Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

L’efficacia della musica a scuola: una rassegna delle evidenze

Amalia Lavinia Rizzo, Marta Pellegrini

Abstract


The Italian school legislation supports the educational use of music from preschool to lower secondary school for the improvement of skills included in the student’s profile at the end of the first cycle of education. In the framework of inclusive education, musical teaching is part of the school’s commitment to promote the development of academic skills, executive functions, self-regulation as well as emotional, affective, and social dimensions. All those elements are needed for improving learning and developing attitudes towards the consideration of the differences. This work presents an umbrella review of the evidence on the effectiveness of educational musical activities for the improvement of cognitive skills, socio-emotional skills, and school performance from pupils attending K-12 as well as the factors that are relevant for improving the quality of music interventions in school. The review includes meta-analyses already conducted on the effectiveness of music and presents the method adopted for searching, selecting, and coding the studies. By reviewing the evidence, it emerges the need to carry out new research in the field of music teaching that should be more rigorous in the method than the ones included in this umbrella review.


Keywords


Educational success; Effectiveness; Evidence; Meta-analysis; Music.

Full Text:

PDF

References


Agazzi, R. (1908). L'abbicì del canto educativo ad uso dei giardini d'infanzia e delle scuole elementari. Milano: La voce delle maestre d'asilo.

Badolato, N., & Scalfaro, A. (2013). L'educazione musicale nella scuola italiana dall'unità ad oggi. Musica Docta, 3, 87-99.

Bigand, E., & Tillmann, B. (2021). Near and far transfer: Is music special? PsyArXiv, 12, 1-21.

https://doi.org/10.31234/osf.io/gtnza

Booth, T., & Ainscow, M. (2014). Nuovo Index per l'inclusione. Percorsi di appren-dimento e di partecipazione a scuola. Roma: Carocci.

Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. T., & Rothstein, H. R. (2009). Intro-duction to meta-analysis. Chichester: John Wiley & Sons.

https://doi.org/10.1002/9780470743386

Calvani, A., & Marzano, A. (2020). Progettare per un miglioramento basato su evi-denze. Quale metodologia? Italian Journal of Educational Research, 24, 67-83.

Caruana, F., & Borghi, A. M. (2016). Il cervello in azione. Introduzione alle nuove scienze della mente. Bologna: il Mulino.

Chiappetta Cajola, L., & Rizzo, A. L. (2016). Musica e inclusione. Teorie e strumenti. Roma: Carocci.

Chiappetta Cajola, L., & Rizzo, A. L. (2019). Il laboratorio ludico-musicale come spazio fisico e simbolico per l'educazione inclusiva. Pedagogia Oggi, 17(1), 445-462.

Cooper, P. K. (2020). It's all in your head: A meta-analysis on the effects of music training on cognitive measures in schoolchildren. International Journal of Music Education, 38(3), 321-336.

https://doi.org/10.1177/0255761419881495

Darrow, A. A. (2016). The Every Student Succeeds Act (ESSA): What it means for students with disabilities and music educators. General Music Today, 30, 41-44.

https://doi.org/10.1177/1048371316658327

Delfrati, C. (1989). Orientamenti di pedagogia musicale. Milano: Ricordi.

Dewey, J. (1949). Experience and existence: A comment. Philosophy and Phenome-nological Research, 9(4), 709-713.

https://doi.org/10.2307/2103300

D.lgs. n. 60/2017. Norme sulla promozione della cultura umanistica, sulla valorizza-zione del patrimonio e delle produzioni culturali e sul sostegno della creatività.

D.M. 201/1999. Riconduzione ad ordinamento dei corsi sperimentali ad indirizzo musicale nella scuola media ai sensi della legge 3 maggio 1999, n. 124, art. 11, comma 9.

D.M. 9 febbraio 1979. Programmi, orari di insegnamento e prove di esame per la scuola media statale.

D.P.R. 12 febbraio 1985, n. 104. Approvazione dei nuovi programmi didattici per la scuola primaria.

D.P.R. 275/1999. Regolamento recante norme in materia di autonomia delle istitu-zioni scolastiche ai sensi dell'art. 21, della legge 15 marzo 1999, n. 59.

Freschi, A. M., & Neulichedl, R. (2012). Metodologia dell'insegnamento strumentale. Pisa: ETS.

Glenberg, A. M. (2010). Embodiment as a unifying perspective for psychology. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 1(4), 586-596.

https://doi.org/10.1002/wcs.55

PMid:26271505

Gordon, R. L., Fehd, H. M., & McCandliss, B. D. (2015). Does music training enhance literacy skills? A meta-analysis. Frontiers in Psychology, 6, 1777.

https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01777

PMid:26648880 PMCid:PMC4664655

Grant, M. J., & Booth, A. (2009). A typology of reviews: An analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information and Libraries Jour-nal, 26(2), 91-108.

https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x

PMid:19490148

Herholz, S., & Zatorre, R. (2011). Musical training as a framework for brain plastic-ity: Behavior, function, and structure. Neuron, 76(3), 486-502.

https://doi.org/10.1016/j.neuron.2012.10.011

PMid:23141061

Ianes, D., & Dell'Anna, S. (2020). Valutare la qualità dell'inclusione scolastica. Un framework ecologico. L'integrazione Scolastica e Sociale, 19(1), 109-128.

Kant, E. (1997). Critica del giudizio. Bari: Laterza.

Kraft, M. A. (2020). Interpreting effect sizes of education interventions. Education-al Researcher, 49(4), 241-253.

https://doi.org/10.3102/0013189X20912798

Kraus, N., & Chandrasekaran, B. (2010). Music training for the development of auditory skills. Nature Review Neuroscience, 11, 599-605.

https://doi.org/10.1038/nrn2882

PMid:20648064

Küpana, M. N. (2015). Social emotional learning and music education. SED -Sanat Eğitimi Dergisi, 3(1), 75-88.

https://doi.org/10.7816/sed-03-01-05

MIUR (2012a). Indicazioni Nazionali per il curricolo della scuola dell'Infanzia e del I ciclo di istruzione.

MIUR (2012b). Strumenti d'intervento per alunni con bisogni educativi speciali e organizzazione territoriale per l'inclusione scolastica. Direttiva ministeriale del 27 dicembre 2012.

Nussbaum, M. C. (2011). Non per profitto. Perché le democrazie hanno bisogno della cultura umanistica. Bologna: il Mulino.

Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., & Boutron, I. (2021). The PRISMA 2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ, 372, 71.

Patel, A. D. (2018). Music as a transformative technology of the mind: An update. In H. Honing (Ed.), The origin of musicality (pp. 113-126). Cambridge: MIT Press.

Rawls, J. (1971). A theory of justice. Cambridge: The Belknap Press of Harvard Uni-versity Press.

Rizzo, A. L. (2018). Migliorare le relazioni tra compagni: l'efficacia del laboratorio musicale per l'inclusione degli allievi con disabilità nella scuola secondaria di I grado. In G. Sellari & T. Visioli (a cura di), Educare alle emozioni. Promuo-vere relazioni positive nella scuola (pp. 173-220). Roma: Universitalia.

Rizzo, A. L. (2021). Giochi musicale e disturbi dell'apprendimento. Come potenziare i requisiti della lettura e della scrittura. Roma: Carocci.

Rizzo, A. L., Chiaro, M., Corsini, C., & Sapuppo, F. (2020). Insegnamento dello strumento musicale e inclusione scolastica. Una ricerca nazionale. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 8(2), 158-168.

Rothstein, H. R., Sutton, A. J., & Borenstein, M. (2005). Publication bias in me-ta-analysis. In H. R. Rothstein, A. J. Sutton, & M. Borenstein (Eds.), Publi-cation bias in meta-analysis: Prevention, assessment and adjustments (pp. 1-7). Chichester: John Wiley & Sons.

https://doi.org/10.1002/0470870168

Sala, G., & Gobet, F. (2017). When the music's over: Does music skill transfer to children's and young adolescents' cognitive and academic skills? A me-ta-analysis. Educational Research Review, 20, 55-67.

https://doi.org/10.1016/j.edurev.2016.11.005

Sala, G., & Gobet, F. (2019). Elvis has left the building: Correlational but not causal relationship between music skill and cognitive ability. In Proceedings of the 41st Annual Meeting of the Cognitive Science Society (pp. 987-993), Montreal, July 24-27.

https://doi.org/10.31234/osf.io/auzry

Sala, G., & Gobet, F. (2020). Cognitive and academic benefits of music training with children: A multilevel meta-analysis. Memory and Cognition, 48(8), 1429-1441.

https://doi.org/10.3758/s13421-020-01060-2

PMid:32728850 PMCid:PMC7683441

Sloboda, J. A. (2002). Doti musicali e innatismo. In J. J. Nattiez (a cura di), Enciclo-pedia della musica (pp. 509-529). Torino: Einaudi.

Standley, J. M. (2008). Does music instruction help children learn to read? Evi-dence of a meta-analysis. Applications of Research in Music Education, 27(1), 17-32.

https://doi.org/10.1177/8755123308322270

Tafuri, J. (1995). L'educazione musicale. Teorie, metodi, pratiche, Vol. 1. Torino: EDT.

Trinchero, R. (2012). La ricerca e la sua valutazione. Istanze di qualità per la ri­­cer­­ca educativa. Journal of Educational, Cultural and Psychological Stu-dies, 6, 75-96.

https://doi.org/10.7358/ecps-2012-006-trin

Unesco (2005). Guidelines for inclusion: Ensuring access to education for all. Paris: Unesco.

Unesco - Kaces (2010). Arts education glossary research. Paris: Unesco.




DOI: https://doi.org/10.7358/ecps-2021-024-ripe

Copyright (©) 2021 Amalia Lavinia Rizzo, Marta Pellegrini – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 


Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS)
Registered by Tribunale di Milano (19/05/2010 n. 278)
Online ISSN 2037-7924 - Print ISSN 2037-7932

Research Laboratory on Didactics and Evaluation - Department of Education - "Roma Tre" University


Executive Editor: Gaetano Domenici - Associate Executive Editor & Managing  Editor: Valeria Biasci
Editorial Board: Eleftheria Argyropoulou - Massimo Baldacci - Joao Barroso - Richard Bates - Christofer Bezzina - Paolo Bonaiuto - Lucia Boncori - Pietro Boscolo - Sara Bubb  - Carlo Felice Casula - Jean-Émile Charlier - Lucia Chiappetta Cajola - Carmela Covato - Jean-Louis Derouet - Peter Early - Franco Frabboni - Constance Katz - James Levin - Pietro Lucisano  - Roberto Maragliano - Romuald Normand - Michael Osborne - Donatella Palomba - Michele Pellerey - Clotilde Pontecorvo - Vitaly V. Rubtzov - Jaap Scheerens - Noah W. Sobe - Francesco Susi - Giuseppe Spadafora - Pat Thomson
Editorial Staff: Fabio Alivernini - Guido Benvenuto - Anna Maria Ciraci - Massimiliano Fiorucci - Luca Mallia - Massimo Margottini - Giovanni Moretti - Carla Roverselli 
Editorial Secretary:
Nazarena Patrizi 


Referee List


© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto