Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

Radio Advertising in Italy at the Time of the Pandemic

Giuseppe Sergio

Abstract


The article focuses on a specific form of advertising – radio advertising – at a time when it was called upon to change itself, namely during the first phase of the Coronavirus pandemic. Taking into consideration a corpus of radio advertisements broadcast during the programme La Zanzara, on air on Radio24, the main rhetorical, morpho-syntactic and lexical aspects are considered. The linguistic profile that emerges is not particularly lively, nor do the adverts show that they have fully adapted to the pandemic.


Keywords


advertising; coronavirus; COVID-19; Italian linguistics; radio

Full Text:

PDF

References


Arcangeli, Massimo. 2008. Il linguaggio pubblicitario. Roma: Carocci.

Arcangeli, Massimo. 2020. "L'informazione e la comunicazione al tempo del Coronavirus". Lingua italiana d'oggi XVII: 11-37.

Bortoletto, Anna. 2020. "La pubblicità ai tempi del Covid-19. Cenni di analisi linguistica". In L'epidemia. Le parole e l'interpretazione delle parole, a cura di Francesca Malagnini, 15-35. Firenze: Cesati.

Cacciari, Cristina, e Valentina Micciancio. 1999. La parola via etere. Suoni, rumori e silenzi nella pubblicità radiofonica. Milano: FrancoAngeli.

Cardinale, Ugo. 2021. "La metafora della guerra al tempo del Covid-19". In Ugo Cardinale, Storie di parole nuove. Neologia e neologismi nell'Italia che cambia, 177-193. Bologna: il Mulino.

Garzone, Giuliana. 2021. "Re-thinking Metaphors in COVID-19 Communication". Lingue e Linguaggi 44: 159-181.

Giorgino, Francesco. 2020. "La pubblicità al tempo del Coronavirus". Sociologia Italiana - AIS Journal of Sociology 16: 207-235.

Grasso, Aldo. 2020. "I 'poetici' spot dell'era Covid". SetteCorriere, 1 maggio: 39.

Jannacone, Costantino. 1996. La radio. Un medium vincente. Milano: Lupetti.

Malagnini, Francesca, a cura di. 2020. L'epidemia. Le parole e l'interpretazione delle parole. Firenze: Cesati.

Pietrini, Daniela. 2021. La lingua infetta. L'italiano della pandemia. Roma: Istituto della Enciclopedia Italiana Treccani.

Romano, Milena. 2021. "La pubblicità ai tempi del Coronavirus. Dall'ethos 'empatetico' all'edoné della rassegnata convivenza". Lingue e culture dei media V (1): 27-56.

Russo, Giovanna, e Loredana Tallarita. 2021. "Sports Brands Communication in the 'COVID' Age: Strategies, Representations, Identity and Consumptions". Italian Sociological Review 11 (5S): 653-671.

Salvati, Lorena, e Mirko Verdigi. 2020. "La 'guerra al Covid-19' in Occidente. Il dilagare di una metafora". In L'epidemia. Le parole e l'interpretazione delle pa¬¬role, a cura di Francesca Malagnini, 85-103. Firenze: Cesati.

Sergio, Giuseppe. 2004. Il linguaggio della pubblicità radiofonica. Roma: Aracne.

Sergio, Giuseppe. 2007. "La salute in vendita. Un sondaggio lessicale sulla lingua medico-pubblicitaria". Lingua italiana d'oggi IV: 279-316.

Sergio, Giuseppe. 2016a. "La lingua della pubblicità". In La lingua italiana e i mass media, a cura di Ilaria Bonomi e Silvia Morgana, 291-331. Roma: Carocci.

Sergio, Giuseppe. 2016b. "La lingua della pubblicità. Testi commentati". In La lingua italiana e i mass media, a cura di Ilaria Bonomi e Silvia Morgana, 65-81 [appendice di testi online]. Roma: Carocci.

Sergio, Giuseppe. 2020a. "Coronavirus/Covid-19". Lingua italiana d'oggi XVII: 112-119.

Sergio, Giuseppe. 2020b. "Virus/Virale". Lingua italiana d'oggi XVII: 224-229.

Serra, Alessandra. 2006. L'uso dell'inglese nella pubblicità italiana. Roma: Aracne.

Zanacchi, Adriano. 1999. La pubblicità. Potere di mercato. Responsabilità sociali. Milano: Lupetti.




DOI: https://doi.org/10.7358/lcm-2022-002-gser

Copyright (©) 2023 Giuseppe Sergio – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Announcements

Call for papers Vol 11 (2024) No 1 - Discourses, Methods and Practices of Diversity, Equity, Inclusion and Belonging: Towards a Global Shared Framework
Edited by Dr. Paola Catenaccio (Università degli Studi di Milano) and Dr. Fadia Nordtveit (Springfield College)

Authors have to read through the Information for Authors and the Author guidelines carefully before beginning the submission process. 
Deadline for papers submission: January 15th, 2024
Request for revision following peer review: by April 15th, 2024
Final versione due by May 15th, 2024
Publication: by June 2024

More....

Call for papers Vol 11 (2024) No 2: “The Language of War: Lexicon, Metaphor, Discourse”
Edited by Dr. Anna Anselmo (Università degli Studi di Ferrara), Prof. Kim Grego (Università degli Studi di Milano), and Prof. Andreas Musolff (University of East Anglia)

Authors have to read through the Information for Authors and the Author guidelines carefully before beginning the submission process.
Deadline for papers submission: June 10th, 2024
Request for revision following peer review: by September 10th, 2024
Final version due by October 10th, 2024
Publication: by December 2024

More... 


Lingue Culture Mediazioni - Languages Cultures Mediation
Registered by Tribunale di Milano (27/11/2013 n. 380)
Online ISSN 2421-0293 - Print ISSN 2284-1881


Dipartimento di Lingue, Letterature, Culture e Mediazioni  
Università degli Studi di Milano


Editors-in-Chief: Paola Catenaccio (Università degli Studi di Milano) - Giuliana Garzone (IULM, Milano)
Editorial Board: Marina Brambilla (Università degli Studi di Milano) - Giovanni Garofalo (Università degli Studi di Bergamo) - Dino Gavinelli (Università degli Studi di Milano) - Antonella Ghersetti (Università di Venezia Ca’ Foscari) - Maria Grazia Guido (Università del Salento) - Elena Liverani (IULM, Milano) - Stefania Maci (Università degli Studi di Bergamo) - Andrea Maurizi (Università degli Studi di Milano Bicocca) - Chiara Molinari (Università degli Studi di Milano) - Stefano Ondelli (Università degli Studi di Trieste) - Davide Papotti (Università degli Studi di Parma) - Francesca Santulli (Università di Venezia Ca’ Foscari) - Girolamo Tessuto (Università degli Studi della Campania Luigi Vanvitelli) - Giovanni Turchetta (Università degli Studi di Milano) - Stefano Vicari (Università degli Studi di Genova)
International Scientific Committee: James Archibald (Università degli Studi di Torino) - Natalija G. Bragina (Institut Russkogo Jazyka im. A.S. Puškina; RSUH, Mosca) - Kristen Brustad (University of Texas at Austin) - Luciano Curreri (University of Liège) - Hugo de Burgh (University of Westminster) - Giuditta Caliendo (Université de Lille) - Giorgio Fabio Colombo (Università di Venezia Ca' Foscari) - Daniel Dejica (Universitatea Politehnica Timisoara) - Anna De Fina (Georgetown University, USA) - Claudio Di Meola, (Sapienza Università di Roma) - Lawrence Grossberg (University of North Carolina at Chapel Hill) - Stephen Gundle (University of Warwick) - Décio de Alencar Guzmán (Universidade Federal do Pará, Belém,  Brasile) - Matthias Heinz (Universität Salzburg) - Rosina Márquez-Reiter (The Open University) - John McLeod (University of Leeds) - Estrella Montolío Durán (Universitat de Barcelona) - M'bare N'gom (Morgan State University, Baltimore) - Daragh O'Connell (Cork University) - Roberto Perin (York University, Toronto) - Giovanni Rovere (Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg) - Lara Ryazanova-Clarke (University of Edinburgh) - Françoise Sabban (École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris) - Kirk St.Amant (Louisiana Tech University, University of Limerick/University of Strasbourg) - Paul Sambre (Katholieke Universiteit Leuven) - Srikant Sarangi (Aalborg University) - Junji Tsuchiya (Waseda University, Tokyo) - Xu Shi (Zhejiang University)
Section Managers: Maria Matilde Benzoni, Università degli Studi di Milano (Modern history) - Paola Cotta Ramusino, Università degli Studi di Milano (Russian linguistics and translation) - Mario de Benedittis, Università degli Studi di Milano (Sociology) - Kim Grego Università degli Studi di Milano (English linguistics and translation) - Giovanna Mapelli, Università degli Studi di Milano (Spanish linguistics and translation) - Bettina Mottura, University of Milan (Chinese studies) - Mauro Giacomo Novelli, Università degli Studi di Milano (Contemporary Italian literature and culture) - Letizia Osti, Università degli Studi di Milano (Arab studies) - Maria Cristina Paganoni, Università degli Studi di Milano (English linguistics and translation) - Giuseppe Sergio, Università degli Studi di Milano (Italian linguistics) - Virginia Sica, Università degli Studi di Milano (Japanese studies)


Referee List


© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto