Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

Evidenze, miti e prassi didattiche: il caso dell’insegnamento della lettura nella scuola italiana

Antonio Calvani, Paola Damiani, Luciana Ventriglia

Abstract


This paper aims to take stock of the acquisitions achieved by evidence-based research on teaching to read, to compare them with the teaching practices, as they emerge from the school textbooks proposed by the publishing houses in Italy. Moving from the importance recently assumed by scientific research on effective teaching and the need to avoid risks and misunderstandings that can be generated for its use in practice, the evidence acquired about the teaching of reading and writing is presented, recalling the need to focus on the grapheme-phoneme correspondence to be acquired by children in a progressive, systematic and explicit way. It is then pointed out that the textbooks in use propose approaches in clear contrast with this finding. The second part focuses on the experimental researches conducted in Italy in recent years, congruent with the framework previously indicated, which achieve better effectiveness and high motivation in all pupils. Particular attention is paid to the national research conducted recently by the Association S.Ap.I.E.


Keywords


Evidence-based Education; Methods of teaching reading; Phonological awareness; Primary school; Textbooks.

Full Text:

PDF

References


Bertelli, B., Belli, P. R., Castagna, M. G., & Cremonesi, P. (2013). Imparare a leggere e scrivere con il metodo sillabico. Trento: Erickson.

Caldarola, N., Perini, N., & Cornoldi, C. (2012). DLC. Una prova di decisione les-sicale per la valutazione collettiva delle abilità di lettura. Dislessia, 9, 89-104.

Calvani, A. (2009). Teorie dell'istruzione e carico cognitivo, modelli per una scuola effi-cace. Trento: Erickson.

Calvani, A., Damiani, P., Montesano, L., Miranda, S., & Ventriglia, L. (2021). Evidenze scientifiche ed insegnamento della lettura. Perché una alfabetizza-zione fono-sillabica strutturata è necessaria per tutti i bambini. Giornale Ita-liano dei Disturbi del Neurosviluppo. Buone prassi per la scuola, la clinica e la ricerca, 3, in corso di stampa.

Calvani, A., & Trinchero, R. (2019). Dieci falsi miti e dieci regole per insegnare bene. Roma: Carocci.

Calvani, A., Trinchero, R., & Vivanet, G. (2018). Nuovi orizzonti della ricerca sci-entifica in educazione. Raccordare ricerca e decisione didattica: il Manifesto S.Ap.I.E. Journal of Educational Cultural and Psychological Studies, 18, 311-339.

https://doi.org/10.7358/ecps-2018-018-cal1

Calvani, A., & Ventriglia, L. (2017). Insegnare a leggere ai bambini. Gli errori da evitare. Roma: Carocci.

Carretti, B., & Zamperlin, C. (2010). La relazione fra lettura strumentale, compren-sione da ascolto e comprensione del testo in studenti italiani. Ricerche di Psi-cologia, 13, 361-373.

Chandler, P., & Sweller, J. (1991). Cognitive load theory and the format of instruc-tion. Cognition and Instruction, 8(4), 293-332.

https://doi.org/10.1207/s1532690xci0804_2

Clark, R. C., Nguyen, F., & Sweller, J. (2006). Efficiency in learning: Evidence-based guidelines to manage cognitive load. San Francisco, CA: Pfeiffer.

https://doi.org/10.1002/pfi.4930450920

Cornoldi, C., & Colpo, G. (2012). Prove di lettura MT-2 per la scuola primaria. Firenze: Giunti OS.

Dehaene, S. (2009). I neuroni della lettura. Milano: Raffaello Cortina.

Dehaene, S. (2019). Imparare. Il talento del cervello e la sfida delle macchine. Mi­­la­­no: Raffaello Cortina.

Dutto, M. G. (2018). La scuola francese alle prese con i fondamentali. https://www.mariogiacomodutto.it/la-scuola-francese-alle-prese-con-i-fondamentali/

Ehri, L. C., Nunes, S. R., Willows, D. M., Schuster, B. V., Yaghoub‐Zadeh, Z., & Shanahan, T. (2001). Phonemic awareness instruction helps children learn to read: Evidence from the National Reading Panel's meta‐analysis. Reading Research Quarterly, 36(3), 250-287.

https://doi.org/10.1598/RRQ.36.3.2

Emiliani, M., & Partesana, E. (2008). Dislessia proviamo con le sillabe. Il metodo SLB semplifichiamo la lettura a tutti i bambini. Firenze: Libri Liberi.

Franceschi, S., Savelli, E., & Stella, G. (2011). Identificazione precoce dei soggetti a rischio DSA ed efficacia di un intervento abilitativo metafonologico. Disles-sia, 3(8), 247-266.

Gagné, R., & Briggs, L. J. (1974). Principles of instructional design. New York: Hol-ton, Rinehart & Winston (trad. it. Fondamenti di progettazione didattica. Torino: SEI, 1990).

Goigoux, R. (éd.). (2015). Lire et écrire. Lion: Institut Français de l'Éducation.

Goswami, U., Gombert, J. E., & de Barrera, L. F. (1998). Children's orthographic representations and linguistic transparency: Nonsense word reading in Eng-lish, French, and Spanish. Applied Psycholinguistics, 19(1), 19-52.

https://doi.org/10.1017/S0142716400010560

Higgins, S., Katsipataki, M., Villanueva-Aguilera, A. B., Coleman, R., Hender-son, P., Major, L. E., Coe, R., & Mason, D. (2016). The Sutton Trust-Education Endowment Foundation teaching and learning toolkit. London: Education Endowment Foundation.

Karmiloff-Smith, A. (1986). From metaprocess to conscious access: Evidence from children's metalinguistic and repair data. Cognition, 28, 95-147.

https://doi.org/10.1016/0010-0277(86)90040-5

Liberman, I. Y., & Liberman, A. M. (1990). Whole language vs. code emphasis: Underlying assumptions and their implications for reading. Annals of Dys-lexia, 40, 51-76 (trad. it. e adattamento di E. Savelli, Metodo globale vs. metodo alfabetico. Le assunzioni sottostanti e le loro implicazioni per l'insegnamento della lettura. Dislessia, 1(1), 2004, 17-37).

https://doi.org/10.1007/BF02648140

PMid:24233626

Merrill, M. D. (2002). First principles of instruction. Educational Technology, Research and Development, 50(3), 43-59.

https://doi.org/10.1007/BF02505024

Midoro, V., Massari, M., & Strisciuglio, C. (2017). Imparare a leggere a tre anni. TD - Tecnologie Didattiche, 24(3), 173-182.

Ministère de l'Éducation Nationale et de la Jeunesse, Un guide fondé sur l'état de la recherche. Pour enseigner la lecture et l'écriture au CP (nouvelle édition, 2019). https://eduscol.education.fr/document/1508/download

MIUR - Ministero dell'Istruzione, dell'Università e della Ricerca (2011). Linee guida per il diritto allo studio degli alunni e degli studenti con DSA. https://www.poliba.it/sites/default/files/DM%2012luglio2011%20-%20Linee%20guida%20DSA.pdf

Morais, J. (1989). Phonological awareness: A bridge between language and literacy. In D. J. Sawyere & B. J. Fox (Eds.), Phonological awareness in reading: The evolution of current perspective. New York: Springer.

Neri, A., & Pellegrini, M. (2017). Il ruolo della consapevolezza fonologica per l'ap­­pren­­dimento della lettura. Una revisione descrittiva. Form@re. Open Journal per la Formazione in Rete, 17(2), 76-88.

Padovani, R., Odorici, E., Graziosi, V., Bertelli, B., Iadevaia, M., Bellei, M. F., Man-cini, D., Roccalberti, O., Vecchietti, F., Valenti, A., Cavallari, C., & Cavaz-zoni, M. (2018). Sperimentazione del metodo sillabico per insegnare a leg-gere e scrivere nella scuola primaria. Dislessia, 15(2), 161-172.

Pellegrini, M., & Vivanet, G. (2017). Sintesi di ricerca in educazione. Basi teoriche e metodologiche. Roma: Carocci.

Pinto, C., & Bigozzi, L. (2002). Laboratorio di lettura e scrittura. Percorsi precoci per la consapevolezza fonologica, testuale e pragmatica. Trento: Erickson.

Rosenshine, B. (2010). International Academy of Education (IAE): Principles of in-struction. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Publications/Educational_Practices/EdPractices_21.pdf

Stella, G., & Apolito, A. (2004). Lo screening precoce nella scuola elementare. Può una prova di 16 parole prevedere i disturbi specifici di apprendimento? Di-slessia, 1(1), 111-118.

Trenta, M., & Zoccolotti, P. (2013). Verso un'interpretazione degli errori di lettura di bambini italiani con difficoltà di lettura. Dislessia, 10(2), 199-237.

Ventriglia, L. (2016). Come insegnare a leggere ai bambini. Presentazione di una metodologia. Form@re. Open Journal per la Formazione in Rete, 2(16), 374-384.




DOI: https://doi.org/10.7358/ecps-2021-024-calv

Copyright (©) 2021 Antonio Calvani, Paola Damiani, Luciana Ventriglia – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 


Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS)
Registered by Tribunale di Milano (19/05/2010 n. 278)
Online ISSN 2037-7924 - Print ISSN 2037-7932

Research Laboratory on Didactics and Evaluation - Department of Education - "Roma Tre" University


Executive Editor: Gaetano Domenici - Associate Executive Editor & Managing  Editor: Valeria Biasci
Editorial Board: Eleftheria Argyropoulou - Massimo Baldacci - Joao Barroso - Richard Bates - Christofer Bezzina - Paolo Bonaiuto - Lucia Boncori - Pietro Boscolo - Sara Bubb  - Carlo Felice Casula - Jean-Émile Charlier - Lucia Chiappetta Cajola - Carmela Covato - Jean-Louis Derouet - Peter Early - Franco Frabboni - Constance Katz - James Levin - Pietro Lucisano  - Roberto Maragliano - Romuald Normand - Michael Osborne - Donatella Palomba - Michele Pellerey - Clotilde Pontecorvo - Vitaly V. Rubtzov - Jaap Scheerens - Noah W. Sobe - Francesco Susi - Giuseppe Spadafora - Pat Thomson
Editorial Staff: Fabio Alivernini - Guido Benvenuto - Anna Maria Ciraci - Massimiliano Fiorucci - Luca Mallia - Massimo Margottini - Giovanni Moretti - Carla Roverselli 
Editorial Secretary:
Nazarena Patrizi 


Referee List


© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto