Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

Componenti psicologiche del ruolo del tutor scientifico nell’apprendimento on-line

Valeria Biasi, Daria D'Aloise, Sara Longo

Abstract


Psychological Components of the Scientific Tutor’s Role in Distance Learning

This paper highlights, in multimedia learning through an e-learning platform, the psychological aspects of the online scientific tutor’s role, and analyses the effects on learning levels. The online General Psychology Laboratory (Degree in Education, «Roma Tre» University) – conducted with a tutoring service and centered on semi-structured self-evaluation tests (Domenici, 1991 and 2005) – has shown a facilitation effect on learning processes, giving rise to statistically significant differences (p < 0.001) in the objective final examination, to the advantage of the group of students who carried out the laboratory tasks compared to students who did not. An analysis of the content of the problems encountered by students and of the messages recorded in the Laboratory Forum and in the Forum for Clarifications showed the following: (a) didactic-organisational type queries (b) affectiverelational psychological aspects, particularly with regard to motivation for knowledge, self-assertiveness and social life. According to the psychodynamic approach proposed by the authors in order to interpret the results obtained, this motivational activation reinforces critical thinking (through self-evaluation) as well as convergent and divergent cognitive skills (through semi-structured tests, which facilitate the acquisition of knowledge and the method of study). In a circular manner, the dynamics involving the cognitive motivational structure enables the individualization of learning.


Keywords


Distance education; Learning; Motivation; Self-evaluation; Semistructured test; Apprendimento; Auto-valutazione; Formazione a distanza; Motivazione; Prove semistrutturate

Full Text:

PDF

References


Biasi, V. (2010). Processi affettivi e dinamiche della conoscenza. Milano: Guerini.

Biasi, V., Bonaiuto, P., & Cordellieri, P. (2004). La componente estetica nella comunicazione didattica. Opportunità offerte dalle nuove tecnologie. Tecnologie Didattiche, 1, 4-13.

Biasi, V., Bonaiuto, P., & Cordellieri, P. (2009). Le indagini sperimentali sui rapporti fra emozione estetica e apprendimento della Psicologia. Filmati didattici in tema di Creatività e Convergenza. In P. Bisiacchi et al. (a cura di), Verso una nuova qualità dell’insegnamento e apprendimento della Psicologia. III. (pp. 81-90). Università degli Studi di Padova. http://www.conv.didattica.psy.unipd.it.

Bonaiuto, P. (1967). La fenomenologia delle motivazioni nel «design» per l’età evolutiva. Rassegna di Psicologia Generale e Clinica, 8, 36-65.

Bonaiuto, P. (1970). Indicazioni psicologiche per la didattica delle arti visive. Comunicazione presentata al I Convegno Internazionale Arte e Didattica, Venezia. La Biennale di Venezia, 1972, 67-68, 18-42.

Bonaiuto, P., Biasi, V., & Cordellieri, C. (2007). Esperienza estetica, apprendimento e relazioni con la personalità. In P. Bisiacchi et al. (a cura di), Verso una nuova qualità dell’insegnamento e apprendimento della Psicologia. II (pp. 101-111). Università degli Studi di Padova. http://www.conv.didattica.psy.unipd.it.

Calvani, A., & Rotta, M. (2000). Fare formazione in internet. Manuale di didattica on line. Trento: Erickson.

Chandler, P., & Sweller, J. (1991). Cognitive load theory and the format of instruction. Cognition and Instruction, 8, 293-332.

Domenici, G. (1990). Istruzione a distanza. Bergamo: Juvenilia.

Domenici, G. (1991). Gli strumenti della valutazione. Napoli: Tecnodid.

Domenici, G. (a cura di). (2005). Le prove semistrutturate di verifica degli apprendimenti. Torino: UTET.

Domenici, G. (a cura di). (2009). Valutazione e auto-valutazione per la qualificazione dei processi formativi e-learning. Lecce: Pensa Multimedia.

Domenici, G., & Biasi, V. (2012). Semistructured tests as didactic tools in distance learning: Cognitive and affective processes. In AA.VV. (Eds.), VIII InternationalConference on education (pp. 161-168). Samos Island, Greece: Research and Training Institute of the East Aegean.

Magno Caldognetto, E., & Cavicchio, F. (a cura di). (2008). Aspetti emotivi e relazionali nell’e-learning. Firenze: Firenze University Press.

Mammarella, N., Cornoldi, C., & Pazzagli, F. (2005). Psicologia dell’apprendimento multimediale. E-learning e nuove tecnologie. Bologna: Il Mulino.

Maragliano, R. (2004). Nuovo manuale di didattica multimediale. Roma - Bari: Laterza.

Mayer, R. (2001). Multimedia learning. Cambridge: Cambridge University Press.

Metzger, W. (1965). The influence of aesthetic examples. In G. Kepes (Ed.), Education of vision. New York: Braziller.

Meyer Bonnie, J. F., Wijekumar Kausalai, K., & Lin, Yu-Chu (2011). Individualizing a web-based structure strategy intervention for fifth graders’ comprehension of non fiction. Journal of Educational Psychology, 103(1), 140-168.

Meyer Bonnie, J. F., Wijekumar Kausalai, K., Middlemiss, W., Higley, K., Lei, Pui-Wa, Meier, C., & Spielvogel, J. (2010). Web-based tutoring of the structure strategy with or without elaborated feedback or choice for fifth-and seventhgrade readers. Reading Research Quarterly, 45(1), 62-92.

Paivio, A. (1971). Imagery and verbal processes. New York: Holt.

Paulsen, M. F. (1995). An overview of CMC and the online classroom in distance education. In Z. L. Berge & M. P. Collins (Eds.), Computer-mediated communication and the online classroom, Vol. III: Distance learning (pp. 51-57).

Cresskill, NJ: Hampton.

Rivoltella, P. C. (2006). E-tutor. Profilo, metodi, strumenti. Roma: Carocci Faber.

Rizzi, C., & Tassalini, E., (2006). Funzioni. In P. C. Rivoltella (a cura di), E-tutor, profilo, metodi, strumenti. Roma: Carocci Faber.

Trentin, G. (2001). Dalla formazione a distanza all’apprendimento in rete. Milano: Franco Angeli.

Trinchero, R. (2006). Valutare l’apprendimento nell’e-learning. Trento: Erikson.

Witmer, B. G., & Singer, M. J. (1994). Measuring immersion in virtual environments. Technical Report 1014. Alexandria, VA: U.S. Army Res. Inst. Behav. Soc. Science.

Zaharias, P. (2009). Usability in the context of e-learning: A framework augmenting «tradition» usability constructs with instructional design and motivation to learn. International Journal of Technology and Human Interaction (IJHI), 5(4), pp. 37-59.




DOI: https://doi.org/10.7358/ecps-2013-007-bias



 


Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS)
Registered by Tribunale di Milano (19/05/2010 n. 278)
Online ISSN 2037-7924 - Print ISSN 2037-7932

Research Laboratory on Didactics and Evaluation - Department of Education - "Roma Tre" University


Executive Editor: Gaetano Domenici - Managing  Editor: Valeria Biasci
Editorial Board: Giuditta Alessandrini - Eleftheria Argyropoulou - Massimo Baldacci - Joao Barroso - Richard Bates - Christofer Bezzina - Paolo Bonaiuto - Lucia Boncori - Pietro Boscolo - Sara Bubb  - Carlo Felice Casula - Jean-Émile Charlier - Lucia Chiappetta Cajola - Carmela Covato - Jean-Louis Derouet - Peter Early - Franco Frabboni - Constance Katz - James Levin - Pietro Lucisano  - Roberto Maragliano - Romuald Normand - Michael Osborne - Donatella Palomba - Michele Pellerey - Clotilde Pontecorvo - Vitaly V. Rubtzov - Jaap Scheerens - Noah W. Sobe - Francesco Susi - Giuseppe Spadafora - Pat Thomson
Editorial Staff: Fabio Alivernini - Guido Benvenuto - Anna Maria Ciraci - Massimiliano Fiorucci - Luca Mallia - Massimo Margottini - Giovanni Moretti - Carla Roverselli 
Editorial Secretary:
Nazarena Patrizi