Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

L’importanza dell’emozione nell’apprendimento delle LS: il teatro come “luogo dei possibili”

Anouck Vecchietti Massacci

Abstract


The present work analyses the essential role of emotions in the learning process, with theatre being the ‘emotional tool’ allowing a deep language acquisition. It briefly defines emotions and underlines the benefit of positive emotions in language learning. From the fundamental aspects of TLIL (Theatre and Language Integrated Learning), the article then moves on to a teaching tool that can enable students to use their own creative spontaneity and deliver a good linguistic performance: a theatre workshop structured by a humanistic-affective approach placing the student at the centre of the formative process with a particular attention to the needs and gradualness of activities. This analysis is supported by the practice, objectives and important aspects of the workshop attended by some students of the School of foreign languages and literatures of the University of Urbino Carlo Bo (MA course in Languages for Didactics, Publishing and Business).


Full Text:

PDF

References


Balboni, Paolo. 2013. Fare educazione linguistica. Insegnare italiano, lingue straniere e lingue classiche. Novara: UTET.

Belzung, Catherine. 2007. Biologie des émotions. Bruxelles: De Boeck.

Cangia, Caterina. 1998. L’altra glottodidattica. Firenze: Giunti.

Cardona, Marion. 2010. Il ruolo della memoria nell’apprendiento delle lingue. Una prospettiva glottodidattica. Novara: UTET.

Csikszentmihalyi, Mihaly. 2004. Vivre: la psychologie du bonheur. Paris: Robert Laffont.

Galimberti, Umberto. 1992. Dizionario di psicologia. Torino: UTET.

Goleman, Daniel. 2011. Intelligenza emotiva. Milano: Bur.

Grotowski, Jerzy. 1970. Per un teatro povero. Roma: Bulzoni Editore.

Laudadio, Andrea e Mancuso, Serena. 2015. Manuale di psicologia positiva. Milano: Franco Angeli.

Magnani, Mirco. 2002. “Il teatro nella glottodidattica: un’esperienza tra teoria e prassi”. Linguæ &. Rivista di lingue e culture moderne, Vol 1 n°2: 49-65.

Sisti, Flora. 2001. “Dal CLIL al TLIL: teatro e lingua straniera” in C. Bosisio (a cura di), Ianuam Linguarum Reserare. Saggi in onore di Bona Cambiaghi, 267-79. Firenze: Le Monnier Universita.

Winnicott, Donald. 1971. Gioco e realtà. Roma: Armando Editore.




DOI: https://doi.org/10.7358/ling-2015-002-vecc

Copyright (©) 2015 Linguæ & - Rivista di lingue e culture moderne – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie



 


Linguæ & - Rivista di lingue e culture moderne
Registered by Tribunale di Milano (06/04/2012 n. 185)
Online ISSN 1724-8698 - Print ISSN 2281-8952


Dipartimento di Scienze della Comunicazione, Studi Umanistici e Internazionali: Storia, Culture, Lingue, Letterature, Arti, Media
Università degli Studi di Urbino Carlo Bo


Editor-in-Chief: Roberta Mullini
Editorial Board: Maurizio Ascari - Stefano Beretta - Antonio Bertacca- Tania Collani - Chiara Elefante - Marina Guglielmi - Maryline Heck - Richard Hillman - Reinhard Johler - Stephen Knight - Cesare Mascitelli - Sonia Massai - Aurélie Moioli - Maria de Fátima Silva - Bart Van Den Bossche 

Editorial Staff: Margaret Amatulli - Alessandra Calanchi - Riccardo Donati - Ivo Klaver  - Massimiliano Morini - Antonella Negri - Luca Renzi


Referee List


© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto