Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

Mainstream digitale e altre immagini urbane. Una ricerca empirica nel sito UNESCO di Palermo

Emanuela Caravello

Abstract


The research deepens the role of new technologies in the construction of geographical imaginaries investigating the dimension of the offer related to the cultural heritage of the city of Palermo. The study was conducted using qualitative methods and provided for the application of two research techniques: participant observation and semi-structured interviews. By interpreting the results produced, the contribution aims to highlight the predominance of an urban image, linked to the UNESCO inclusion of the site in the World Heritage List, which is conveyed through new technologies. Developing a reflection on the alternative capacity of new media to dislocate and challenge shared images, the study will also examine the role of technologies in the production of imaginative counter-geographies.


Keywords


soluzioni smart; patrimonio culturale; politiche urbane; geografie immaginarie; UNESCO.

Full Text:

PDF

References


Albanese, V. 2016. "Analisi del digital storytelling e delle sue implica-zioni territoriali". In Visualizzare il paesaggio. Nuove forme di narrazione e rappresentazione dello spazio geografico, a cura di M. Giannini e V. Greco, 83-96. Bologna: BraDypUS.

Albanese, V. 2017. Il territorio mediato. Sentiment Analysis Methodology e sua applicazione al Salento. Bologna: Bononia University Press.

Angelini, A., a cura di. 2018a. Palermo arabo-normanna e le Cattedrali di Cefalù e Monreale. Dossier di Candidatura. Palermo: Fonda-zione Patrimonio UNESCO Sicilia.

Angelini, A., a cura di. 2018b. Palermo arabo-normanna e le Cattedrali di Cefalù e Monreale. Piano di Gestione. Palermo: Fondazione Pa-trimonio UNESCO Sicilia.

Auci, S., e L. Mundula. 2019. "La misura delle smart cities e gli obiet-tivi della strategia EU 2020. Una riflessione critica". Geotema 59: 57-69.

Betti, S. 2011. "La rappresentazione dello spazio attraverso le immagi-ni". In Il futuro della geografia: ambiente, culture economia, vol. II, a cura di A. Di Blasi, 47-53. Bologna: Pàtron.

Bonacini, E. 2013. La valorizzazione digitale del patrimonio culturale in Europa e in Italia: forme di fruizione e di valorizzazione museale attraverso le nuove tecnologie e i social media. Una proposta di tu-rismo wireless per Catania. Catania: Università degli Studi di Catania.

Calvo, M., F. Ciotti, G. Roncaglia, e M.A. Zela 2003. Internet 2004. Manuale per l'uso della rete. Bari: Laterza.

Cambra, T. 2008. "El web 2.0 com a distòpia en la recent internet". Digithum 10: 1-6.

https://doi.org/10.7238/d.v0i10.502

Caragliu, A., C. Del Bo, and P. Nijkamp. 2011. "Smart Cities in Eu-rope". Journal of Urban Technology 18 (2): 65-82.

https://doi.org/10.1080/10630732.2011.601117

Caravello, E. 2021. "Gli agrumi nell'immaginario arabo-normanno. Le radici di Palermo tra figurazioni e contestazioni". In Dendrola-trie. Miti e pratiche dell'immaginario arboreo. Testi e atti, nr. 15, a cura di D.R. Scandariato, C.A. Tassinari, e G. Zisa, 77-87. Palermo: Edizioni Museo Pasqualino.

Carpenter, N. 2003. "Access and Participation in the Discourse of the Digital Divide: The European Perspective at/on the WSIS". In The European Information Society: A Reality Check, edited by J. Servaes, 99-120. Bristol: Intellect Books.

Castells, M. 2014. "The Impact of the Internet on Society: A Global Perspective". In Change: 19 Key Essays on How Internet Is Changing Our Lives, edited by M. Castells, D. Gelernter, J. Ig-nacio Vázquez, and E. Morozov, 127-148. Nashville: Turner.

Cerreti, C., I. Dumont, e M. Tabusi. 2012. Geografia sociale e democra-zia. La sfida della comunicazione. Roma: Aracne.

Cosgrove, D. 1990. Realtà sociali e paesaggio simbolico. Milano: Unicopli.

Daniels, S. 2011. "Geographical Imagination". Transactions of the Insti-tute of British Geographers 36 (2): 182-187.

https://doi.org/10.1111/j.1475-5661.2011.00440.x

de Spuches, G., a cura di. 2011. La città cosmopolita. Altre narrazioni. Palermo: Palumbo.

Deuze, M. 2006. "Participation, Remediation, Bricolage: Considering Principal Components of a Digital Culture". The Information Society 22 (2): 63-75.

https://doi.org/10.1080/01972240600567170

Dumont, I., e M. Tabusi 2012. "Vers une géographie sociale 'augmen-tée'? Réflexions liminaires". In Geografia sociale e democrazia. La sfida della comunicazione, a cura di C. Cerreti, I. Dumont, e M. Tabusi, 9-23. Roma: Aracne.

Garau, C. 2014. "From Territory to Smartphone: Smart Fruition of Cultural Heritage for Dynamic Tourism Development". Plan-ning Practice and Research 29 (3): 238-255.

https://doi.org/10.1080/02697459.2014.929837

Gere, C. 2010. "Some Thoughts on Digital Culture". Digithum 12: 3-6.

https://doi.org/10.7238/d.v0i12.915

Graziano, T. 2014. "Boosting Innovation and Development: The Italian Smart Tourism, a Critical Perspective". European Journal of Ge-ography 5 (4): 6-18.

Gregory, D., R. Johnston, G. Pratt, M. Watts, and S. Whatmore, eds. 2009. The Dictionary of Human Geography. Hoboken: John Wiley & Sons.

Gretzel, U., M. Sigala, Z. Xiang, and C. Koo 2015. "Smart Tourism: Foundations and Developments". Electronic Markets 25 (3): 179-188.

https://doi.org/10.1007/s12525-015-0196-8

Hérin, R. 2012. "Nouvelles technologies de l'information et de la com-munication. Contribution à une perspective de géographie so-ciale". In Geografia sociale e democrazia. La sfida della comunica-zione, a cura di C. Cerreti, I. Dumont, e M. Tabusi, 25-42. Roma: Aracne.

Huang, C.D., J. Goo, K. Nam, and C.W. Yoo 2017. "Smart Tourism Technologies in Travel Planning: The Role of Exploration and Exploitation". Information & Management 54 (6): 757-770.

https://doi.org/10.1016/j.im.2016.11.010

Hudson-Smith, A., M. Batty, A. Crooks, and R. Milton. 2009. "Map-ping for the Masses: Accessing Web 2.0 through Crowdsourc-ing". Social Science Computer Review 27 (4): 524-538.

https://doi.org/10.1177/0894439309332299

Loda, M. 2008. Geografia Sociale. Storia, teoria e metodi di ricerca. Ro-ma: Carocci.

Marine-Roig, E., and S.A. Clavé. 2016. "A Detailed Method for Desti-nation Image Analysis Using User-generated Content". Infor-mation Technology & Tourism 15 (4): 341-364.

https://doi.org/10.1007/s40558-015-0040-1

Massey, D., P. Jess, e E. Dell'Agnese, a cura di. 2001. Luoghi, culture e globalizzazione. Torino: Utet.

Memoli, M. 2005. La città immaginata. Spazi sociali, luoghi, rappresen-tazioni a Salvador de Bahia. Milano: FrancoAngeli.

Minca, C. 1996. Spazi effimeri. Geografia e turismo tra moderno e post-moderno. Padova: Cedam.

Papotti, D. 2019. "Immaginari geografici e marketing turistico. Dal 'brand territoriale' ai 'paesaggi griffati'". Ri-Vista. Research for Landscape Architecture 17 (2): 146-157.

Puyuelo Cazorla, M., J.L. Higón Calvet, L. Merino Sanjuan, and M. Contero. 2013. "Experiencing Augmented Reality as an Acces-sibility Resource in the UNESCO Heritage Site Called 'La Lonja', Valencia". Procedia Computer Science 25: 171-178.

https://doi.org/10.1016/j.procs.2013.11.021

Rainie, L., and B. Wellman. 2012. Networked: The New Social Opera-ting System. Cambridge (MA): MIT Press.

https://doi.org/10.7551/mitpress/8358.001.0001

Rossi, U., e A. Vanolo. 2010. Geografia politica urbana. Roma - Bari: Laterza.

Said, E.W. 2000. "Invention, Memory, and Place". Critical Inquiry 26 (2): 175-192.

https://doi.org/10.1086/448963

Schieder, T.K., A. Adukaite, and L. Cantoni. 2013. "Mobile Apps De-voted to UNESCO World Heritage Sites: A Map". In Infor-mation and Communication Technologies in Tourism 2014, edited by Z. Xiang and V. Tech, 17-29. Cham: Springer.

https://doi.org/10.1007/978-3-319-03973-2_2

Urry, J., and J. Larsen. 2011. The Tourist Gaze 3.0. London: Sage.

https://doi.org/10.4135/9781446251904

van Kranenburg, R. 2008. "New Realities, New Policies?". In Digital Culture: The Changing Dynamics. Culturelink Joint Publications Series, nr. 12, edited by A. Uzelac and B. Cvjetičanina, 25-41. Zagreb: Institute for International Relations.

Wang, D., S. Park, and D.R. Fesenmaier. 2012. "The Role of Smartphones in Mediating the Touristic Experience". Journal of Travel Research 51 (4): 371-387.

https://doi.org/10.1177/0047287511426341




DOI: https://doi.org/10.7358/gn-2021-002-cara

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (©) 2021 Emanuela Caravello – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Geography Notebooks / Quaderni di Geografia / Cahiers de Géographie / Cuadernos de Geografía
Registered by Tribunale di Milano (06.12.2017 - n. 342) 
Online ISSN 2611-7207 - Print ISSN 2611-7193


Editor in Chief: Dino Gavinelli
Editorial Board: Maristella Bergaglio - Valerio Bini - Alice Giulia Dal Borgo - Giuseppe Gambazza - Flavio Lucchesi - Eleonora Mastropietro - Giacomo Zanolin
Scientific Editorial Board: Matteo Bolocan Goldstein - Stefano de Rubertis - Elena Dell’Agnese - Philippe Duhamel - Agustin Gamir Orueta - Fiona Haslam McKenzie - Antoine Leblanc - Guy Mercier - Paolo Molinari - Valerià Paül Carril - Ana Pejdo - Jorge Virchez 


© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto