La teoria dell’Arco Riflesso e l’educazione. L’esperienza come questione didattica nel pensiero di John Dewey
Abstract
THE REFLEX ARC THEORY AND EDUCATION. EXPERIENCE AS DIDACTIC ISSUE IN JOHN DEWEY’S THOUGHT
Abstract
In this paper I will try to focus in the John Dewey’s thought on the relationship between the centrality of the Reflex Arc theory, developed in the essay «The Reflex Arc concept» of 1896, which derives from the essay Soul and Body of 1886, fundamental to understand Deweyan thought and some aspects of Classical Pragmatism, and the didactic issues as developed in the texts: «My pedagogic creed» of 1897 and «The school and society» of 1899.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Baldacci, M. (2012). Trattato di pedagogia generale. Roma: Carocci.
Dewey, J. (1896). The Reflex Arc concept in psychology, EW 5. Carbondale, IL: Southern Illinois University Press (SIUP), 1972.
Dewey, J. (1897a). Ethical principles underlying education, EW 5. Carbondale, IL: SIUP, 0000.
Dewey, J. (1897b). My pedagogic creed, EW 5. Carbondale, IL: SIUP, 1972.
Dewey J. (1899, 19152). The school and society, MW 1. Carbondale - Edwardsville, IL: SIUP, 1976.
Dewey J. (1925, 19292). Experience and natur, LW 1. Carbondale, IL: SIUP, 1981.
Dewey, J. (2023). Il mio credo pedagogico. Il manifesto per una scelta di vita democratica. Traduzione, introduzione e a cura di T. Pezzano. Roma: Avio Edizioni Scientifiche.
Hickman L.A., & Spadafora, G. (Eds.). (2009). John Dewey's educational philosophy in international perspective: A new democracy for the twenty-first Century. Carbondale, IL: SIUP.
Panciroli, C., & Rivoltella, P. (2023). Pedagogia algoritmica. Per una riflessione educativa sull'intelligenza artificiale. Brescia: Scholè.
Pezzano, T. (2017). Le radici dell'educazione. La teoria dell'esperienza in John Dewey. Milano: FrancoAngeli.
Spadafora, G. (2015). L'educazione per la democrazia. Studi su John Dewey. Roma: Anicia.
Striano, M. (2015). Per una teoria educativa dell'indagine. Riflessioni pedagogiche sulla Logica di John Dewey. Lecce: PensaMultimedia.
Westbrook, R.B. (1991, trad. it. 2011). John Dewey e la democrazia americana. Traduzione e a cura di T. Pezzano. Roma: Armando Editore.
DOI: https://doi.org/10.7358/ecps-2024-030-pezt
Copyright (©) 2025 Teodora Pezzano – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS)
Registered by Tribunale di Milano (19/05/2010 n. 278)
Online ISSN 2037-7924 - Print ISSN 2037-7932
Research Laboratory on Didactics and Evaluation - Department of Education - "Roma Tre" University
Executive Editor: Gaetano Domenici - Associate Executive Editor & Managing Editor: Valeria Biasci
Editorial Board: Eleftheria Argyropoulou - Massimo Baldacci - Joao Barroso - Richard Bates - Christofer Bezzina - Paolo Bonaiuto - Lucia Boncori - Pietro Boscolo - Sara Bubb - Carlo Felice Casula - Jean-Émile Charlier - Lucia Chiappetta Cajola - Carmela Covato - Jean-Louis Derouet - Peter Early - Franco Frabboni - Constance Katz - James Levin - Pietro Lucisano - Roberto Maragliano - Romuald Normand - Michael Osborne - Donatella Palomba - Michele Pellerey - Clotilde Pontecorvo - Vitaly V. Rubtzov - Jaap Scheerens - Noah W. Sobe - Francesco Susi - Giuseppe Spadafora - Pat Thomson
Editorial Staff: Fabio Alivernini - Guido Benvenuto - Anna Maria Ciraci - Massimiliano Fiorucci - Luca Mallia - Massimo Margottini - Giovanni Moretti - Carla Roverselli
Editorial Secretary:Nazarena Patrizi
© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto