Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

Valutare e certificare le competenze degli studenti nell’assolvimento dell’obbligo di istruzione. Un’indagine empirica nella scuola secondaria della Regione Abruzzo

Anna Maria Ciraci, Maria Vittoria Isidori, Claudio Massimo Cortellesi

Abstract


ASSESS AND CERTIFY STUDENTS’ SKILLS IN FULFILLING THE COMPULSORY EDUCATION. AN EMPIRICAL SURVEY IN SECONDARY SCHOOL OF THE ABRUZZO REGION

Abstract

The article concerns the results of an empirical investigation relating to evaluation practices and opinions of secondary school teachers in the Abruzzo Region on the evaluation and certification of skills in fulfilling compulsory education. To collect information, a questionnaire was administered to a sample of 383 teachers. After an initial descriptive analysis, some contingency tables were produced from which some statistically significant connections emerged. The preliminary results of the study highlight good practices in the management of evaluation processes, such as the use of evaluation as a resource for learning, but still show a lack of awareness of the difference between learning and transversal citizenship skills and a poor mastery of docimological tools capable to grasp the complexity that characterizes skills.


Keywords


Assessment tools; Certification of skills; Evaluation; Key competences for lifelong learning; Certificazione delle competenze; Competenze chiave per l’apprendimento permanente; Strumenti valutativi; Valutazione

Full Text:

PDF

References


Ajello, A. M. (2011). Le competenze e il rinnovamento della didattica come prospettiva culturale. Scuola democratica, n.s. 2, 98-105.

Biasi, V., Caggiano, V., & Ciraci, A. M. (2019). Soft Skills degli insegnanti. Verso un nuovo ambito di ricerca e formazione nella scuola secondaria italiana / Soft Skills of teachers. Towards a new field of research and training. Formazione & Insegnamento, 17(3), 92-103.

Biasi, V., & Ciraci, A. M. (2019). Processi cognitivi e dimensioni affettivo-relazionali nella didattica digitale. La simulazione di contesti reali per lo sviluppo del pensiero critico e creativo. In M. Margottini & C. La Rocca (a cura di), E-learning per l'istruzione superiore (pp. 164-191). Milano: FrancoAngeli.

Ciraci, A. M. (2013). La sfida delle competenze per una scuola inclusiva. In L. Chiappetta Cajola & A. M. Ciraci, Didattica inclusiva. Quali competenze per gli insegnanti? Roma: Armando.

Ciraci, A. M. (2015). Didattica, valutazione e certificazione delle competenze nel sistema formativo. Elementi chiave per l'inclusione e l'equità sociale. In L. Chiappetta Cajola (a cura di), Didattica inclusiva, valutazione e orientamento (pp. 135-164). Roma: Anicia.

Ciraci, A. M. (2019). Le competenze valutative. Un'indagine empirica su prassi e opinioni degli insegnanti del primo ciclo di istruzione della Regione Lazio / Evaluation skills. An empirical survey on the practices and opinions of primary and middle school teachers of the Lazio Region. Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS), 20, 175-200.

https://doi.org/10.7358/ecps-2019-020-cira

Ciraci, A. M., & Isidori, M. V. (2017). Insegnanti inclusivi. Un'indagine empirica sulla formazione specialistica degli insegnanti di sostegno / Inclusive teachers. An empirical survey on teachers training for special educational needs. Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS), 16, 207-234.

https://doi.org/10.7358/ecps-2017-016-cira

Domenici, G. (a cura di). (2005). Le prove semistrutturate di verifica degli apprendimenti. Torino: Utet.

Domenici, G. (2009). Ragioni e strumenti della valutazione. Napoli: Tecnodid.

Domenici, G., Biasi, V., & Ciraci, A. M. (2014). Evaluation of teaching and relational competencies for a flexible integrated didactic strategy: The CDVR Questionnaire. Revista Congreso Universidad, 3(1), 1-15.

Domenici, G., & Ciraci, A. M. (2016). Competencias y procesos de evaluación. Pruebas de verificación semiestructuradas. In Memorias. Universidad 2016. 10mo Congreso Internacional de Educación Superior, CD-Rom (PED 291 - pp. 1826-1835). Havana (Cuba): Edited by Universidad.

Greiff, S., Niepel, C., Scherer, R., & Martin, R. (2016). Understanding students'performance in a computer-based assessment of complex problem solving: An analysis of behavioral data from computer-generated log files. Computers in Human Behavior, 61, 36-46.

https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.02.095

Heckman, J. J., & Kautz, T. (2012). Hard evidence on soft skills. Labour Economics, 19(4), 451-464.

https://doi.org/10.1016/j.labeco.2012.05.014

PMid:23559694 PMCid:PMC3612993

Heckman, J. J., & Kautz, T. (2016). Formazione e valutazione del capitale umano. Bologna: il Mulino.

Isidori, M. V., & Traversetti, M. (2019). La formazione degli insegnanti come azione di sistema per lo sviluppo sostenibile. In M. V. Isidori (a cura di), La formazione dell'insegnante inclusivo. Superare i rischi vecchi e nuovi di povertà educativa (pp. 58-81). Milano: FrancoAngeli.

Leti, G. (2009). Statistica descrittiva. Bologna: il Mulino.

Luzzatto, G., Moscati, R., Mangano, S., & Pieri, M. T. (2015). Le competenze trasversali nell'impianto didattico dei Corsi di Studio. I risultati di un questionario rivolto ai Responsabili dei Corsi di Laurea e di Laurea Magistrale. CARED.

http://www.dafist.unige.it/wp-content/uploads/2015/09/Risultati questionariocompetenze.pdf

Mangano, S. (2014). Un confronto tra ricercatori e mondo del lavoro sulle competenze trasversali dei laureati.

http://www.fondazioneagnelli.it/

MIUR (2015). Linee guida per la certificazione delle competenze nel primo ciclo di istruzione. Ufficio stampa, 17 febbraio.

http://www.istruzione.it/comunicati/focus170215.html

Nicol, D. J., & Macfarlane-Dick, D. (2006). Formative assessment and self-regulated learning: A model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, 31(2), 199-218.

https://doi.org/10.1080/03075070600572090

Parlamento Europeo & Consiglio Europeo (2006). Raccomandazione. Competenze chiave per l'apprendimento permanente. L 394/10. IT. Gazzetta ufficiale dell'Unione europea, 30/12/2006 (2006/962/CE).

http://eur-lex.europa.eu/

Pellerey, M. (2017). Soft skill e orientamento professionale. Roma: CNOS-FAP - Centro Nazionale Opere Salesiane.

Resnick, L. B. (1976). Metacognitive aspects of problem solving: The nature of inteligence. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Robasto, D. (2016). Una nuova expertise del corpo docente a supporto dell'auto­va­lutazione scolastica. Form@re - Open Journal per la formazione in rete, 16(2).

Trinchero, R. (2013). Costruire, valutare e certificare competenze. Milano: Fran­coAn­geli.

Wiggins, G. (1993). Assessing student performance: Exploring the purpose and limits of testing. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Zhang, A. (2012). Peer assessment of soft skills and hard skills. Journal of Information Technology Education: Research, 11, 155-168.

https://doi.org/10.28945/1634




DOI: https://doi.org/10.7358/ecps-2023-028-cira

Copyright (©) 2023 Anna Maria Ciraci – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 


Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS)
Registered by Tribunale di Milano (19/05/2010 n. 278)
Online ISSN 2037-7924 - Print ISSN 2037-7932

Research Laboratory on Didactics and Evaluation - Department of Education - "Roma Tre" University


Executive Editor: Gaetano Domenici - Associate Executive Editor & Managing  Editor: Valeria Biasci
Editorial Board: Eleftheria Argyropoulou - Massimo Baldacci - Joao Barroso - Richard Bates - Christofer Bezzina - Paolo Bonaiuto - Lucia Boncori - Pietro Boscolo - Sara Bubb  - Carlo Felice Casula - Jean-Émile Charlier - Lucia Chiappetta Cajola - Carmela Covato - Jean-Louis Derouet - Peter Early - Franco Frabboni - Constance Katz - James Levin - Pietro Lucisano  - Roberto Maragliano - Romuald Normand - Michael Osborne - Donatella Palomba - Michele Pellerey - Clotilde Pontecorvo - Vitaly V. Rubtzov - Jaap Scheerens - Noah W. Sobe - Francesco Susi - Giuseppe Spadafora - Pat Thomson
Editorial Staff: Fabio Alivernini - Guido Benvenuto - Anna Maria Ciraci - Massimiliano Fiorucci - Luca Mallia - Massimo Margottini - Giovanni Moretti - Carla Roverselli 
Editorial Secretary:
Nazarena Patrizi 


Referee List


© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto