Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

Orientamento universitario in entrata: misurare l’efficacia

Laura Occhini

Abstract


Considering the evident socio-cultural changes of the last few years, the university – and even more so degree courses – must review their training offer to align themselves with the demands of a constantly changing world of work. In this context, incoming orientation program, is fundamental. Therefore, for orientation services, it seems necessary to have effective tools to detect the needs and motivations of potential students enrolled and point out areas in which to invest time and resources. In this work tried to develop an instrument
that was able to measure: the motivation to the university course choice, the power and the value of the motivation for the subsequent enrollment in the course but, above all, the level of influence they had in the choice of the various services and the various subjects deployed to the orientation of the students of the last year of high school. 190 freshmen enrolled in the degree course in Education Sciences of the University of Siena were tested with results that seem to confirm the validity of the procedure.


Keywords


Incoming orientation programs; Undergraduate orientation tools; University choice factors; VAS; Visual Analogue Scale

Full Text:

PDF

References


Agnesa, M., Peotta L., Sandre S. (2015). Mettere a fuoco l’orizzonte. Percorsi di orientamento e Career Counseling nell’era della crisi. Milano: FerrariSinibaldi.

AlmaLaurea (accesso 15.10.2016b). AlmaOrièntati. Conoscere e valutare: orientamento alla scelta universitaria. http://www.almaorientati.it/orienta/intro.aspx.

Bianchi, F. (2017). Voci di donna: le traiettorie femminili tra progetti e stereotipi in un’iniziativa di orientamento universitario, AG About Gender. Rivista internazionale di studi di genere, 6(11), 297-323, DOI: 10.15167/2279-5057/AG2017.6.11.355.

Biasi, V., Patrizi, N., De Vincenzo, C., Mosca, M. (2017). I colloqui di orientamento per facilitare il successo accademico: un’indagine sperimentale, Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies, 15, 215-228, DOI: 10.7358/ecps-2017-015-bias.

Boffo, S., Moscati, R. (2015). University Third Mission. Origins, Problems and In-dicators. Scuola democratica, 2 May-August, 251-272. DOI: 10.12828/80456.

Calidoni, P., Gola, E., Isu, G.C., Satta, R. (2009). Orientamento e riallineamento universitario online: progettazione e prova di servizi nel progetto UniSOFIA. Italian Journal of Educational Research, 2-3, 19-26.

Camera dei Deputati (2010). Legge 30 dicembre 2010, n° 240. Norme in materia di organizzazione delle università, di personale accademico e reclutamento, nonché delega al Governo per incentivare la qualità e l’efficienza del sistema universitario. http://www.camera.it/parlam/leggi/10240l.htm.

Camera dei Deputati (2012). Legge 28 giugno 2012, n° 92. Riforma del mercato del lavoro

http://documenti.camera.it/leg16/dossier/Testi/La0619b.htm.

Campus (2016). http://www.campus.it/campus/.

Cognetti, F., (2013). La third mission dell’università. Lo spazio di soglia tra città e accademia. Territorio, 66, 18-22, DOI: 10.3280/TR2013-066003.

Colombo, M., Besozzi, E. (2014). Metodologia della ricerca sociale nei contesti socio-educativi. Milano: Guerini & Associati.

Curatolo, P.R.A. (2014). L’orientamento, il tutorato e l’empowerment in presenza e a distanza nella transizione all’università: esperienze italiane e spagnole a confronto. Granada: Università di Granada Edizioni.

De Angelis, M. (2013). Bolle reputazionali. Analisi e gestione della comunicazione sociale e del passaparola su prodotti e marche. Milano: Egea.

Demarinis, R., Tassiello, F. (2012). L’auto-orientamento. In F. Petruccelli, I. Messuri, M. Santilli (a cura di), Bilancio delle competenze e orientamento professionale e scolastico. Dalla pratica alla teoria. Milano: Franco Angeli.

Di Rienzo, P., Serrieri, P. (2015). Biografie adulte in transizione. L’orientamento universitario come processo di accompagnamento basato sulle competenze. Pedagogia oggi, 1, 231-253.

DSFUCI – Dpt. scienze della formazione, scienze umane e della comunicazione interculturale (2016). Orientamento.

http://www.dsfuci.unisi.it/it/didattica/orientamento

Dominici, G. (2015 ed. digitale). Manuale dell’orientamento e della didattica modulare. Bari: Editori Laterza.

e.campus università (accesso 12.10.2016). Test di orientamento. Scopri il corso di laurea perfetto per te.

http://www.ecampusforyou.it/orientamento.asp.

Ferrucci, M. (accesso 19.10.2016). I test per l’orientamento universitario.

http://www.studenti.it/test-orientamento-universita.html.

Hjermstad, M.J., Fayers, P.M., Haugen, D.F., Caraceni, A., Hanks, G.W., Loge, J.H., Fainsinger, R., Aass, N., Kaasa, S. (2011). Studies comparing Numerical Rating Scales, Verbal Rating Scales, and Visual Analogue Scales for Assessment of Pain Intensity in Adults: a systematic literature review. Journal of Pain and Symptom Management, 41(6), 1073-1093, DOI: 10.1016/j.jpainsymman.2010.08.016).

Huskisson, E.C. (1974). Measurement of pain, The Lancet, 2, 1127-1131.

Huskisson, E.C. (1983). Visual Analogue Scale. In A. Melzack (ed). Pain measurement and assessment. New York: Raven Press.

Informagiovani Arezzo (2016). E dopo il diploma? www.informagiovaniarezzo.org/tag/orientamento/.

http://www.informagiovaniarezzo.org/scuola/e-dopo-il-diploma/.

La Rocca, C. (2012). Il Peer Tutoring nell’Orientamento universitario. Punti di forza e criticità. Metis, II(2), versione online (accesso: 28.02.2016).

Likert, R. (1932). A technique for measurement of attitudes. Archivies of Psychology, 140, 5-55

Majani, G., Callegari, S. (1998). SAT-P (Satisfaction profile). Soddisfazione soggettiva e qualità della vita. Trento: Erickson.

Margottini, M. (2015). L’orientamento a livello universitario. Orientamenti pedagogici, 62(361), 531-545.

Mauri A.G. (2011). Le prestazioni dell’impresa come comunicazione “di fatto” e il ruolo del passaparola. Sinergie, 59(2), pp.147-159.

MIUR (Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca). (2014). Linee guida nazionali per l’orientamento permanente.

http://hubmiur.pubblica.istruzione.it/web/ministero/focus210214.

MIUR (Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca). (accesso 13.10.2017). Riforma del sistema nazionale di istruzione e formazione e delega per il riordino delle disposizioni legislative vigenti. http://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2015/07/15/15G00122/sg.




DOI: https://doi.org/10.7358/ecps-2018-018-occh



 


Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS)
Registered by Tribunale di Milano (19/05/2010 n. 278)
Online ISSN 2037-7924 - Print ISSN 2037-7932

Research Laboratory on Didactics and Evaluation - Department of Education - "Roma Tre" University


Executive Editor: Gaetano Domenici - Managing  Editor: Valeria Biasci
Editorial Board: Giuditta Alessandrini - Eleftheria Argyropoulou - Massimo Baldacci - Joao Barroso - Richard Bates - Christofer Bezzina - Paolo Bonaiuto - Lucia Boncori - Pietro Boscolo - Sara Bubb  - Carlo Felice Casula - Jean-Émile Charlier - Lucia Chiappetta Cajola - Carmela Covato - Jean-Louis Derouet - Peter Early - Franco Frabboni - Constance Katz - James Levin - Pietro Lucisano  - Roberto Maragliano - Romuald Normand - Michael Osborne - Donatella Palomba - Michele Pellerey - Clotilde Pontecorvo - Vitaly V. Rubtzov - Jaap Scheerens - Noah W. Sobe - Francesco Susi - Giuseppe Spadafora - Pat Thomson
Editorial Staff: Fabio Alivernini - Guido Benvenuto - Anna Maria Ciraci - Massimiliano Fiorucci - Luca Mallia - Massimo Margottini - Giovanni Moretti - Carla Roverselli 
Editorial Secretary:
Nazarena Patrizi