Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

Ripartire dalle competenze «invisibili» per investire sulla risorsa uomo. Laboratori di rilettura autobiografica per ri-orientarsi tra i saperi dell’esperienza

Maria Ermelinda De Carlo

Abstract


Starting from «Invisible» Competences to Invest in Human Resources. Workshops on Autobiographical Reading Enabling the Re-orientation of Experiential Knowledge

The increasing attention given to non-formal and informal learning by the European Union in training contexts, and the consequent need to recognize and certify this learning, confirms the value of the individual and of his/her personal potential within economic and production mechanisms. In an increasingly more flexible and changing labour market, professional identity cannot vanish at every change, but needs to be able to use previous experience gained in any field to reinvent itself each time in an intelligent, inclusive and sustainable way. The autobiographical reading and writing workshop is proposed as a useful tool to accompany adults in the processes of self-guidance and co-construction of existing competences. If methodologically properly deconstructed and reconstructed, a person’s experiential and emotional past allows qualitative and functional personal and professional self-planning for personal and political-economic implementation. The narrative approach linking words, times and places acts as an intermediary between visible and invisible experiences textualising these in a curriculum vitae grid, and can thereby make a difference in terms of employability and competitiveness. Using biographical-designing methodologies means giving meaning and awareness to every act and every knowledge from the different worlds of an individual’s life.


Keywords


Autobiography; Competitiveness; Employability; Experience; Skills; Competenze; Esperienza; Autobiografia; Occupabilità; Competitività

Full Text:

PDF

References


Alberici, A. (2008). La possibilità di cambiare. Apprendere ad apprendere come risorsa strategica per la vita. Milano: Franco Angeli.

Alberici, A., Catarsi, E., Colapietro, V., & Loiodice, I. (a cura di). (2007). Adulti e Università: sfide ed innovazioni nella formazione universitaria e continua. Milano: Franco Angeli.

Alberici, A., & Di Rienzo, P. (a cura di). (2011). I saperi dell’esperienza. Roma: Anicia.

Alberici, A., & Serreri, P. (2009). Competenze e formazione in età adulta. Il Bilancio di competenze: dalla teoria alla pratica. Roma: Monolite.

Bauman, Z. (2000). Liquid modernity. Cambridge: Polity Press.

Bodega, D. (a cura di). (2005). Organizzare a misura d’uomo. New York: McGraw-Hill.

Bruner, J. (1986). Actual minds, possible worlds. Cambridge: Harvard University Press. (trad. it., La mente a più dimensioni. Bari: Laterza, 1988).

Bruner, J. (1990). Acts of meaning. Cambridge: Harvard University Press (trad. it., La ricerca del significato. Torino: Bollati Boringhieri, 1992).

Bruner, J. S., Wood, D., & Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psicology and Psichiatry, 17.

Calvino, I. (1983). Palomar. Torino: Einaudi.

Colapietro, V. (1997). L’esperto nei processi formativi. Milano: Franco Angeli.

Commissione Europea (2010). EUROPA 2020. Una strategia per una crescita intelligente, sostenibile e inclusiva. Bruxelles, 3.3.2010.

Commissione Europea (2010). Un’agenda per nuove competenze e per l’occupazione: un contributo europeo verso la piena occupazione. Strasbourg, 23.11.2010.

De Carlo, M. E. (2010). Autobiografie allo specchio. Strumenti metodologici del rileggersi tra educazione degli adulti e narratologia. Milano: Franco Angeli.

De Carlo, M. E. (2011). Rileggere le competenze invisibili. Percorsi narrativi e prospettive narratologiche nella formazione continua. Milano: Franco Angeli.

De Ketele, J. M. (2009). L’approche par compétence: au-delà du débat d’idées, un besoin et une nécessité d’agir. In M. Ettayebi, P. Jonnaert, & R. Opertti,

Logique de compétence et développement curriculaire. Débats, perspectives et alternative pour les systèmes éducatifs (pp. 61-78). Paris: L’Harmattan.

Demetrio, D. (1996). Raccontarsi. L’autobiografia come cura di sé. Milano: Raffaello Cortina.

Demetrio, D. (2008). La scrittura clinica. Consulenza autobiografica e fragilità esistenziali. Milano: Raffaello Cortina.

Dewey, J. (1949). Esperienza e educazione (trad. it.). Firenze: La Nuova Italia.

Dilthey, W. (2007). Introduzione alle scienze dello spirito (1883). Milano: Bompiani.

Di Rienzo, P. (a cura di). (2010). Il riconoscimento e la validazione degli apprendimenti non formali ed informali nell’Università. Primo rapporto di ricerca: politiche e modelli in Europa. PRIN 2007, Roma: Anicia.

Domenici, G. (2000). Manuale dell’orientamento e della didattica modulare. Roma - Bari: Laterza.

Erikson, E. H. (1975). Aspetti di una nuova identità. Roma: Armando.

Gabrielli, G. (a cura di). (2006). Conoscenza, apprendimento, cambiamento. Milano: Franco Angeli.

Gadamer, H. G. (2000). Verità e metodo (1960). Milano: Bompiani.

Glasersfeld, E. von (1989). Linguaggio e comunicazione nel costruttivismo radicale. Milano: Metope Clup.

Heidegger, M. (1927). Essere e tempo (trad. it., 1976). Milano: Longanesi.

Jarvis, P. (1987). Adult learning in the social context. London: Cromm Helm.

Knowles, M. (1993). Quando l’adulto impara. Milano: Franco Angeli.

Kolb, D. A. (1971). Individual learning styles and the learning process. Working Paper (pp. 535-571), Massachussetts Institute of Technology.

Kolb, D. A (1974). On management and the learning process. In D. A. Kolb & R. McIntyre, Organizational psycology. A book of readings. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

Kolb, D. A. (1984). Experiential learning. Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

Kolb, D., Osland, J. S., & Rubin, I. M. (2004). Organizational behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

Le Boterf, G. (2004). Construire les compétences individuelles et collettives (3ème ed.). Paris: Editions d’Organizzation.

Levinson, D. J. (1978). The season of a man’s life. London: Random House Publishing Group.

Lewin, K. (1951). Field theory in social science; selected theoretical papers. Ed. By D. Cartwright. New York: Harper & Row.

Lictner, M. (2008). Esperienze vissute e costruzione del sapere. Le storie di vita nella ricerca sociale. Milano: Franco Angeli.

Lindeman, E. (1926). The meaning of adult education. New York: New Republic.

Maslow, A. (1971). Verso una psicologia dell’essere. Roma: Astrolabio.

Merleau-Ponty, M. (1943). Phénoménologie de la perception. Paris: Gallimard.

Mezirow, J., & Taylor, E. W. (2009). Transformative learning in practice. San Francisco: Jossey-Bass.

Mortari, L. (2003). Apprendere dall’esperienza. Il pensare riflessivo nella formazione. Roma: Carocci.

Pareyson, L. (1971). Verità e interpretazione. Milano: Mursia.

Prahalad, C. K., & Hamel, G. (1994). Competing for the future. Harvard Business Review, July-August.

Quaglino, G. P. (2004). Autoformazione. Autonomia e responsabilità per la formazione di sé nell’età adulta. Milano: Raffaello Cortina.

Quaglino, G. P. (2011). La scuola della vita. Milano: Raffaello Cortina.

Ricoeur, P. (1986). Dal testo all’azione. Saggi di ermeneutica. Bologna: Il Mulino.

Serreri, P. (a cura di). (2010). PERSeO. Personalizzare e Orientare. Il bilancio delle competenze per l’occupabilità nel Lazio. Milano: Franco Angeli.

Spencer, L. M. (1983). Soft skill competencies. Edinburgh: Scottish Council for Research in Education.

Spencer, L. M., & Spencer, S. M. (1995). Competenza nel lavoro. Modelli per una performance superiore. Milano: Franco Angeli.




DOI: https://doi.org/10.7358/ecps-2013-007-deca



 


Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS)
Registered by Tribunale di Milano (19/05/2010 n. 278)
Online ISSN 2037-7924 - Print ISSN 2037-7932

Research Laboratory on Didactics and Evaluation - Department of Education - "Roma Tre" University


Executive Editor: Gaetano Domenici - Managing  Editor: Valeria Biasci
Editorial Board: Giuditta Alessandrini - Eleftheria Argyropoulou - Massimo Baldacci - Joao Barroso - Richard Bates - Christofer Bezzina - Paolo Bonaiuto - Lucia Boncori - Pietro Boscolo - Sara Bubb  - Carlo Felice Casula - Jean-Émile Charlier - Lucia Chiappetta Cajola - Carmela Covato - Jean-Louis Derouet - Peter Early - Franco Frabboni - Constance Katz - James Levin - Pietro Lucisano  - Roberto Maragliano - Romuald Normand - Michael Osborne - Donatella Palomba - Michele Pellerey - Clotilde Pontecorvo - Vitaly V. Rubtzov - Jaap Scheerens - Noah W. Sobe - Francesco Susi - Giuseppe Spadafora - Pat Thomson
Editorial Staff: Fabio Alivernini - Guido Benvenuto - Anna Maria Ciraci - Massimiliano Fiorucci - Luca Mallia - Massimo Margottini - Giovanni Moretti - Carla Roverselli 
Editorial Secretary:
Nazarena Patrizi