Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

Valutare l’apprendimento strategico: uno studio empirico per l’elaborazione di uno strumento

Giulia Bartolini, Giorgio Bolondi, Alice Lemmo

Abstract


The aim of this research is to provide the teacher with a useful tool for assessing problem solving processes in primary school students. Our attention is focused on formative assessment. Starting from this choice, we deepen the theme of assessment in mathematics, in particular we focus on a specific mathematical component linked with the strategic process. To this end, we describe a tool that allows us to describe the behavior of the students involved in solving a mathematical problem. This tool, called «behavior coding tool», is based on the model presented by Alan H. Schoenfeld on the study of the problem solving process. To validate the tool we select and analyse two mathematics tasks that we subsequently present to a group of primary school students. In this paper we will see how the presented «behavior coding tool» is functional to teachers who intend assessing students involved in a mathematics task and monitoring the problem solving process.


Keywords


Behavior coding tool; Formative assessment; Problem solving assessment; Problem solving process

Full Text:

PDF

References


Baumgartner, E. (2004). L'osservazione del comportamento infantile. Roma: Carocci.

Bincoletto, F., Consorti, M. L., & Girardi, M. (2012). Traguardo Invalsi matematica 3. Treviso: Tredieci.

Bloom, Engelhart, Furst, Hill, & Krathwohl. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals, Handbook I: Cognitive domain. New York: David McKay Company.

Bolondi, G. (2008). Prefazione Molteplici aspetti dell'apprendimento della matematica. Edizioni Erikson.

Bolondi, G., & Fandiño Pinilla, M. I. (2012). I quaderni dela didattica. Napoli: ediSES.

Camaioni, L., Bascetta, C., & Aureli, T. (2003). L'osservazione del bambino nel contesto educativo. Bologna: il Mulino.

D'Amore, B. (2014). Il problema di matematica nella pratica didattica. Modena: Digital Docet.

D'Amore, B., Fandiño Pinilla, M. I., & Iori, M. (2013). Primi elementi di semiotica. Bologna: Pitagora.

De Landsheere, G. (1976). Elementi di docimologia. La Nuova Italia Editrice.

D’Amore, B. (2014). Il problema di matematica nella pratica didattica. Modena: Digital Docet.

Domenici, G. (2003). Manuale della valutazione scolastica. Editori Laterza.

D'Ugo, R., & Vannini, I. (2015). PraDISI. Milano: FrancoAngeli.

Duval, R. (1993). Registres de représentation sémiotique et fonctionnement cognitif de la pensée. Annales de didactique et de sciences cognitives , 5, 37-65.

English, L., & Watters, J. (2004 a). Mathematical Modeling in the Early School Years. Mathematics Education Research Journal.

Fandiño Pinilla, M. I. (2008). Molteplici aspetti dell'apprendimento della matematica. Edizioni Erikson.

Ferretti, F., & Lovece, S. (2015). La valutazione formativa per la didattica della matematica nell'ambito del progetto FAMTL. Le concezioni degli studenti di scuola media nei contronti degli strumenti di verifica utilizzati in classe. Ricerca di Pedagogia e Didattica - Journal of Theories and Research in Education 10,2.

Gattullo, M. (1967). Didattica e docimologia. Armando Editore.

Lemmo. (2017). Dal formato cartaceo al formato digitale: uno studio qualitativo di test di Matematica. Tesi di dottorato: http://hdl.handle.net/10447/220968

MIUR. (2012). Indicazioni nazionali per il curricolo della scuola dell’infanzia e del primo ciclo d’istruzione. Ministero dell’Istruzione, dell’ Università e della Ricerca.

OCSE. (2003). Assessment Framework: Mathematics, Reading, Science and Problem Solving Knowledge and Skills.

Palm, T. (2008). Impact of authenticity on sense making in word problem solving. Educational Studies in Mathematics 67(1), 37-58.

Radford, L., & Demers, S. (2006). Comunicazione e apprendimento. Bologna: Pitagora.

Richardson, K. (2004). A design of useful implementation principles for the development, diffusion, and appropriation of knowledge in mathematics classrooms. Purdue University.

Schoenfeld, A. H. (1985). Mathematical problem solving. Elsevier.

Soresi, S. (1978). Guida all’osservazione in classe. Firenze: Giunti-Barbèra.

Vertecchi, B. (2003). Manuale della valutazione. Milano: FrancoAngeli.

Vygotskij, L. (1978). Mind in society. Cambridge: Harvard University Press.

Weeden, P., Winter, J., & Broadfoot, P. (2009). Valutazioe per l'apprendimento nella scuola. Edizioni Erickson.

Zan, R. (2007). Difficoltà in matematica: osservare, interpretare, intervenire. Milano: Springer.




DOI: https://doi.org/10.7358/ecps-2018-018-bart



 


Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS)
Registered by Tribunale di Milano (19/05/2010 n. 278)
Online ISSN 2037-7924 - Print ISSN 2037-7932

Research Laboratory on Didactics and Evaluation - Department of Education - "Roma Tre" University


Executive Editor: Gaetano Domenici - Managing  Editor: Valeria Biasci
Editorial Board: Giuditta Alessandrini - Eleftheria Argyropoulou - Massimo Baldacci - Joao Barroso - Richard Bates - Christofer Bezzina - Paolo Bonaiuto - Lucia Boncori - Pietro Boscolo - Sara Bubb  - Carlo Felice Casula - Jean-Émile Charlier - Lucia Chiappetta Cajola - Carmela Covato - Jean-Louis Derouet - Peter Early - Franco Frabboni - Constance Katz - James Levin - Pietro Lucisano  - Roberto Maragliano - Romuald Normand - Michael Osborne - Donatella Palomba - Michele Pellerey - Clotilde Pontecorvo - Vitaly V. Rubtzov - Jaap Scheerens - Noah W. Sobe - Francesco Susi - Giuseppe Spadafora - Pat Thomson
Editorial Staff: Fabio Alivernini - Guido Benvenuto - Anna Maria Ciraci - Massimiliano Fiorucci - Luca Mallia - Massimo Margottini - Giovanni Moretti - Carla Roverselli 
Editorial Secretary:
Nazarena Patrizi