Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

Spazi di apprendimento virtuali per la didattica della lingua tedesca

Antonella Catone

Abstract


E-learninng Spaces for Teaching German as a Foreign Language. This contribution, which takes into account the online didactic affordances in a German Language and Translation course for university students, is divided into two parts: the former focuses on the potential of the chat as a didactic tool; the latter shows the activities performed on an e-learning platform during a German Language and Translation course. Specifically, attention will focus on examples of chat interaction, error correction and concrete teaching activities – supplemented by targeted use of corpora and digital lexicographic resources – involving forms of fixation and memorization, while leaving room for reasoned, creative and conscious forms of autonomy.


Keywords


chat; compounds; corpora; Deutsch als Fremdsprache - DaF; e-learning.

Full Text:

PDF

References


Abrams, Zsuzsanna I. 2003. "The Effect of Synchronous and Asynchronous cmc on Oral Performance in German". The Modern Language Journal 87 (2): 157-167.

https://doi.org/10.1111/1540-4781.00184

Bach, Gerhard, und Johannes-Peter Timm. 2009. "Handlungsorientierung als Ziel und als Methode". In Englischunterricht. Grundlagen und Methoden einer handlungsorientierten Unterrichtspraxis, herausgegeben von Gerhard Bach und Johannes-Peter Timm, 43-68. Tübingen u.a.: Francke.

Biebighäuser, Katrin, und Gabriela Marques-Schäfer. 2009. "Daf-Lernen online. Die Chat-Angebote des Goethe-Instituts in JETZT Deutsch Lernen und Second Life". Infodaf 5 (36): 411-428.

https://doi.org/10.1515/infodaf-2009-0502

Blake, Robert. 2000. "Computer Mediated Communication: A Window on L2/LE Spanish Interlanguage". Language Learning & Technology 4 (1): 120-136.

Böhlke, Olaf. 2003. "Adjective Production by Learners of German in Chatroom and Face-to-Face Discussion". Die Unterrichtspraxis / Teaching German 36 (1): 67-73.

https://doi.org/10.2307/3531685

Bohn, Rainer, und Ina Schreiter. 2000. "Wortschatzarbeit". Germanistische Linguistik 155-156: 57-98.

Borrelli, Lucia, e Anna Dipace. 2009. "Progettare unità di apprendimento on-line". In Insegnare in università. Metodi e strumenti per una didattica efficace, a cura di Anna Dipace e Valeria Tamborra, 188-211. Milano: FrancoAngeli.

Caruso, Valeria. 2016. "Dizionari elettronici e apprendimento delle espressioni idiomatiche. Monitoraggio dei bisogni e prospettive future". In Linguaggio e apprendimento linguistico. Metodi e strumenti tecnologici, a cura di Francesca Bianchi e Paola Leone, 173-189. Milano: Studi AItLA.

Catone, Antonella, e Lucia Perrone Capano. 2021. "L'insegnamento della lingua tedesca nella piattaforma e-learning dell'Università di Foggia. Metodi e strumenti". In Centri Linguistici di Ateneo. Strategie d'intervento nei processi di comunicazione interlinguistica e interculturale, a cura di Michele Bevilacqua, Rosario Pellegrino, e Valeria Anna Vaccaro, 225-246. Napoli: Edizioni Scientifiche Italiane.

Chun, Dorothy M. 1994. "Using Computer Networking to Facilitate the Acquisition of Interactive Competence". System 22 (1): 17-37.

https://doi.org/10.1016/0346-251X(94)90037-X

Cobb, Tom. 1997. "Is There Any Measurable Learning from Hands-On Concordancing". System 25 (3): 301-315.

https://doi.org/10.1016/S0346-251X(97)00024-9

Consiglio d'Europa. 2002. Quadro comune europeo di riferimento per le lingue. Apprendimento, insegnamento, valutazione. Firenze: La Nuova Italia-Oxford.

Del Gottardo, Ezio, Delio De Martino, e Anna Erika Ena. 2022. "L'e-learning del­l'Università di Foggia e la valorizzazione del ruolo docente". In Didattica, riconoscimento professionale e innovazione in Università, a cura di Loredana Perla e Viviana Vinci, 102-113. Milano: FrancoAngeli.

Di Meola, Claudio. 2014. La linguistica tedesca. Un'introduzione con esercizi e bibliografia ragionata. Roma: Bulzoni.

Elsen, Hilke. 2019. "Zum Status der Wortbildung in Lehrwerken für DaF. Vorschläge für eine Neukonzeption". Muttersprache 129 (2): 141-157.

Engler, Lela-Rose. 2013. "Einsatz eines didaktisch gelenkten Chatrooms im Fremdsprachenunterricht". Linguistik Online 15 (3): 33-45.

https://doi.org/10.13092/lo.15.814

Farroni, Cristina. 2021. "I corpora nella didattica del tedesco come lingua straniera. Potenzialità di utilizzo e proposte operative". Lend 4: 36-51.

Flinz, Carolina, e Peggy Katelhön. 2019. "Corpora nella didattica del tedesco come lingua straniera. Proposte per l'insegnamento del linguaggio specialistico del turismo". EL.LE 8 (2): 323-348.

Furger, Judith, und Hansjakob Schneider. 2011. "Schreiben in und mit digitalen Medien. Die Web-Plattform my Moment". Leseforum.ch 11 (2): 1-13.

Heid, Ulrich. 2011. "Electronic Dictionaries as Tools: Toward an Assessment of Usability". In e-Lexicography: The Internet, Digital Initiatives, edited by Pedro A. Fuertes-Olivera and Henning Bergenholtz, 287-304. London - New York: Continuum.

Johns, Tim. 1991. "Should You Be Persuaded: Two Samples of Data-Driven Learning Materials. Classroom Concordancing". ELR Journal 4: 1-16.

Kilian, Jörg. 2005. "Daf im Chat. Zur Grammatik geschriebener Umgangsprache und ihrem interaktiven Erwerb in computervermittelten Gesprächen". In Chat-Kommunikation in Beruf, Bildung und Medien, herausgegeben von Michael Beißwenger und Angelika Storrer, 201-220. Stuttgart: Verlag.

Kilian, Jörg. 2006. "Standardnorm versus Parlando in Schüler/innen-Chats". Der Deutschunterricht 5: 74-83.

Kost, Claudia. 2014. An Investigation of the Effects of Synchronous Computer-Mediated Communication (CMC) on Interlanguage Development in Beginning Learners of German: Accuracy, Proficiency, and Communication Strategies. PhD Diss., University of Arizona.

Krommer, Axel. 2002. "Chatten mit dem lyrischen Ich". In Literatur und Medien, herausgegeben von Jutta Wermke, 87-103. München: Kopaed.

Kuzminykh, Ksenia. 2009. Das Internet im Deutschunterricht. Ein Konzept der muttersprachlichen und der fremdsprachlichen Lese- und Schreibdidaktik. Frankfurt a.M.: Peter Lang.

Leech, Geoffrey. 1997. "Teaching and Language Corpora: A Convergence". In Teaching and Language Corpora, edited by Anne Wichmann and Steven Fligelstone, 1-23. New York: Addison Wesley Longman.

https://doi.org/10.4324/9781315842677-1

Legutke, Michael, und Dietmar Rösler. 2003. Fremdsprachenlernen mit digitalen Medien. Tübingen: Narr.

Leone, Paola. 2009. "Comunicazione mediata dal computer e apprendimento linguistico. Gli incontri teletandem". Studi di Glottodidattica 3 (1): 90-106.

Littlewood, William. 2002. "Cooperative and Collaborative Learning Tasks as Pathways towards Autonomous Interdependence". In Learner Autonomy 7: Challenges to Research and Practice, edited by Philip Benson and Sarah Toogood, 29-40. Dublin: Authentik.

Marques-Schäfer, Gabriela. 2013. Deutsch lernen online. Eine Analyse interkultureller Interaktionen im Chat. Tübingen: Narr.

Platten Eva. 2003. "Chat-Tutoren Didaktischen Chat-Raum. Sprachliche Hilfen und Moderation". In Fremdsprachenlernen mit digitalen Medien, herausgegeben von Michael K. Leguthke und Dietmar Rösler, 145-177. Tübingen: Narr.

Platten, Eva. 2008. "Gemeinsames Schreiben im Wiki-Web. Aktivitäten in einer untutorierten Schreibwerkstatt für fortgeschrittene Deutschlernende". Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht 13 (1): 1-22.

Rezat, Sara. 2022. "Digital lesen und schreiben. Basisbeitrag". Praxis Deutsch 292: 4-13.

https://doi.org/10.3278/JOS2202W001

Sauro, Shannon, and Bryan Smith. 2010. "Investigating L2 Performance in Text Chat". Applied Linguistics 31 (4): 554-577.

https://doi.org/10.1093/applin/amq007

Targonska, Johanna. 2012. "Wozu brauchen Fremdsprachenlernende Wortbildungskenntnisse? Theoretische Überlegungen zu möglichen Einsatzbereichen der Wortbildung im FU". Studia Niemcoznawcze 49: 751-765.

Tudini, Vincenza. 2003. "Using Native Sprakers in Chat". Language Learning & Technology 7 (3): 141-159.

Ulrich, Winfried. 2016. Wortbildung und Kollokationen im Deutschunterricht: Förderung der Sprachkompetenz durch Erwerb morphologischer Bewusstheit, Wortschatzerweiterung und Verbesserung der Ausdrucksfähigkeit. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren.

Wahlstedt, Ari, Samuli Pekkola, and Marketta Niemelä. 2008. "From E-learning Space to E-learning Place". British Journal of Educational Technology 39 (3): 1020-1030.

https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2008.00821_1.x

Wampfler, Philippe. 2017. Digitaler Deutschunterricht: Neue Medien produktiv einsetzen. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

https://doi.org/10.13109/9783666701979

Wampfler, Philippe. 2020. Digitales Schreiben. Blogs & Co. Im Unterricht. Stuttgart: Reclam Bildung und Unterricht.

Wiegand, Herbert Ernst. 1987. "Zur handlungstheoretischen Grundlegung der Wörterbuchbenutzungsforschung". Lexicographica 3: 178-227




DOI: https://doi.org/10.7358/lcm-2023-001-cata

Copyright (©) 2023 Catone Antonella – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Announcements

Call for papers Vol 11 (2024) No 1 - Discourses, Methods and Practices of Diversity, Equity, Inclusion and Belonging: Towards a Global Shared Framework
Edited by Dr. Paola Catenaccio (Università degli Studi di Milano) and Dr. Fadia Nordtveit (Springfield College)

Authors have to read through the Information for Authors and the Author guidelines carefully before beginning the submission process. 
Deadline for papers submission: January 15th, 2024
Request for revision following peer review: by April 15th, 2024
Final versione due by May 15th, 2024
Publication: by June 2024

More....

Call for papers Vol 11 (2024) No 2: “The Language of War: Lexicon, Metaphor, Discourse”
Edited by Dr. Anna Anselmo (Università degli Studi di Ferrara), Prof. Kim Grego (Università degli Studi di Milano), and Prof. Andreas Musolff (University of East Anglia)

Authors have to read through the Information for Authors and the Author guidelines carefully before beginning the submission process.
Deadline for papers submission: June 10th, 2024
Request for revision following peer review: by September 10th, 2024
Final version due by October 10th, 2024
Publication: by December 2024

More... 


Lingue Culture Mediazioni - Languages Cultures Mediation
Registered by Tribunale di Milano (27/11/2013 n. 380)
Online ISSN 2421-0293 - Print ISSN 2284-1881


Dipartimento di Lingue, Letterature, Culture e Mediazioni  
Università degli Studi di Milano


Editors-in-Chief: Paola Catenaccio (Università degli Studi di Milano) - Giuliana Garzone (IULM, Milano)
Editorial Board: Marina Brambilla (Università degli Studi di Milano) - Giovanni Garofalo (Università degli Studi di Bergamo) - Dino Gavinelli (Università degli Studi di Milano) - Antonella Ghersetti (Università di Venezia Ca’ Foscari) - Maria Grazia Guido (Università del Salento) - Elena Liverani (IULM, Milano) - Stefania Maci (Università degli Studi di Bergamo) - Andrea Maurizi (Università degli Studi di Milano Bicocca) - Chiara Molinari (Università degli Studi di Milano) - Stefano Ondelli (Università degli Studi di Trieste) - Davide Papotti (Università degli Studi di Parma) - Francesca Santulli (Università di Venezia Ca’ Foscari) - Girolamo Tessuto (Università degli Studi della Campania Luigi Vanvitelli) - Giovanni Turchetta (Università degli Studi di Milano) - Stefano Vicari (Università degli Studi di Genova)
International Scientific Committee: James Archibald (Università degli Studi di Torino) - Natalija G. Bragina (Institut Russkogo Jazyka im. A.S. Puškina; RSUH, Mosca) - Kristen Brustad (University of Texas at Austin) - Luciano Curreri (University of Liège) - Hugo de Burgh (University of Westminster) - Giuditta Caliendo (Université de Lille) - Giorgio Fabio Colombo (Università di Venezia Ca' Foscari) - Daniel Dejica (Universitatea Politehnica Timisoara) - Anna De Fina (Georgetown University, USA) - Claudio Di Meola, (Sapienza Università di Roma) - Lawrence Grossberg (University of North Carolina at Chapel Hill) - Stephen Gundle (University of Warwick) - Décio de Alencar Guzmán (Universidade Federal do Pará, Belém,  Brasile) - Matthias Heinz (Universität Salzburg) - Rosina Márquez-Reiter (The Open University) - John McLeod (University of Leeds) - Estrella Montolío Durán (Universitat de Barcelona) - M'bare N'gom (Morgan State University, Baltimore) - Daragh O'Connell (Cork University) - Roberto Perin (York University, Toronto) - Giovanni Rovere (Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg) - Lara Ryazanova-Clarke (University of Edinburgh) - Françoise Sabban (École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris) - Kirk St.Amant (Louisiana Tech University, University of Limerick/University of Strasbourg) - Paul Sambre (Katholieke Universiteit Leuven) - Srikant Sarangi (Aalborg University) - Junji Tsuchiya (Waseda University, Tokyo) - Xu Shi (Zhejiang University)
Section Managers: Maria Matilde Benzoni, Università degli Studi di Milano (Modern history) - Paola Cotta Ramusino, Università degli Studi di Milano (Russian linguistics and translation) - Mario de Benedittis, Università degli Studi di Milano (Sociology) - Kim Grego Università degli Studi di Milano (English linguistics and translation) - Giovanna Mapelli, Università degli Studi di Milano (Spanish linguistics and translation) - Bettina Mottura, University of Milan (Chinese studies) - Mauro Giacomo Novelli, Università degli Studi di Milano (Contemporary Italian literature and culture) - Letizia Osti, Università degli Studi di Milano (Arab studies) - Maria Cristina Paganoni, Università degli Studi di Milano (English linguistics and translation) - Giuseppe Sergio, Università degli Studi di Milano (Italian linguistics) - Virginia Sica, Università degli Studi di Milano (Japanese studies)


Referee List


© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto