Osservare la didattica in aula. Un’esperienza nella scuola secondaria di I grado
Abstract
The paper presents a study of Training-Research coordinated by Sapienza, Università di Roma, in collaboration with a lower secondary school in Rome. Two cycles of systematic classroom observations were carried out, each one for a full weekly lesson timetable, in 4 eighth grade classes. Student-Observers (enrolled in the bachelor degree in Educational Sciences), were specifically trained for the research and have always worked in pairs to ensure the quality of data collected. The observations were categorized, distinguishing the different didactic and organizational aspects and counting the amount of time dedicated to each type of school activity. Some of the key findings regarding the observations are presented and discussed: the comparison between the classes on the school functions, the incidence of constructivist teaching compared to traditional lesson, the balance between the written tests and oral questions. Other data insights and the impact of research on the professional training of teachers are considered.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Asquini, G. (2018) (a cura di). La Ricerca-Formazione. Temi, esperienze, prospettive. Milano, FrancoAngeli.
Asquini, G., Benvenuto, G., Cesareni, D. (2017). La valutazione per il cambiamento: il percorso di monitoraggio del progetto D.A.D.A., in Coggi, C., Notti, A.M., (a cura di) La funzione educativa della valutazione. Teoria e pratica della valutazione educativa. Lecce, Pensa MultiMedia Editore.
Asquini, G., Refrigeri, L., Squarzoni, A., Turri, M. (in press). Percorsi universitari e competenze trasversali: sfide e potenzialità, Scuola Democratica, 1-2019.
Barrera-Pedemonte, F. (2016). High-Quality Teacher Professional Development and Classroom Teaching Practices: Evidence from Talis 2013, OECD Education Working Papers, No. 141, OECD Publishing, Paris.
Bichi, R. (2007). Le tecniche dell’osservazione. In L. Cannavò, L. Frudà (Eds.), Ricerca sociale. Dal progetto dell’indagine alla costruzione degli indici. Roma: Carocci.
Braga, P., Tosi, P., (1995). L’osservazione, in S. Mantovani (a cura di), La ricerca sul campo in educazione. I metodi qualitativi, Milano, Bruno Mondadori.
Carletti, A., Varani, A. (2005). Didattica costruttivista. Dalle teorie alla pratica in classe, Trento: Erickson.
Cesareni, D., Rossi, F. (2013). Quotidianità a scuola: le pratiche di insegnamento. Comunicazione a convegno, Simposio “Tenere la classe” XXVI Congresso AIP Sezione Psicologia dello Sviluppo e dell’Educazione. Milano - Università Cattolica del Sacro Cuore 19-21 settembre 2013.
Dewey, J. (1938). Experience and Education, Macmillan, New York (trad. it. Esperienza ed Educazione, La Nuova Italia, Firenze, 1993).
Lankshear, C., Knobel, M. (2004). A Handbook for Teacher Research: from design to implementation, Open University Press, New York.
Lewin, K. (1951). Field Theory and Learning, in Cartwright D. (ed.), Field Theory in Social Science, Harper, New York.
Montgomery, D. (2012). Helping Teachers Develop Through Classroom Observation. New York: Routledge. (2nd Edition).
O’Leary, M. (2014). Classroom Observation. A guide to the effective observation of taching and learning. New York: Routledge.
OECD (2009). Creating Effective Teaching and Learning Environments, OECD Publishing, Paris.
Perrenoud P. (2002). Dieci nuove competenze per insegnare, Anicia, Roma.
Poliandri, D., Muzzioli, P,. Quadrelli, I., Romiti, S. (2012). La Scheda di osservazione in classe: uno strumento per esplorare le opportunità di apprendimento. Italian Journal of Educational Research, V, Ottobre 2012, 173-187.
Poliandri, D., Romiti, S. (2012). Osservare le scuole, valutarle e accompagnarle verso il miglioramento: il modello proposto dall’Invalsi. Economia & Lavoro, Anno XLVI, gennaio-aprile 2012, n. 1, 61-70
Poliandri, D., Romiti, S. (2016). L’osservazione in classe, in Fiore, B., Pedrizzi, T. (a cura di), Valutare per migliorare le scuole, Milano, Mondadori Università.
Postic, M., De Ketele, J.M. (1993). Osservare le situazioni educative: metodi osservativi nella ricerca e nella valutazione, Torino, SEI.
Schon, D.A. (2006). Formare il professionista riflessivo. Per una nuova prospettiva della formazione e dell’apprendimento nelle professioni, FrancoAngeli, Milano.
Selleri, P. (2016). La comunicazione in classe. Roma: Carocci.
Song, J.H., Martens, J., McCharen, B., Ausburn, L. (2011), Multi-structural relationships among organizational culture, job autonomy, and CTE teacher turnover intention, Career and Technical Education Research, 36(1), pp. 3-26.
Trinchero, R. (2002). Manuale di ricerca educativa, Milano: Franco Angeli.
Wragg, E.C. (1994). An Introduction to Classroom Observation. London & New York: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.7358/ecps-2018-018-asqu
Copyright (©) 2018 Giorgio Asquini – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie
Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS)
Registered by Tribunale di Milano (19/05/2010 n. 278)
Online ISSN 2037-7924 - Print ISSN 2037-7932
Research Laboratory on Didactics and Evaluation - Department of Education - "Roma Tre" University
Executive Editor: Gaetano Domenici - Associate Executive Editor & Managing Editor: Valeria Biasci
Editorial Board: Eleftheria Argyropoulou - Massimo Baldacci - Joao Barroso - Richard Bates - Christofer Bezzina - Paolo Bonaiuto - Lucia Boncori - Pietro Boscolo - Sara Bubb - Carlo Felice Casula - Jean-Émile Charlier - Lucia Chiappetta Cajola - Carmela Covato - Jean-Louis Derouet - Peter Early - Franco Frabboni - Constance Katz - James Levin - Pietro Lucisano - Roberto Maragliano - Romuald Normand - Michael Osborne - Donatella Palomba - Michele Pellerey - Clotilde Pontecorvo - Vitaly V. Rubtzov - Jaap Scheerens - Noah W. Sobe - Francesco Susi - Giuseppe Spadafora - Pat Thomson
Editorial Staff: Fabio Alivernini - Guido Benvenuto - Anna Maria Ciraci - Massimiliano Fiorucci - Luca Mallia - Massimo Margottini - Giovanni Moretti - Carla Roverselli
Editorial Secretary:Nazarena Patrizi
© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto