Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

“L’orma nello schermo opaco”. Intermedialità del costrutto narrativo e rappresentazione di una “realtà depotenziata” in Un giorno perfetto (2005) di Melania G. Mazzucco

Antonella Ippolito

Abstract


In looking at the debate about the ‘end of postmodernism’ and ‘new realism’ it is noticeable that the label of ‘realism’ has been applied to writers who are actually closer to postmodern narrative techniques. This applies among others to the novel Un giorno perfetto (2005) of the bestselling Italian author Melania Mazzucco, featuring a complex intertextual-intermedial bricolage. Focusing in particular on its narrative which is deeply marked by typical cinematographic modes, this essay contends that, as more than a social fresco, the novel’s depiction of contemporary Italy explores the conflict between appearance and substance as a key experience of the subject vis à vis the common mediatized reality. As constantly recurring themes, cinema and photography serve the purpose of emblematically embodying the illusory character of this reality.


Keywords


contemporary Italian narrative; novel; intermediality; New Italian Realism; hypermodernism; postmodernism; Melania Mazzucco; intertextuality; Pseudo-Realism; mass media

Full Text:

PDF

References


Primary sources:

Mandel’stam, Osip E. 2009. “Libertà al crepuscolo” (Sumerici svobody) (1918). In Ottanta poesie, a cura di Remo Fassani. Torino: Einaudi.

Mazzucco, Melania G. 2005. Un giorno perfetto. Milano: Rizzoli.

Mazzucco, Melania G. 2008. La lunga attesa dell’angelo. Milano: Rizzoli.

Secondary sources:

Asor Rosa, Alberto. 2005. “Un giorno perfetto nelle viscere di Roma”. La Repubblica, 19. 11. 2005. http: //ricercarepubblica.it/repubblica/archivio/repubblica/2005/11/19/un-giorno-perfetto-nelle-viscere-di-roma. html (ultimo accesso 16 dicembre 2016).

Chirumbolo, Paolo. 2001. “La funzione della musica nella narrativa di Niccolò Ammaniti: da Branchie a Io non ho paura”. Quaderni d’italianistica 26 (1): 121-36.

Del Giudice, Daniele. 1993. “Comment raconter l’invisible”. L’Atelier du roman 1: 127-36.

Di Ciolla, Nicoletta. 2007. “Roma in Noir. The Eternal City as Dystopia, or Perfect Imperfection”. Romance Studies 25 (4): 297-307.

Donnarumma, Raffaele. 2011a. “Angosce di derealizzazione. Non fiction e fiction nella narrativa italiana di oggi”. In Finzione, cronaca, realtà. Scambi, intrecci e prospettive nella narrativa italiana contemporanea, ed. Hanna Serkowska, Massa: Transeuropa. 23-50.

Donnarumma, Raffaele. 2011b. “Ipermodernità: Ipotesi per un congedo dal postmoderno”. Allegoria 64: 15-50.

Favaro, Roberto. 2003. La musica nel romanzo del ’900. Milano: Ricordi.

Klettke, Cornelia. 2001. Simulakrum Schrift. Untersuchungen zu einer Ästhetik der Simulation bei Valéry, Pessoa, Borges, Klossowski, Tabucchi, Del Giudice, De Carlo. Munchen: Fink.

Klettke, Cornelia. 2008. Attraverso il segno dell’infinito. Il mondo metaforico di Daniele Del Giudice. Firenze: Cesati.

Klettke, Cornelia. 2009. Le possibili vite di un artista: Andrea De Carlo e la varietà delle sue alterità immaginate. Firenze: Cesati.

Kristeva, Julia. 1969a. “Le mot, le dialogue et le roman”. In Semeiotike: recherches pour une sémianalyse. Paris: Seuil. 82-112.

Kristeva, Julia. 1969b. “Pour une sémiologie des paragrammes”. In Semeiotike: recherches pour une sémianalyse. Paris: Seuil. 113-46.

Lucamante, Stefania. 2010. “The Making and Unmaking of the Eternal City: A History of Violence on an Everyday ‘Perfect Day’”. Annali d’italianistica, 28: 375-402.

Lucamante, Stefania. 2013. “‘Un difficile consenso’. Roma al termine della notte? Alcune considerazioni sulla narrativa d’ambiente romano negli anni Zero”. Rivista di letteratura italiana 31 (1): 193-210.

Lüderssen, Caroline. 2000. “… ‘dentro quei tasti, infinita è la musica che puoi fare …’. Überlegungen zur Funktion der Musik bei De Carlo, Maurensig, Cotroneo, Baricco”. In “Una veritade ascosa sotto bella menzogna …” Zur italienischen Literatur der Gegenwart, hg. v. Hans Felten-David Nelting. Frankfurt: Peter Lang. 101-08.

Marchais, Nathalie. 2012. “Il tramonto del patriarcato. Un giorno perfetto di Melania Mazzucco”. Italogramma 2: 277-90.

Rajewski, Irina O. 2003. Intermediales Erzählen in der italienischen Literatur der Postmoderne: von den Giovani Scrittori der 80er zum Pulp der 90er Jahre. Tübingen: Narr.

Renello, Gian Paolo. 2001. “The Mediatic Body of the Cannibal Literature”. In Stefania Lucamante, ed., Italian Pulp Fiction: The New Narrative of the ‘Giovani Cannibali’ - Writers. London: Associate University Press. 135-60.

Spinazzola, Vittorio. 2010. Tirature 2010. Il New Italian Realism. Milano: Il Saggiatore.

Torossi Tevini, Marina. 2005. “Melania G. Mazzucco. Scene di famiglia in un interno di Roma”. Stilos 7(33): 12. 8.11.2005.




DOI: https://doi.org/10.7358/ling-2016-002-ippo



 


Linguæ & - Rivista di lingue e culture moderne
Registered by Tribunale di Milano (06/04/2012 n. 185)
Online ISSN 1724-8698 - Print ISSN 2281-8952


Dipartimento di Scienze della Comunicazione, Studi Umanistici e Internazionali: Storia, Culture, Lingue, Letterature, Arti, Media
Università degli Studi di Urbino Carlo Bo


Editor-in-Chief: Roberta Mullini
Editorial Board: Maurizio Ascari - Stefano Beretta - Antonio Bertacca- Tania Collani - Chiara Elefante - Marina Guglielmi - Maryline Heck - Richard Hillman - Reinhard Johler - Stephen Knight - Cesare Mascitelli - Sonia Massai - Aurélie Moioli - Maria de Fátima Silva - Bart Van Den Bossche 

Editorial Staff: Margaret Amatulli - Alessandra Calanchi - Riccardo Donati - Ivo Klaver  - Massimiliano Morini - Antonella Negri - Luca Renzi


Referee List