Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

Apprendimento digitale dell’italiano L2. Un approccio ludico

Silvia Gilardoni, Alessandra Cerizza

Abstract


Digital Learning of Italian as a Foreign Language: A Playful Approach. Foreign language teaching has been more challenging than ever since the beginning of the Covid-19 health emergency. The transition from face-to-face to remote teaching has raised a series of problems for all stakeholders involved in foreign language teaching training, with particular reference to motivation and the management of the interaction between teachers and students, especially when it came to the assessment of skills acquired in this particular environment. The present contribution showcases a series of teaching activities and examples taken from a course of Italian as a second language, with a view to highlighting how digital tools and technologies can be leveraged with the aim of increasing interaction, involvement, and participation of learners, through a playful approach to task-based activities. A brief presentation of the methodological approach and the digital learning tools is complemented by authentic examples of activities that were implemented in the academic year 2020/21 at Università Cattolica del Sacro Cuore of Milano.


Keywords


online language teaching; playful approach; recreational linguistics; technology for online language learning; teaching Italian as a second language.

Full Text:

PDF

References


Bagna, Carla, Nicoletta Chiapedi, Luisa Salvati, Andrea Scibetta, e Manuela Visigalli, a cura di. 2017. La lingua italiana per studenti internazionali. Aspetti linguistici e didattici. Perugia: OLI3.

Blackboard. [22/05/2023].

https://www.blackboard.com/group/156

Cadamuro, Alessia. 2004. Stili cognitivi e stili di apprendimento. Da quello che pensi a come lo pensi. Roma: Carocci.

Consiglio d'Europa. 2002. Quadro comune europeo di riferimento per le lingue. Apprendimento, insegnamento, valutazione. Firenze: La Nuova Italia-Oxford.

Danesi, Marcel, Pierangela Diadori, e Stefania Semplici. 2018. Tecniche didattiche per la seconda lingua. Strategie e strumenti anche in contesti CLIL. Roma: Ca­rocci.

Dolci, Roberto. 2010. "Prima l'uomo". In Seminario di Linguistica e Didattica delle Lingue. Scritti in onore degli ottant'anni di Giovanni Freddi, a cura di Paolo E. Balboni e Guglielmo Cinque, 169-178. Venezia: Libreria Editrice Cafoscarina.

Gilardoni, Silvia, e Luisa Sartirana. 2019. "L'italiano per gli studenti internazionali nei percorsi di alta formazione". In Le lingue dei centri linguistici nelle sfide europee e internazionali. Formazione e mercato del lavoro a cura di Carla Bagna e Valentina Carbonara, 19-32. Pisa: Edizioni ETS.

LearningApps. [18/05/2023].

https://learningapps.org/

Lo Presti, Maria Vittoria. 2022. "La glottodidattica ludica per lo sviluppo dell'abilità di interazione orale in italiano L2. Una proposta per la didattica a distanza". In Apprendere e insegnare le lingue. La ricerca nella didattica, a cura di Silvia Gilardoni, 147-162. Brescia: Morcelliana.

Maze Generator. [20/01/2023].

https://www.mazegenerator.net/

Mollica, Anthony. 2019. Ludolinguistica. I giochi linguistici e la didattica dell'italiano. Loreto: Eli La Spiga.

Mollica, Anthony. 2020a. Ludolinguistica. Imparare una lingua con giochi di parole. Loreto: Eli La Spiga.

Mollica, Anthony. 2020b. Ludolinguistica. Parlare e scrivere con creatività. Loreto: Eli La Spiga.

Puzzlemaker. [09/10/2022].

https://puzzlemaker.discoveryeducation.com/

Wordwall. [08/05/2023].

https://wordwall.net/

Zanola, Maria Teresa. 2012. L'autonomia nella formazione linguistica universitaria. Il ruolo del Centro per l'Autoapprendimento dell'Università Cattolica. Milano: EDUcatt.




DOI: https://doi.org/10.7358/lcm-2023-001-gice

Copyright (©) 2023 Alessandra Cerizza – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Announcements

Call for papers Vol 11 (2024) No 1 - Discourses, Methods and Practices of Diversity, Equity, Inclusion and Belonging: Towards a Global Shared Framework
Edited by Dr. Paola Catenaccio (Università degli Studi di Milano) and Dr. Fadia Nordtveit (Springfield College)

Authors have to read through the Information for Authors and the Author guidelines carefully before beginning the submission process. 
Deadline for papers submission: January 15th, 2024
Request for revision following peer review: by April 15th, 2024
Final versione due by May 15th, 2024
Publication: by June 2024

More....

Call for papers Vol 11 (2024) No 2: “The Language of War: Lexicon, Metaphor, Discourse”
Edited by Dr. Anna Anselmo (Università degli Studi di Ferrara), Prof. Kim Grego (Università degli Studi di Milano), and Prof. Andreas Musolff (University of East Anglia)

Authors have to read through the Information for Authors and the Author guidelines carefully before beginning the submission process.
Deadline for papers submission: June 10th, 2024
Request for revision following peer review: by September 10th, 2024
Final version due by October 10th, 2024
Publication: by December 2024

More... 


Lingue Culture Mediazioni - Languages Cultures Mediation
Registered by Tribunale di Milano (27/11/2013 n. 380)
Online ISSN 2421-0293 - Print ISSN 2284-1881


Dipartimento di Lingue, Letterature, Culture e Mediazioni  
Università degli Studi di Milano


Editors-in-Chief: Paola Catenaccio (Università degli Studi di Milano) - Giuliana Garzone (IULM, Milano)
Editorial Board: Marina Brambilla (Università degli Studi di Milano) - Maria Vittoria Calvi (Università degli Studi di Milano) -  Lidia Anna De Michelis (Università degli Studi di Milano) - Giovanni Garofalo (Università degli Studi di Bergamo) - Dino Gavinelli (Università degli Studi di Milano) - Antonella Ghersetti (Università di Venezia Ca’ Foscari) - Maria Grazia Guido (Università del Salento) - Elena Liverani (IULM, Milano) - Stefania Maci (Università degli Studi di Bergamo) - Andrea Maurizi (Università degli Studi di Milano Bicocca) - Chiara Molinari (Università degli Studi di Milano) - Stefano Ondelli (Università degli Studi di Trieste) - Davide Papotti (Università degli Studi di Parma) - Francesca Santulli (Università di Venezia Ca’ Foscari) - Girolamo Tessuto (Università degli Studi della Campania Luigi Vanvitelli) - Giovanni Turchetta (Università degli Studi di Milano) - Stefano Vicari (Università degli Studi di Genova)
International Scientific Committee: James Archibald (McGill University, Montreal) - Natalija G. Bragina (Institut Russkogo Jazyka im. A.S. Puškina; RSUH, Mosca) - Kristen Brustad (University of Texas at Austin) - Luciano Curreri (University of Liège) - Hugo de Burgh (University of Westminster) - Giuditta Caliendo (Université de Lille) - Giorgio Fabio Colombo (Nagoya University Graduate School of Law) - Daniel Dejica (Universitatea Politehnica Timisoara) - Anna De Fina (Georgetown University, USA) - Claudio Di Meola, (Sapienza Università di Roma) - Denis Ferraris (Sorbonne Nouvelle, Paris) - Lawrence Grossberg (University of North Carolina at Chapel Hill) - Stephen Gundle (University of Warwick) - Décio de Alencar Guzmán (Universidade Federal do Pará, Belém,  Brasile) - Matthias Heinz (Universität Salzburg) - Rosina Márquez-Reiter (The Open University) - Samir Marzouki (Université de Manouba à Tunis) - (John McLeod, University of Leeds) - Estrella Montolío Durán (Universitat de Barcelona) - M'bare N'gom (Morgan State University, Baltimore) - Christiane Nord (Magdeburg-Stendal University of Applied Sciences) - Daragh O'Connell (Cork University) - Roberto Perin (York University, Toronto) - Giovanni Rovere (Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg) - Lara Ryazanova-Clarke (University of Edinburgh) - Françoise Sabban (École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris) - Kirk St.Amant (Louisiana Tech University, University of Limerick/University of Strasbourg) - Paul Sambre (Katholieke Universiteit Leuven) - Srikant Sarangi (Aalborg University) - Junji Tsuchiya (Waseda University, Tokyo) - Xu Shi (Zhejiang University)
Section editors: Maria Matilde Benzoni, Università degli Studi di Milano (Modern history) - Paola Cotta Ramusino, Università degli Studi di Milano (Russian linguistics and translation) - Mario de Benedittis, Università degli Studi di Milano (Sociology) - Kim Grego Università degli Studi di Milano (English linguistics and translation) - Giovanna Mapelli, Università degli Studi di Milano (Spanish linguistics and translation) - Bettina Mottura, University of Milan (Chinese studies) - Mauro Giacomo Novelli, Università degli Studi di Milano (Contemporary Italian literature and culture) - Letizia Osti, Università degli Studi di Milano (Arab studies) - Maria Cristina Paganoni, Università degli Studi di Milano (English linguistics and translation) - Giuseppe Sergio, Università degli Studi di Milano (Italian linguistics) - Virginia Sica, Università degli Studi di Milano (Japanese studies)


Referee List


© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto