Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

Iper-luoghi e trame urbane: il ruolo dei centri commerciali nel contesto territoriale lombardo

Elisa Consolandi

Abstract


Abstract

Hyper-Places and Urban Fabrics: The Role of Shopping Centers in the Lombardy Territorial Context

Moving from a reflection related to urban transformations that have occurred over the years the paper reflects on the generation of new urban spaces – which are configured as strong attractors, connectors, and diffusers – capable of encompassing various individual practices as well as the functions of a society as a whole. Assuming this framework, the contribution focuses on the role of shopping centers – with particular attention to the role assumed by Oriocenter in Lombardy (Italy) – as hyper-places. In fact, since the early 1990s, such structures have undergone profound changes, developing both through an increase in size and through a diversification of commercial attractors, promoting renewed flow trajectories and leading to increasing territorial complexity.


Keywords


hyper-place; shopping mall; Lombardy; Oriocenter; urban geography; iper-luogo; centro commerciale; Lombardia; geografia urbana

Full Text:

PDF

References


Allmark, P. 2023. "The Visual Spectacle of Shopping Malls as Tourist Destinations". In Ambiance, Tourism, and the City, edited by I. Sánchez-Fuarros, D. Paiva, and D.M. Calvo. London: Routledge.

https://doi.org/10.4324/9781003207207-8

Amin, A., and N. Thrift. 2017. Seeing Like a City. Cambridge - Malden: Polity Press.

Augè, M. 1992. Non-Lieux. Introduction à une anthropologie de la surmodernité.Paris: Seuil.

Berdoulay, V. 1997. "Le lieu et l'espace public". Cahiers de géographie du Québec 41 (114): 301-309.

https://doi.org/10.7202/022669ar

Brenner, N. 2009. "What Is Critical Urban Theory?". City 13 (2): 198-207.

https://doi.org/10.1080/13604810902996466

Bullado, E. 2000. "Il sistema distributivo in Italia. Il fenomeno dei centri commerciali". In Per Vittorio Castagna. Scritti di Geografia e di Economia, a cura di G. Gaburro, C. Robiglio Rizzo, e G. Zalin, 39-59. Padova: CEDAM.

Carreras, C., e L. D'Alessandro. 2017. "Un repertorio bibliografico su commercio, consumo e città". In Commercio, consumo e città. Quaderno di lavoro, a cura di L. Viganoni, 27-69. Milano: FrancoAngeli.

Casti, E. 2013. Cartografia critica. Dal 'topos' alla 'chora'. Milano: Guerini.

Caudo, G., a cura di. 2018. Roma Regione Capitale. Rapporto di ricerca. Roma: Osservatorio urbanistico della Regione Lazio.

Cirelli, C., E. Di Blasi, L. Mercatanti, E. Nicosia, e C.M. Porto. 2006. "Il commercio quale elemento d'identità culturale della città. Il caso di Catania". In Scritti per Alberto Di Blasi, a cura di G. Campione, F. Farinelli, e C. Santoro Lezzi, 445-470. Bologna: Pàtron.

Cirelli, C., T. Graziano, L. Mercatanti, E. Nicosia, and C.M. Porto. 2021. "Retail Geography in Italy: Historical Evolution and Future Challenges". In Geographies of Mediterranean Europe, edited by R.C. Lois-Gonzàlez, 243-266. Berlin: Springer.

https://doi.org/10.1007/978-3-030-49464-3_12

Clerici, M.A. 2016. "Liberalizzazione, crisi economica e ristrutturazione della rete dei punti vendita nelle aree metropolitane del Centro-Nord Italia". Geotema 51: 60-70.

D'Alessandro, L. 2015. "Per una nuova agenda di ricerca su consumo e città". In City, Retail and Consumption, edited by L. D'Alessandro, 339-346. Napoli: Università degli Studi di Napoli "L'Orientale".

D'Alessandro, L. 2018. "Premessa. Spazi del commercio e luoghi del consumo. Napoli e la sua area metropolitana". In Commercio, consumo e città. Quaderno di lavoro, a cura di L. Viganoni. 111-116. Milano: FrancoAngeli.

D'Alessandro, L., R. Sommella, e L. Viganoni. 2016. "Malling, Demalling, Remalling? Mutamenti e nuove pratiche del commercio e del consumo nell'area metropolitana di Napoli". Geotema 51: 71-77.

Dematteis, G. 1997. "Le città come nodi di reti. La transizione urbana in una prospettiva spaziale". In Il sistema urbano italiano nello spazio unificato europeo, a cura di G. Dematteis e P. Bonavero, 15-35. Bologna: il Mulino.

Dematteis, G. 2006. "Il fenomeno urbano". In Geografia urbana, a cura di B. Cori, G. Corna Pellegrini, G. Dematteis, e P. Pierotti, 49-163. Torino: UTET.

Finocchiaro, E. 2008. "I nuovi luoghi del consumo nella città contemporanea". In Città e commercio, a cura di C. Cirelli, 61-80. Bologna: Pàtron.

Giedion, S. 1954. Spazio, tempo e architettura. Lo sviluppo di una nuova tradizione. Milano: Hoepli.

Goss, J. 1992. "The 'Magic of the Mall': An Analysis of Form, Function, and Meaning in the Contemporary Retail Built Environment". Annals of the Association of American Geographers 83 (1): 18-47.

https://doi.org/10.1111/j.1467-8306.1993.tb01921.x

Gottmann, J. 1970. Megalopoli. Funzioni e relazioni di una pluri-città. Torino: Einaudi.

Gualtieri, S. 2017. "Le connessioni tra i luoghi". In I dossier delle Città Metropolitane. Città metropolitana di Napoli, a cura di G. Vetritto, 53-62. Roma: Dipartimento per gli Affari Regionali e le Autonomie, Presidenza del Consiglio dei Ministri.

Lévy, J. 1999. Le tournant géographique. Penser l'espace pour lire le monde. Paris: Belin.

Lévy, J., et M. Lussault. 2003. "Espace public". Dans Dictionnaire de la géographie et de l'espace des sociétés, édité par J. Lévy et M. Lussault, 334-340. Paris: Belin.

Lévy, J., O. Maitre, et T. Romany. 2016. "Rebattre les cartes. Topographie et topologie dans la cartographie contemporaine". Réseaux 1 (195): 17-52.

https://doi.org/10.3917/res.195.0015

Lontoc, D.J., A. Arellano, and L. Baquiran. 2023. "Shopping Mall as New Urban Core? A Morphological Study of Contemporary Urban Fabric Influenced by Shopping Malls". Journal of Architecture and Urbanism 47 (2): 114-124.

https://doi.org/10.3846/jau.2023.17677

Lussault, M. 2003. "Urbanité". Dans Dictionnaire de la Géographie, édité par J. Lévy et M. Lussault, 966-967. Paris: Belin.

Lussault, M. 2017. Hyper-lieux. Les nouvelles géographies politiques de la mondialisation. Paris: Seuil.

Lussault, M. 2020. Chroniques de geo' virale. Lion: École urbaine de Lyon - Éditions deux-cent-cinq.

Mansvelt, J. 2005. Geographies of Consumption. London: Sage.

https://doi.org/10.4135/9781446221433

Miller, J.C., and S. Laketa. 2019. "The 'Magic of the Mall' Revisited: Malls and the Embodied Politics of Life". Progress in Human Geography 43 (5): 910-926.

https://doi.org/10.1177/0309132518794274

Muscarà, C., a cura di. 1978. Megalopoli mediterranea. Milano: FrancoAngeli.

Paris, M. 2009. Urbanistica dei superluoghi. Rimini: Maggioli.

Scaramellini, G. 2015. "La megalopoli padana nella globalizzazione e nella crisi del XXI secolo. Riflessione sui modelli interpretativi applicati al territorio dell'Italia del Nord". Rivista Geografica Italiana 122: 423-464.

Soja, E. 2000. Postmetropolis: Critical Studies of Cities and Regions. Oxford: Blackwell.

Soja, E. 2011. "Beyond Postmetropolis". Urban Geography 32 (4): 451-469.

https://doi.org/10.2747/0272-3638.32.4.451

Tamini, L. 2010. "La territorializzazione dei superluoghi. Nuove geografie e nuove questione emergenti". In ICONEMI alla scoperta dei paesaggi bergamaschi, a cura di F. Adobati, M.C. Peretti, e M. Zambianchi, 31-34. Bergamo: University Press - Sestante Edizioni.

Timothy, D.J. 2014. "Trends in Tourism, Shopping, and Retailing". In The Wiley Blackwell Companion to Tourism, edited by A.A. Lew, C.M. Hall, and A.M. Williams, 378-388. Hoboken: John Wiley & Sons.

https://doi.org/10.1002/9781118474648.ch30

Zilli, S. 2018. "Città metropolitana e Regioni a statuto speciale. Il caso del Friuli Venezia Giulia". In Commercio, consumo e città. Quaderno di lavoro, a cura di L. Viganoni, 221-228. Milano: FrancoAngeli.

Zilli, S. 2019. "Introduzione". In Territorio e consumo in una regione composita. Il Friuli Venezia Giulia fra Grande Distribuzione Organizzata e Barcolana, a cura S. Zilli, 7-14. Milano: FrancoAngeli.




DOI: https://doi.org/10.7358/gn-2024-001-cone

Copyright (©) 2024 Elisa Consolandi – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Announcements

Call for papers Vol. 7 (2024) No 2 - Fascicolo miscellaneo / Miscellaneous issue

Authors have to read through the Information for Authors and the Author guidelines carefully before beginning the submission process. 
Deadline for paper submission: September 03rd, 2024
Notification of paper acceptance and request for revision following peer review: September 20th, 2024
Deadline for revised version submission: October 29th, 2024
Publication:
December 2024


Geography Notebooks / Quaderni di Geografia / Cahiers de Géographie / Cuadernos de Geografía
Registered by Tribunale di Milano (06.12.2017 - n. 342) 
Online ISSN 2611-7207 - Print ISSN 2611-7193


Editor in Chief: Dino Gavinelli
Editorial Board: Simonetta Armondi (Politecnico di Milano) - Valerio Bini (Università degli Studi di Milano) - Alice Dal Borgo (Università degli Studi di Milano) - Carla Ferrario (Università del Piemonte Orientale) - Giuseppe Gambazza (Università degli Studi di Milano) - Sara Giovansana (Università Cattolica del Sacro Cuore) - Marco Maggioli (IULM Milano) - Giampietro Mazza (Università degli Studi di Genova) - Giovanni Messina (Università degli Studi di Messina) - Monica Morazzoni (IULM Milano) - Marcello Tanca (Università degli Studi di Cagliari) - Giacomo Zanolin (Università degli Studi di Genova) - Giovanna Giulia Zavettieri (Università degli Studi di Roma Tor Vergata).
Scientific Committee: Sara Belotti (Università degli Studi di Milano)Matteo Bolocan Goldstein (Politecnico di Milano) - Stefano De Rubertis (Università degli Studi del Salento) - Elena Dell'Agnese (Università degli Studi di Milano Bicocca) - Philippe Duhamel (Université d'Angers) - Agustin Gamir Orueta (Universidad Carlo III de Madrid) - Fiona Haslam McKenzie (University of Western Australia) - Antoine Le Blanc (Université du littoral Côte d'Opale) - Guy Mercier (Université Laval, Quebec) - Paolo Molinari (Università Cattolica del Sacro Cuore) - Valerià Paül Carril (Universidad de Santiago de Compostela) - Ana Pejdo (Sveučilište u Zadru) - Shenzhen Tian (Liaoning Normal University) - Jorge Virchez (Laurentian University of Sudbury)
Editorial office: Giovanni Baiocchetti (Università degli Studi di Milano) - Alberto Bortolotti (Politecnico di Milano) - Carlo Chiodi (Università Cattolica del Sacro Cuore) - Beatrice Galimberti (Politecnico di Milano) - Carlo Giunchi (Università degli Studi di Genova) - Beatrice Olga Margherita Meloni (Politecnico di Milano).


Referee List


© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto