urbanomic.

Chion, M. 2004. L’arte dei suoni fissati, Roma: Edizioni Interculturali.

Demers, J. 2010. Listening through the Noise: The Aesthetics of Experimental Electronic Music, Oxford: Oxford University Press.

Fuller, B. 1966. The music of the New Life, in “Music Educators Journal”, 52(6).

Grubbs, D. 2014. I dischi rovinano il panorama, Roma: Arcana.

Husserl, E. Idee per una fenomenologia pura e per una filosofia fenomenologica, a cura di E. Filippini, Torino, Einaudi, 1965.

Kelman, A. 2010. Rethinking the soundscape, in Senses and Society, 5(2).

Ponzio, A. (a cura di). 2006. Alle radici del senso con Roland Barthes, Roma: Meltemi.

Schaeffer, P. 1996. Traité des object musicaux, Seuil.

Schafer, R.M. 1985. Il paesaggio sonoro [1977], Milano:Ricordi LIM.

Serra C. 2005. La rappresentazione fra paesaggio sonoro e spazio musicale, Milano: Unicopli.

Truax, B. 1984. Acoustic communication, Westpoint: Ablex Publishing, 1984.




DOI: https://doi.org/10.7358/gn-2021-001-sill

Copyright (©) 2021 Carlotta Sillano – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Announcements

Call for papers Vol. 7 (2024) No 2 - Fascicolo miscellaneo / Miscellaneous issue

Authors have to read through the Information for Authors and the Author guidelines carefully before beginning the submission process. 
Deadline for paper submission: September 03rd, 2024
Notification of paper acceptance and request for revision following peer review: September 20th, 2024
Deadline for revised version submission: October 29th, 2024
Publication:
December 2024


Geography Notebooks / Quaderni di Geografia / Cahiers de Géographie / Cuadernos de Geografía
Registered by Tribunale di Milano (06.12.2017 - n. 342) 
Online ISSN 2611-7207 - Print ISSN 2611-7193


Editor in Chief: Dino Gavinelli
Editorial Board: Simonetta Armondi (Politecnico di Milano) - Valerio Bini (Università degli Studi di Milano) - Alice Dal Borgo (Università degli Studi di Milano) - Carla Ferrario (Università del Piemonte Orientale) - Giuseppe Gambazza (Università degli Studi di Milano) - Sara Giovansana (Università Cattolica del Sacro Cuore) - Marco Maggioli (IULM Milano) - Giampietro Mazza (Università degli Studi di Genova) - Giovanni Messina (Università degli Studi di Messina) - Monica Morazzoni (IULM Milano) - Marcello Tanca (Università degli Studi di Cagliari) - Giacomo Zanolin (Università degli Studi di Genova) - Giovanna Giulia Zavettieri (Università degli Studi di Roma Tor Vergata).
Scientific Committee: Sara Belotti (Università degli Studi di Milano)Matteo Bolocan Goldstein (Politecnico di Milano) - Stefano De Rubertis (Università degli Studi del Salento) - Elena Dell'Agnese (Università degli Studi di Milano Bicocca) - Philippe Duhamel (Université d'Angers) - Agustin Gamir Orueta (Universidad Carlo III de Madrid) - Fiona Haslam McKenzie (University of Western Australia) - Antoine Le Blanc (Université du littoral Côte d'Opale) - Guy Mercier (Université Laval, Quebec) - Paolo Molinari (Università Cattolica del Sacro Cuore) - Valerià Paül Carril (Universidad de Santiago de Compostela) - Ana Pejdo (Sveučilište u Zadru) - Shenzhen Tian (Liaoning Normal University) - Jorge Virchez (Laurentian University of Sudbury)
Editorial office: Giovanni Baiocchetti (Università degli Studi di Milano) - Alberto Bortolotti (Politecnico di Milano) - Carlo Chiodi (Università Cattolica del Sacro Cuore) - Beatrice Galimberti (Politecnico di Milano) - Carlo Giunchi (Università degli Studi di Genova) - Beatrice Olga Margherita Meloni (Politecnico di Milano).


Referee List


© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto