Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

Un modello per la competitività sostenibile delle destinazioni turistiche

Antonio Magliulo

Abstract


The issue of sustainable competitiveness of local areas has sparked a growing interest among scholars and stakeholders in recent years. The aim of this work is to contribute to the elaboration of a simple destination management framework built on the concept of sustainable competitiveness. The paper is divided into three parts. In the first part, we try to define sustainable competitiveness of tourism destinations. In the second part, we present a system for measuring sustainable competitiveness. In the third and last part, we discuss how this system can be inserted into a destination management model.

Keywords


competitiveness, destination management, sustainability, competitività, destinazioni turistiche, sostenibilità

Full Text:

PDF

References


Antolini, F. (2012). Rilevanza dei dati contabili per la governance del turismo, in Atti della IV Riunione Scientifica della Società Italiana di Scienze del Turismo (SISTUR), a cura di L. Picciotto e M. Ruisi, Roma, Aracne, 51-78.

Antolini, F. - Boccella, N. (2011). Paradigmi di valutazione della spesa pubblica: analisi a livello regionale del settore turistico (2000-2009), Rivista di Scienze del Turismo 3: 77-95.

ARPAT Toscana (2012). Annuario 2012 dei dati ambientali, Firenze, Regione Toscana.

Bach, V. - Ravaioli, P. (2007). Pianificazione strategica e Balanced Scorecard negli enti locali, Milano, Franco Angeli.

Bianchini, F. et al. (2009). Esperienze nel continente africano. Il turismo come strumento di sviluppo sostenibile locale, Roma, CISU.

Bimonte, S. - Punzo, L.F. (2003) (a cura di). Turismo, sviluppo economico e sostenibilità: teoria e pratica, Siena, Edizioni dell’Università.

Canova, L. - Pezzano, A. (2012). Misurare per programmare. Il Sistema di Valutazione Bilanciato del Dipartimento Turismo come strumento di gestione per misurare le performance delle politiche turistiche regionali e migliorare la programmazione, in Atti della IV Riunione Scientifica della Società Italiana di Scienze del Turismo (SISTUR), a cura di L. Picciotto e M. Ruisi, Roma, Aracne, 527-544.

Caroli, M.G. (2006). Il marketing territoriale. Strategie per la competitività sostenibile del territorio, Milano, Franco Angeli.

Commission of the European Communities (2007). Agenda for a sustainable and competitive European tourism, Bruxelles.

Confalonieri, M. (2008). Il turismo sostenibile, Torino, Giappichelli.

Della Corte, V. (2000). La gestione dei sistemi locali di offerta turistica, Padova, Cedam.

De Marco, M. - Salvo, V. - Lanzani, W. (2002). Balanced Scorecard: dalla teoria alla pratica, Milano, Franco Angeli.

Demi, G. (2010/2011). I distretti turistici. Teorie e casi di studio, Tesi di laurea, Università degli Studi di Firenze, Facoltà di Economia, Anno Accademico 2010/2011.

European Commission (2002). Early warning system for identifying declining tourist destinations, and preventive best practices, Luxembourg.

European Commission (2010). Europe, the world’s No 1 tourist destination – A new political framework for tourism in Europe, Bruxelles.

Franch, M. (2010). Marketing delle destinazioni turistiche, Milano, McGraw-Hill.

Godfrey, K. - Clarke, J. (2000 [2002]). Manuale di Marketing territoriale per il turismo, Firenze, Le Monnier.

Grassini, L. (2012). Alcune considerazioni sugli indicatori proposti, in Varra, 2012, 173-178.

Kaplan, R.S. - Norton, D.P. (1996 [2007]). Balanced Scorecard. Tradurre la strategia in azione, a cura di A. Bubbio, Torino, Isedi.

Kaplan, R.S. - Norton, D.P. (2004). Strategy maps. Converting intangible assets into tangible outcomes, Boston, Harvard Business School Publishing Corporation.

Krugman, P. (1994). Competitiveness – A dangerous obsession, Foreign Affairs 2.

Krugman, P. (1996). Making sense of the competitiveness debate, Oxford Review of Economic Policy 3.

Leoni, L. - Petrei, F. (2012). Il quadro del Regolamento Europeo sul turismo e l’evoluzione del fenomeno in Italia nell’ultimo decennio, in Atti della IV Riunione Scientifica della Società Italiana di Scienze del Turismo (SISTUR), a cura di

L. Picciotto e M. Ruisi, Roma, Aracne, 13-36.

Liberatore, G. (2001). Pianificazione e controllo delle aziende di trasporto pubblico locale, Milano, Franco Angeli.

Lozato-Giotart, J.P. - Balfet, M. (2007 [2009]). Progettazione e gestione di sistemi turistici, Milano, Franco Angeli.

Magliulo, A. (2010). La sostenibilità delle destinazioni turistiche. Una rassegna della recente letteratura, Rivista di Scienze del Turismo 1: 197-208.

Martini, U. (2005). Management dei sistemi territoriali. Gestione e marketing delle destinazioni turistiche, Torino, Giappichelli.

OECD (2011). Studies on tourism. Italy: review of issues and policies, Paris.

Pasetti, P. (2002). Statistica del turismo, Roma, Carocci.

Porter, M. (1990). The competitive advantage of nations, New York, Free press.

Presenza, A. (2007). Destination management organization. Ruolo, organizzazione ed indicatori di performance, Milano, Franco Angeli.

Ritchie, J.R.B. - Crouch, G.I. (2003). The competitive destination. A sustainable tourism perspective, Oxon, UK - Cambridge, MA, CABI.

Romei, P. (2008) (a cura di). Turismo sostenibile e sviluppo locale, Padova, Cedam.

Tonchia, S. (2009). Balanced Scorecard. Progettare e gestire il sistema aziendale di misurazione delle prestazioni, Milano, Il Sole 24 Ore.

Unione Europea (2007). Azione per un turismo europeo più sostenibile, Rapporto del Gruppo per la sostenibilità del turismo, Febbraio, http://ec.europa.eu/enterprise/tourism/docs/tsg.

Vanhove, N. (2005). The economics of tourism destinations, Oxford, Elsevier Butterworth-Heinemann.

Varra, L. (2012) (a cura di). Dal dato diffuso alla conoscenza condivisa. Competitività e sostenibilità di Abetone nel progetto dell’osservatorio turistico di destinazione, Firenze, Firenze University Press.

Varra, L. - Buzzigoli, L. - Martelli, C. (2010). Complex knowledge representation for the management of a competitive and sustainable tourism destination, in Schiuma, G. - Spender, J.C. - Weir, M., Intellectual capital in a complex business

landscape, 5th International Forum on Knowledge Asset Dynamics, Matera, 24-26 June 2010, 29.

World Economic Forum (2011a). The global competitiveness. Report 2011-2012, Geneva.

World Economic Forum (2011b). The travel & tourism competitiveness. Report 2011, Geneva.

WTO (2004 [2009]). Guida degli indicatori di sviluppo sostenibile delle destinazioni turistiche, trad. it. a cura della Provincia di Rimini.

WTO (2007). A practical guide to tourism destination management, Madrid.




Copyright (©) – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie




Rivista di Scienze del Turismo. Ambiente Cultura Diritto Economia
Registered by Tribunale di Milano (15/09/2008 n. 530)
Online ISSN 2037-7908 - Print ISSN 2037-7916


Executive Editor: Nicola Boccella - Associate Editor: Azzurra Rinaldi
Editorial Staff: Andrea Billi - Patrizia Laurano - Antonio Magliulo - Angelo Quarto
Editorial Board: Alberto Abruzzese (Iulm Milano), Victor Aquino (Universidade de São Paulo), Sergio Arzeni (Ocse), Piero Barucci (Università degli Studi di Firenze), Nicola Boccella (Sapienza Università di Roma), Michael Crang (Durham University), Anya Diekmann (Université Libre de Bruxelles), Renato Guarini (Sapienza Università di Roma), Roberto Grossi (Federculture), Han Yong Liang (Zhejiang University), Jorge Lozano (Universidad Complutense de Madrid), Michel Maffesoli (Université Paris-Sorbonne), Vanda Perretta (Sapienza Università di Roma), Marina Righetti (Sapienza Università di Roma), Azzurra Rinaldi (Unitelma - Sapienza Università di Roma), Irene Salerno (Sapienza Università di Roma), Pasquale Sandulli (Sapienza Università di Roma), Manuel Valenzuela (Universidad Autónoma de Madrid)