Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

Valutare la valutazione: la ricerca come progetto di miglioramento

Gabriella Aleandri

Abstract


Assessing the Assessment: Research as An Improvement Project

Recently approved legislation on national scientific qualification and the start of the evaluation of scientific products by the VQR has reinvigorated discussions in this field. The paper does not take any stand with regard to the new legislation or to the various positions in the ensuing debates, but it aims to highlight certain themes/issues which are worth reflecting on as researchers (and teachers) of the pedagogical field. Therefore, attention is addressed to the need and opportunity to deal with the question of meta-evaluation, even for the evaluation of research and universities. In other words, the need for critical/reflective analysis/evaluation of the whole evaluation process/system, in the firm belief that the new rules for evaluation can be an opportunity for renewed rigor in study, research and production, with the active and authoritative role of the scientific community, expressing the intrinsic need for evaluation to the extent that the evaluation system itself requires transparent evaluation. The arguments proposed will arrive at indicating, in the research itself, the most suitable way to provide guidance and/or proposals to improve the evaluation of the research system: research, as an intentional and systematic process, appears to be the appropriate framework in which to place the critical-reflexive analysis of the evaluation steps being pursued. The focus is thus on research geared to planning and design in order to progressive improve the evaluation system, thereby making it possible to meet all stakeholders’ expectations.


Keywords


University; Research; Evaluation of scientific products; Improvement of evaluation system; Evaluation system of research; Università; Ricerca; Valutazione della produzione scientifica; Sistema di valutazione; Valutazione della ricerca

Full Text:

PDF

References


Ascenzi, A. (2012). Il futuro della ricerca pedagogica tra internazionalizzazione e nuove forme di valutazione. In AA.VV., Il futuro della ricerca pedagogica e la sua valutazione (pp. 17-20). Roma: Armando.

Baccini, A. (2010). Valutare la ricerca scientifica. Uso e abuso degli indicatori bibliometrici. Bologna: il Mulino.

Baldacci, M., & Corsi, M. (a cura di). (2009). Un’opportunità per la scuola: il pluralismo e l’autonomia della Pedagogia. Napoli: Tecnodid.

Barbieri, E. (a cura di). (2011). La ricerca universitaria e la sua valutazione. Rimini: Guaraldi.

Corsi, M. (2012). Conclusioni. In AA.VV., Il futuro della ricerca pedagogica e la sua valutazione (pp. 123-125). Roma: Armando.

Damiano, E. (2012). Diventare quel che si misura? Indagine sull’«internazionalizzazione» della ricerca pedagogica. In AA.VV., Il futuro della ricerca pedagogica e la sua valutazione (pp. 59-86). Roma: Armando.

Domenici, G. (2009). Ragioni e strumenti della valutazione. Napoli: Tecnodid.

Domenici, G. (2012). Valutazione quantitativa e qualitativa (della ricerca). In AA.VV., Il futuro della ricerca pedagogica e la sua valutazione. Roma: Armando.

Feynman, R. P. (2002). Il piacere di scoprire. Milano: Adelphi.

Laneve, C., & Gemma, C. (a cura di). (2006). Pedagogia Ricerca Valutazione. Lecce: Pensa.

Lenzi, A. (2011). Introduzione. In CUN, Quattro anni di CUN per l’Università, 2007-2010. Roma: Servizio informazione e documentazione CUN.

Miccoli, P., & Fabris, A. (a cura di). (2012). Valutare la ricerca? Capire, applicare, difendersi. Pisa: Edizioni ETS.

Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca - Comitato nazionale per la valutazione del sistema universitario (gennaio 2011). Undicesimo Rapporto sullo stato del Sistema Universitario.

Mortari, L. (2012). Per una valutazione di qualità della ricerca. In AA.VV., Il futuro della ricerca pedagogica e la sua valutazione (pp. 89-101). Roma: Armando.

Rivoltella, P. C. (2012). Paradigmi, metodi, tecnologie per la ricerca educativa. In AA.VV., Il futuro della ricerca pedagogica e la sua valutazione. Roma: Armando.

Sani, R. (2011). La valutazione della ricerca nell’ambito delle Scienze dell’educazione: un problema di metodo. Education Sciences & Society, 2(2), 176-190.

Università degli Studi di Macerata (2009). Se questa vi sembra una valutazione. Macerata: EUM.




DOI: https://doi.org/10.7358/ecps-2012-006-alea

Copyright (©) 2014 Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS Journal) – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie



 


Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS)
Registered by Tribunale di Milano (19/05/2010 n. 278)
Online ISSN 2037-7924 - Print ISSN 2037-7932

Research Laboratory on Didactics and Evaluation - Department of Education - "Roma Tre" University


Executive Editor: Gaetano Domenici - Associate Executive Editor & Managing  Editor: Valeria Biasci
Editorial Board: Eleftheria Argyropoulou - Massimo Baldacci - Joao Barroso - Richard Bates - Christofer Bezzina - Paolo Bonaiuto - Lucia Boncori - Pietro Boscolo - Sara Bubb  - Carlo Felice Casula - Jean-Émile Charlier - Lucia Chiappetta Cajola - Carmela Covato - Jean-Louis Derouet - Peter Early - Franco Frabboni - Constance Katz - James Levin - Pietro Lucisano  - Roberto Maragliano - Romuald Normand - Michael Osborne - Donatella Palomba - Michele Pellerey - Clotilde Pontecorvo - Vitaly V. Rubtzov - Jaap Scheerens - Noah W. Sobe - Francesco Susi - Giuseppe Spadafora - Pat Thomson
Editorial Staff: Fabio Alivernini - Guido Benvenuto - Anna Maria Ciraci - Massimiliano Fiorucci - Luca Mallia - Massimo Margottini - Giovanni Moretti - Carla Roverselli 
Editorial Secretary:
Nazarena Patrizi 


Referee List


© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto