Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

La ‘diabolica’ colpa di Edipo. Rinarrare il mito oggi fra letteratura e cinema: dal romanzo noir ad Angel Heart di Alan Parker / Oedipus’ ‘Diabolical’ Guilt: Retelling the Myth Today, between Literature and Film from Noir Fiction to Alan Parker’s Angel Heart

Roberto Mario Danese

Abstract


Sophocles’ Oedipus the King is considered the prototype of modern detective stories. Alain Robbe-Grillet, in his novel Les Gommes, transforms the story of Oedipus into a typical noir and William Hjortsberg uses it as a hypotext for his ‘demonic’ crime novel Falling Angel. On this book Alan Parker based his movie Angel Heart, where the main elements of the myth of Oedipus are rendered through original solutions, closely linked to the peculiarities of film language.


Keywords


Oedipus; Euripides; Alain Robbe-Grillet; William Hjortsberg; Alan Parker; Angel Heart

Full Text:

PDF

References


Althen, Gabrielle. 2016. “D’OEdipe à l’oedipe. Les Gommes d’Alain Robbe-Grillet”. Secousse 20: 38-41.

Aristotele. 1987. Poetica. Introduzione e note di Diego Lanza. Milano: Rizzoli.

Auden, Wystan Hugh. 1948. “The Guilty Vicarage: Notes on the Detective Story, by an Addict”. Harper’s Magazine May: 406-12.

Barthes, Roland. 1964. Essais critiques. Paris: Éditions du Seuil.

Bényei, Tamás. 2016. “‘I’m from Brooklyn’: Detection, Myth and Religion in Angel Heart”. Hungarian Journal of English and American Studies 22 (1): 153-66.

Bettini, Maurizio. 2000. Le orecchie di Hermes. Studi di antropologia e letterature classiche. Torino: Einaudi.

Campanile, Domitilla. 2009. “Edipo in Louisiana. A proposito di Angel Heart (Alan Parker 1987)”. La figura nel tappeto Inverno: 199-212.

Chadwick, A. R., and Virginia Harger Grinling. 1984. “Mythic Structures in Alain Robbe-Grillet’s Les Gommes”. The International Fiction Review 11 (2): 102-05.

Chiurato, Andrea. 2017. “Le maschere senza volto. Gli eroi ‘tragici’ del nouveau roman”. Between 7 (14). http://www.betweenjournal.it/ (13/01/2019).

Mamet, David. 1991. On Directing Film. New York: Penguin Books.

Moddelmog, Debra A. 1993. Readers and Mythic Signs: The Oedipus Myth in Twentieth-Century Fiction. Carbondale-Edwardsville: Southern Illinois University Press.

Modiano, Patrick. 2012. L’herbe des nuits. Paris: Gallimard.

Morissette, Bruce. 1963. Les romans de Robbe-Grillet. Paris: Les Éditions de Minuit.

Robbe-Grillet, Alain. 1953. Les Gommes. Paris: Les Éditions de Minuit.

Robbe-Grillet, Alain. 1961. Le gomme. Traduzione di Franco Lucentini. Torino: Einaudi.

Russell, Jeffrey B. 1989. Il Diavolo nel mondo antico [1977. The Devil: Perceptions of Evil from Antiquity to Primitive Christianity. Ithaca - London: Cornell University Press]. Traduzione di Fernando Cezzi. Roma - Bari: Laterza.

Slusarska, Alicja. 2011. “La presence et le fonctionnement des personnages myhtiques dans Les Gommes et Dans le labyrinthe d’Alain Robbe-Grillet”. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska 29 (2): 7-15.

Sofocle. 2009. Edipo re. A cura di Federico Condello. Siena: Barbera.

Tani, Stefano. 1983. The Doomed Detective: The Contribution of the Detective Novel to Postmodern American and Italian Fiction. Carbondale-Edwardsville: Southern Illinois University Press.

Tierno, Michael. 2002. Aristotle’s Poetics for Screenwriters: Storytelling Secrets from the Greatest Mind of Western Civilization. New York: Hyperion.

Yanoshewsky, Galia. 2010/3. “La critique littéraire et les romans de Robbe-Grillet: le cas de Roland Barthes et Bruce Morrissette”. Roman 20-50 Septembre (hors série 6): 67-82.

Filmografia

Angel Heart. 1987. UK, Canada, USA. 113'; regia di Alan Parker.

È già ieri. 2004. Italia, Spagna, UK. 99'; regia di Giulio Manfredonia.

Groundhog Day. 1993. USA. 101'; regia di Harold Ramis.

L’année dernière à Marienbad. 1961. Francia, Italia. 94'; regia di Alain Resnais.

Les gommes. 1969. Francia, Belgio. 86'; regia di Lucian Deroisy.

Liebe in Warteschleife. 2004. Germania. 92'; regia di Dennis Satin.




DOI: https://doi.org/10.7358/ling-2019-002-dane

Copyright (©) 2019 Roberto Mario Danese – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie



 


Linguæ & - Rivista di lingue e culture moderne
Registered by Tribunale di Milano (06/04/2012 n. 185)
Online ISSN 1724-8698 - Print ISSN 2281-8952


Dipartimento di Scienze della Comunicazione, Studi Umanistici e Internazionali: Storia, Culture, Lingue, Letterature, Arti, Media
Università degli Studi di Urbino Carlo Bo


Editor-in-Chief: Roberta Mullini
Editorial Board: Maurizio Ascari - Stefano Beretta - Antonio Bertacca- Tania Collani - Chiara Elefante - Marina Guglielmi - Maryline Heck - Richard Hillman - Reinhard Johler - Stephen Knight - Cesare Mascitelli - Sonia Massai - Aurélie Moioli - Maria de Fátima Silva - Bart Van Den Bossche 

Editorial Staff: Margaret Amatulli - Alessandra Calanchi - Riccardo Donati - Ivo Klaver  - Massimiliano Morini - Antonella Negri - Luca Renzi


Referee List


© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto