Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

Pratiche didattiche dei docenti: risultati di un questionario proposto all’Università di Trento

Sabrina Maniero, Silvia Perzolli, Daniele Agostini, Paola Venuti, Anna Serbati

Abstract


ACADEMICS’ TEACHING PRACTICES: RESULTS FROM A QUESTIONNAIRE AT UNIVERSITY OF TRENTO

Abstract

The paper presents a survey conducted by the TLC of the University of Trento aimed at identifying the teaching methodologies adopted by professors, detected through a questionnaire designed starting from Bonaiuti’s teaching architecture framework (2021). Respondents were asked to reply specifying teaching methodologies applied in bachelor, master and single-cycle courses and declaring their interest in exploring different teaching strategies. The analyses highlight a not yet widespread use of active teaching strategies and formative evaluation methods, underlining some differentiations and guiding the design of educational development of the TLC.


Keywords


Faculty development; Questionnaire; Teaching and Learning Center; Training needs analysis

Full Text:

PDF

References


Biggs, J., & Tang, C. (2007). Teaching for quality learning. New York: McGraw-Hill.

Bonaiuti, G. (2009). Didattica attiva con la LIM. Metodologie, strumenti e materiali per la lavagna interattiva multimediale. Trento: Erickson.

Bonaiuti, G. (2021). Le strategie didattiche (11a ed.). Torino: Carocci.

Børte, K., Nesje, K., & Lillejord, S. (2020). Barriers to student active learning in higher education. Teaching in Higher Education, 28(3), 597-615.

https://doi.org/10.1080/13562517.2020.1839746

Calvani, A. (2011). Principi dell'istruzione e strategie per insegnare. Criteri per una di­­dattica efficace. Roma: Carocci.

Calvani, A. (2012). Per un'istruzione evidence-based. Trento: Erickson.

Clark, R.C. (2000). Four architectures of instruction. Performance Improvement, 39(10), 31-38.

https://doi.org/10.1002/pfi.4140391011

Coggi (a cura di). (2022). Formare i docenti universitari alla didattica e alla valutazione. Milano: FrancoAngeli.

Deslauriers, L., McCarty, L.S., Miller, K., Callaghan, K., & Kestin, G. (2019). Measuring actual learning versus feeling of learning in response to being actively engaged in the classroom. Proceedings of the National Academy of Sciences, 116(39), 19251-19257.

https://doi.org/10.1073/pnas.1821936116

PMid:31484770 PMCid:PMC6765278

Felisatti, E., & Clerici, R. (2020). Bisogni, credenze e pratiche nella docenza universitaria. Milano: FrancoAngeli.

Felisatti, E., & Serbati, A. (2017). Preparare alla professionalità docente e innovare la didattica universitaria. Milano: FrancoAngeli.

Giovannini, M.L., & Rosa, A. (2012). La valutazione di impatto dei progetti di formazione all'insegnamento dei docenti universitari. Quali indicazioni dalle rassegne delle ricerche empiriche? Italian Journal of Educational Research, 8, 93-104.

Grion, V., & Serbati, A. (ed. it. a cura di). (2017). Assessment for learning in higher education. Nuove prospettive e pratiche di valutazione all'università. Lecce - Brescia: Pensa MultiMedia.

Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London - New York: Routledge.

Kalman, A. (2008). Case studies in the development and qualification of the university teachers in Europe. Southampton (Hampshire, UK): NETTLE Project Publications.

Maniero, S., Serbati, A., Picasso, F., & Venuti, P. (2023). Analisi dei bisogni formativi dei docenti universitari. Una ricerca qualitativa presso l'Università di Trento per costruire processi di sviluppo professionale. Giornale Italiano della Ricerca Educativa, 31, 86-99.

Nigris, E. (2019). Progettare contesti di apprendimento. In E. Nigris, B. Balconi, & L. Zecca (a cura di), Dalla progettazione alla valutazione didattica. Progettare, documentare e monitorare (pp. 66-84). Milano: Pearson.

Perla, L., & Vinci, V. (a cura di). (2021). Didattica, riconoscimento professionale e innovazione in Università. Milano: FrancoAngeli.

Ranieri, M. (2005). E-Learning. Modelli e strategie didattiche. Trento: Erickson.

Ricchiardi, P. (2005). Sviluppo di strategie di apprendimento in contesti didattici differenziati. Un'indagine. In C. Coggi (a cura di), Per migliorare la didattica universitaria (pp. 305-356). Lecce: Pensa MultiMedia.

Serbati, A., Felisatti, E., & Dirkx, J. (2015). Professional development and the growth of university teacher communities in the context of educational change. In Proceedings of the 8th Annual International Conference of Education, Research and Innovation - ICERI2015, Sevilla (Spain), November 16-18, 2015 (pp. 951-961). Valencia: International Academy of Technology, Education and Development (IATED).

Silva, R. (2023). Faculty development. Il docente universitario tra ricerca, didattica e management. Roma: Carocci.

Sorcinelli, M.D. (2002). Ten principles of good practice in creating and sustaining teaching and learning centers. In K.H. Gillespie (Ed.), A guide to faculty development: Practical advice, examples, and resources (pp. 9-23). Bolton, MA: Anker.

Tagg, J. (2003). The learning paradigm college. Bolton, MA: Anker.

van Dijk, E.E., van Tartwijk, J., van der Schaaf, M.F., & Kluijtmans, M. (2020). What makes an expert university teacher? A systematic review and synthesis of frameworks for teacher expertise in higher education. Educational Research Review, 31, 100365.

https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100365




DOI: https://doi.org/10.7358/ecps-2025-031-mani

Copyright (©) 2025 Sabrina Maniero, Silvia Perzolli, Daniele Agostini, Paola Venuti, Anna Serbati – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 


Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS)
Registered by Tribunale di Milano (19/05/2010 n. 278)
Online ISSN 2037-7924 - Print ISSN 2037-7932

Research Laboratory on Didactics and Evaluation - Department of Education - "Roma Tre" University


Executive Editor: Gaetano Domenici - Associate Executive Editor & Managing  Editor: Valeria Biasci †
Editorial Board: Eleftheria Argyropoulou - Massimo Baldacci - Joao Barroso - Richard Bates - Christofer Bezzina - Pietro Boscolo - Sara Bubb - Giuseppina Castellana - Jean-Émile Charlier - Lucia Chiappetta Cajola - Jean-Louis Derouet - Peter Early - Giancarlo Fortino - Constance Katz - James Levin - Pietro Lucisano  - Roberto Maragliano - Massimo Marcuccio - Arianna Lodovica Morini - Romuald Normand - Michael Osborne - Donatella Palomba - Nazarena Patrizi - Michele Pellerey - Vitaly V. Rubtzov - Jaap Scheerens - Noah W. Sobe - Francesco Susi - Giuseppe Spadafora - Pat Thomson - Roberto Trinchero - Ira Vannini

Editorial Staff: Fabio Alivernini - Guido Benvenuto - Anna Maria Ciraci - Massimiliano Fiorucci - Luca Mallia - Massimo Margottini - Giovanni Moretti - Carla Roverselli 
Editorial Secretary: 
Conny De Vincenzo


Referee List


© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto