Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

Dalla progettazione lineare alla co-progettazione condivisa: l’esperienza in un liceo della provincia di Salerno

Achille Maria Notti, Annamaria Petolicchio

Abstract


Learning planning, often considered by teacher as a bureaucratic practice, becomes a declination of goals, objectives, methods listed in «Indicazioni nazionali». The prescriptive guidance main programme and the choices made by the anthology authors of textbooks seem to leave little space to realize a planning that, with respect to subject content, can respond to the needs of students as individuals. In «Indicazioni nazionali» for high schools of 2010, it should be noted that at the end of the course of study the student must understand the intrinsic value of reading as a response to a self interest and that the study of literature must be through direct contact with lyrics. How can we combine students interests and disciplinary knowledge? How can we avoid the risk that the choices are fruit tastes teacher’s anthology set or authors of textbooks, rather than selections made to convey better the message to those particular students? Starting from these considerations the action-research in progress in two fifth classes of the high school «Alfonso Gatto» in Agropoli, moves. Using the approach of Student Voice, individual students were actively involved in the Italian learning planning. Choosing and motivating some keywords that have become the fil rouge that drove the track selection and authors anthology to be explored. This paper focuses on it.


Keywords


Anthology texts; Disciplinary knowledge; Learning planning; National guidelines; Student Voice; Brani antologici; Indicazioni nazionali; Progettazione didattica; Saperi disciplinari

Full Text:

PDF

References


Baldacci, M. (2005). Unità di apprendimento e programmazione. Napoli: Tecnodid. Clark, C. M., & Yinger, R. J. (1979). Three studies of teacher planning. Research Series, 55.

De Bernardi, B. (1978). Curriculum e valutazione. In P. Boscolo (a cura di), Obiettivi e valutazione nel processo educativo. Padova: Laviana.

Fielding, M. (2006). Leadership, radical student engagement and the necessity of person centred education. International Journal of Leadership in Education, 9(4), 299-313.

Grion, V., & Manca, S. (2015). Editoriale dossier Student Voice. TD65, 23(2), 68. Nuzzaci, A. (2009). La riflessività nella progettazione educativa. Verso una riconcettualizzazione delle routine. Giornale Italiano della Ricerca Educativa, 2/3, Dicembre, 59-71.

Pellerey, M. (1994). Progettazione didattica. Metodi di programmazione educativa scolastica. Torino: Società Editrice Internazionale.

Pennac, D. (2000). Come un romanzo. Trad. it. di Y. Mélaouah. Milano: Feltrinelli.

Taylor, P. H. (1970). How teachers plan their corse: Studies in curriculum planning. Slough: National Foundation for Educational Research in England and Wales.

Trinchero, R. (2002). Manuale di ricerca educativa. Milano: FrancoAngeli.

Decreto Ministeriale 139 (2007). Regolamento recante norme di adempimento dell’obbligo di istruzione. http://archivio.pubblica.istruzione.it/normativa/2007/ dm139_07.shtml

Decreto Presidente della Repubblica 89 (2010). Indicazioni nazionali riguardanti gli obiettivi specifici di apprendimento concernenti le attività e gli insegnamenti compresi nei piani degli studi previsti per i percorsi liceali. http://www.indire.it/ lucabas/lkmw_file/licei2010

Legge 517 (1977). Norme sulla valutazione degli alunni e sull’abolizione degli esami di riparazione nonché altre norme di modifica dell’ordinamento scolastico. In Gazzetta Ufficiale 18 agosto 1977, nr. 224. http://archivio.pubblica.istruzione.it/ argomenti/handicap_new/allegati/legge517_77.doc

Parlamento Europeo (2000). Consiglio Europeo di Lisbona. http://www.europarl. europa.eu/summits/lis1_it.htm

Raccomandazione 2006/962/EC (2006). Competenze chiave per l’apprendimento permanente. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=URI SERV:c11090&from=IT




DOI: https://doi.org/10.7358/ecps-2017-015-nott



 


Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS)
Registered by Tribunale di Milano (19/05/2010 n. 278)
Online ISSN 2037-7924 - Print ISSN 2037-7932

Research Laboratory on Didactics and Evaluation - Department of Education - "Roma Tre" University


Executive Editor: Gaetano Domenici - Managing  Editor: Valeria Biasci
Editorial Board: Giuditta Alessandrini - Eleftheria Argyropoulou - Massimo Baldacci - Joao Barroso - Richard Bates - Christofer Bezzina - Paolo Bonaiuto - Lucia Boncori - Pietro Boscolo - Sara Bubb  - Carlo Felice Casula - Jean-Émile Charlier - Lucia Chiappetta Cajola - Carmela Covato - Jean-Louis Derouet - Peter Early - Franco Frabboni - Constance Katz - James Levin - Pietro Lucisano  - Roberto Maragliano - Romuald Normand - Michael Osborne - Donatella Palomba - Michele Pellerey - Clotilde Pontecorvo - Vitaly V. Rubtzov - Jaap Scheerens - Noah W. Sobe - Francesco Susi - Giuseppe Spadafora - Pat Thomson
Editorial Staff: Fabio Alivernini - Guido Benvenuto - Anna Maria Ciraci - Massimiliano Fiorucci - Luca Mallia - Massimo Margottini - Giovanni Moretti - Carla Roverselli 
Editorial Secretary:
Nazarena Patrizi