Tra palco e realtà. Note su un’etnografia del campo dei festival musicali italiani
Abstract
This work focuses on a tradition of empirical research on popular music that is still underdeveloped in Italy, at least for what concern the particular musical event that is the ‘live concert’. It is progressively diversifying its forms and manifestations and multiplying its presence on the national territory and it is eventually become more and more an object of fecund analysis. As a typical moment of the representation of popular music, then, this work, through an ethnography of the main music festivals existing on the contemporary Italian scene, questions the intertwining of the two dimensions – the commercial and the aesthetic one – which are at the base of this particular field of cultural production.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agostini R. (2002) Chimere. Note su alcune musiche (im)popolari contemporanee, in D’Amato F. Sound tracks. Tracce, convergenze e scenari negli studi musicali, Meltemi, Roma.
Bachtin M. (1995) L’opera di Rabelais e la cultura popolare, Einaudi, Torino Bennett, A., and Peterson, R.A. (2004). Music Scenes: Local, Translocal and Virtual , Vanderbilt University Press.
Bourdieu P. (1983) La distinzione. Critica sociale del gusto, Il Mulino, Bologna.
Bourdieu P. (2005) Le regole dell’arte. Genesi e struttura del campo letterario, Milano, Il Saggiatore.
Cella G.P. (2006) Tracciare confini. Realtà e metafore della distinzione, Bologna, il Mulino.
Chambers I. (1996) Ritmi urbani, Pop music e cultura di massa, Costa & Nolan, Genova.
Connell, J., Chris, G. (2002) Soundtracks. Popular Music, Identity and Place (Critical Geographies), London, Routledge.
D’Agnese A. (2003) Povera Italia, grandi concerti e prezzi alle stelle, in «Musica.
Rock & altro», supplemento di «la Repubblica», n.369, p. 26-27
D’Amato F. (2002a) Sound tracks. Tracce, convergenze e scenari negli studi musicali, Meltemi, Roma.
De Certeau M. (2001) L’invenzione del quotidiano, Edizioni Lavoro, Roma. Durkheim E. (1973) Le forme elementari della vita religiosa, Newton Compton, Roma.
Eco U. (2004a) Opera aperta. Forma e indeterminazione nelle poetiche contemporanee, Bompiani, Milano.
Fonarow W. (1997) The Spatial Organization of the Indie Music Gig, in Thornton S., Gelder K. The Subcultures Reader, Routledge, London.
Frith S. (1996) Music and Identity, in Hall S., Du Gay P. Question of Cultural Identity, Sage, London.
Geertz C. (1998) Interpretazione di culture, Il Mulino, Bologna.
Goldfinger C. (1996) L’utile e il futile. Per un’economia dell’immateriale, UTET, Torino.
Harvey D. (1997) La crisi della modernità. Alle origini dei mutamenti culturali, il Saggiatore, Milano.
Hebdige D. (1983) Sottocultura. Il fascino di uno stile innaturale, Costa & Nolan, Genova.
Hennion A. (1981) Les professionnels du disque, Métailié, Paris
Hennion A. (2000) Passioni, gusti, pratiche. Dalla storia della musica alla sociologia dell’ascolto musicale, in «Rassegna italiana di sociologia», n.2, p. 265- 289.
Istat (1999) La musica in Italia, il Mulino, Bologna.
Istat (2002) Indagine tempo libero e cultura, in «Statistiche culturali 1999-2000».
Krims A. (2000) Rap Music and the Poetics of Identity, Cambridge UP,
Cambridge.
Laing, J., and Mair, J. (2015). Music Festivals and Social Inclusion. The Festival Organizers’ Perspective, in “Leisure Sciences” 37, 252–268.
Lieberg M. (1995) Public spaces, lifestyles and collectives identità, in «Young», vol.3, n.1, 1995, versione elettronica.
Massey, D. (1993) Power-geometry and a progressive sense of place, in J. Bird, B. Curtis, T. Putnam, G. Robertson and L. Tickner (eds) Mapping the Futures: Local Cultures, Global Change, London: Routledge, pp. 59–69.
Magaudda, P. (2013) Electronic Music Festivals and Youth Culture. Successes and Failures, from the Sónar to Italian Festivals, in “Polis”, 1, pp. 55-80
Mattern M. (1998) Acting in concert. Music, community and political action, Rutgers University Press, New Brunswick (New Jersey).
Mckay, G. (2015). The Pop Festival:History, Music, Media, Culture, London, Bloomsbury Academic.
Middleton R. (1990) Studiare la popular music, Feltrinelli, Milano.
Micelli S. (1998) Il consumo postfordista: dalla cultura della delega alla cultura dell’interazione, in Rullani E., Romano L. (a cura di) Il postfordismo. Idee per un capitalismo prossimo venturo, Etas, Milano.
Negus, K. (1996) Popular Music in Theory. An Introduction, Polity Press, London.
Pine J.B., Gilmore J.H. (2000) L’economia delle esperienze. Oltre il servizio, Etas, Milano.
Rifkin J. (2000) L’era dell’accesso. La rivoluzione della new economy, Mondadori, Milano.
Santoro M. (2002) La musica, la sociologia, e 40 milioni di italiani, in «il Mulino», n.5, p. 952-961.
Sibilla G. (2003) I linguaggi della musica pop, Bompiani, Milano.
Silenzi A., Tagliabue C. (2004) Come ogni estate, più di ogni estate, in «Musica.
Rock & altro», supplemento di «la Repubblica», 3 Giugno, p. 12-17.
Simmel G. (1908) Sociologia, Comunità, Milano.
Sorice M. (1995) Logiche dell’illogico. Introduzione alle teorie del consumo, SEAM, Roma.
Thornton S., Gelder K. (1997) The Subcultures Reader, Routledge, London.
Thornton S. (1998) Dai club ai rave. Musica, media e capitale sottoculturale, Feltrinelli, Milano.
Tjora, A. (2016) The social rhythm of the rock music festival, in “ Popular Music” 35, 64–83.
Torti M.T. (1997) Abitare la notte. Attori e processi nei mondi delle discoteche, Costa & Nolan, Genova.
Torti M.T. (2000) Giovani e «popular music» nella ricerca sociale italiana, in «Rassegna italiana di sociologia» n.2, p. 291-302.
Turner V. (1986) Antropologia della performance, il Mulino, Bologna
Van Gennep A. (1981) I riti di passaggio, Bollati Boringhieri, Torino.
Weinstein, D. (2000) Heavy Metal: The Music and Its Culture. Boston: Da Capo Press.
DOI: https://doi.org/10.7358/lcm-2017-002-doma
Copyright (©) 2018 Lorenzo Domaneschi – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie
Announcements
Forthcoming: Vol 11 (2024) No 2 “The Language of War: Lexicon, Metaphor, Discourse”
Edited by Anna Anselmo (Università degli Studi di Milano), Kim Grego (Università degli Studi di Milano), and Andreas Musolff (University of East Anglia)
Edited by Julien Longhi (CY – Cergy Paris Université) and Giuliano Rossi (Università degli Studi di Milano), with the collaboration of Claudia Cagninelli (Università degli Studi di Milano) and Nora Gattiglia (Università degli Studi di Genova).
Authors have to read through the Information for Authors and the Author guidelines carefully before beginning the submission process.
Deadline for papers submission: January 15th, 2025
Request for revision following peer review: by March 30th, 2025
Deadline for revised version submission: by April 30th, 2025
Publication: June 2025
Call for papers Vol 12 (2025) No 2: “Discourse and the Contemporary Chinese Media”
Edited by Chiara Bertulessi (Università degli Studi dell’Insubria), Lutgard Lams (KU Leuven), Bettina Mottura (Università degli Studi di Milano).
Authors have to read through the Information for Authors and the Author guidelines carefully before beginning the submission process.
Deadline for papers submission: June 10th, 2025
Request for revision following peer review: by Sepetember 10th, 2025
Deadline for revised version submission: by October 10th, 2025
Publication: December 2025
Lingue Culture Mediazioni - Languages Cultures Mediation
Registered by Tribunale di Milano (27/11/2013 n. 380)
Online ISSN 2421-0293 - Print ISSN 2284-1881
Dipartimento di Lingue, Letterature, Culture e Mediazioni
Università degli Studi di Milano
Editors-in-Chief: Paola Catenaccio (Università degli Studi di Milano) - Giuliana Garzone (IULM, Milano)
Editorial Board: Marina Brambilla (Università degli Studi di Milano) - Giovanni Garofalo (Università degli Studi di Bergamo) - Dino Gavinelli (Università degli Studi di Milano) - Antonella Ghersetti (Università di Venezia Ca’ Foscari) - Maria Grazia Guido (Università del Salento) - Elena Liverani (IULM, Milano) - Stefania Maci (Università degli Studi di Bergamo) - Andrea Maurizi (Università degli Studi di Milano Bicocca) - Chiara Molinari (Università degli Studi di Milano) - Stefano Ondelli (Università degli Studi di Trieste) - Davide Papotti (Università degli Studi di Parma) - Francesca Santulli (Università di Venezia Ca’ Foscari) - Girolamo Tessuto (Università degli Studi della Campania Luigi Vanvitelli) - Giovanni Turchetta (Università degli Studi di Milano) - Stefano Vicari (Università degli Studi di Genova)
International Scientific Committee: James Archibald (Università degli Studi di Torino) - Natalija G. Bragina (Institut Russkogo Jazyka im. A.S. Puškina; RSUH, Mosca) - Kristen Brustad (University of Texas at Austin) - Luciano Curreri (University of Liège) - Hugo de Burgh (University of Westminster) - Giuditta Caliendo (Université de Lille) - Giorgio Fabio Colombo (Università di Venezia Ca' Foscari) - Daniel Dejica (Universitatea Politehnica Timisoara) - Anna De Fina (Georgetown University, USA) - Claudio Di Meola, (Sapienza Università di Roma) - Lawrence Grossberg (University of North Carolina at Chapel Hill) - Stephen Gundle (University of Warwick) - Décio de Alencar Guzmán (Universidade Federal do Pará, Belém, Brasile) - Matthias Heinz (Universität Salzburg) - Rosina Márquez-Reiter (The Open University) - John McLeod (University of Leeds) - Estrella Montolío Durán (Universitat de Barcelona) - M'bare N'gom (Morgan State University, Baltimore) - Daragh O'Connell (Cork University) - Roberto Perin (York University, Toronto) - Giovanni Rovere (Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg) - Lara Ryazanova-Clarke (University of Edinburgh) - Françoise Sabban (École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris) - Kirk St.Amant (Louisiana Tech University, University of Limerick/University of Strasbourg) - Paul Sambre (Katholieke Universiteit Leuven) - Srikant Sarangi (Aalborg University) - Junji Tsuchiya (Waseda University, Tokyo) - Xu Shi (Zhejiang University)
Section Managers: Maria Matilde Benzoni, Università degli Studi di Milano (Modern history) - Paola Cotta Ramusino, Università degli Studi di Milano (Russian linguistics and translation) - Mario de Benedittis, Università degli Studi di Milano (Sociology) - Kim Grego Università degli Studi di Milano (English linguistics and translation) - Giovanna Mapelli, Università degli Studi di Milano (Spanish linguistics and translation) - Bettina Mottura, University of Milan (Chinese studies) - Mauro Giacomo Novelli, Università degli Studi di Milano (Contemporary Italian literature and culture) - Letizia Osti, Università degli Studi di Milano (Arab studies) - Maria Cristina Paganoni, Università degli Studi di Milano (English linguistics and translation) - Giuseppe Sergio, Università degli Studi di Milano (Italian linguistics) - Virginia Sica, Università degli Studi di Milano (Japanese studies)
© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto