Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

Community of Practice and Teacher’s Professional Development: An Explorative Survey

Giovanni Moretti, Giuditta Alessandrini

Abstract


The article shows the outcomes of an explorative survey employing interviews, case analysis and focus groups on a sample of newly employed teachers in Rome in 2012. The hypothesis leading the research is that, within the Italian context of school autonomy, the school management that is able to promote a distributed leadership (Spillane, 2005) finds ways to recognize, support and develop the communities of practice (Lave & Wenger, 1991; Wenger, 1998; Wenger, McDermott, & Snyder, 2002). It is expected that promoting a distributed leadership through the community of practice both assists the teacher’s professional development and produces a positive effect in the learning processes. The research also investigates the way in which the experienced teachers and the whole institute support the newly employed teachers. Results indicate that the process with which the new teachers enter into school is critical. Results also point out: the fragile role of the teacher tutoring the newcomer; the influence of the experienced teachers who know the context better; the strategic role of the school principals, but also the principals unawareness of the informal local practices of learning. The article points out diverse interesting points of the Italian school system that is about to employ permanently a number of teachers.


Keywords


Community of practice; Distributed leadership; Newly employed teachers; Professional development; Tutorship; Comunità di pratica; Insegnanti neoassunti; Leadership distribuita; Sviluppo professionale

Full Text:

PDF

References


Alessandrini, G. (2005). Manuale per l’esperto dei processi formativi. Roma: Carocci.

Alessandrini, G. (2007). Comunità di pratica e società della conoscenza. Roma: Carocci.

Balduzzi, L. (2011). L’accoglienza delle neo-insegnanti come strumento di sviluppo della professionalità. Ricerche di Pedagogia e Didattica, 6(1), 1-32.

Barzanò, G., & Grimaldi, E. (2013). «Policy» valutative e contesti di applicazione. Caratteristiche procedurali. Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies, 3(6), 159-189.

Bubb, S., & Earley, P. (2010). Helping staff develop in schools. London: Sage.

Caroni, V., & Iori, V. (1989). Asimmetria nel rapporto educativo. Roma: Armando.

Cavalli, A., & Argentin, G. (a cura di). (2010). Gli insegnanti italiani: come cambia il modo di fare scuola. Terza indagine dell’Istituto IARD sulle condizioni di vita e di lavoro nella scuola italiana. Bologna: il Mulino.

Coppola, L. (2011). NVivo: un programma per l’analisi qualitativa. Milano: Franco Angeli.

Costa, M. (2011). Criticità e opportunità di sviluppo professionale del docente nei primi anni di carriera in Italia. Formazione & Insegnamento. Rivista Internazionale di Scienze dell’Educazione e della Formazione, 9(3), 41-58.

De Sanctis, G. (2010). TALIS. I docenti italiani tra bisogni di crescita professionale e resistenze. Fondazione Agnelli, Working Paper, 24. http://www.fga.it/uploads/media/G._De_Sanctis__TALIS._I_docenti_italiani__FGA_WP24.pdf.

De Simone, G., & Molina, S. (2012). Quello che le neoassunte (non) dicono. I giudizi di un contingente triennale di neo-assunti in ruolo sull’adeguatezza della propria formazione iniziale. Fondazione Giovanni Agnelli (Programma Education), Working Paper, 46.

Domenici, G., & Moretti, G. (a cura di). (2011). Leadership educativa e autonomia scolastica. Il governo dei processi formativi e gestionali nella scuola di oggi. Roma: Armando.

Eraut, M. (2004). Informal learning in the workplace. Studies in Continuing Education, 26(2), 247-273.

Eraut, M. (2008). Learning from other people in the workplace. In K. Hall, P. Murphy, & J. Soler (Eds.), Pedagogy and practice: Culture and identities (pp. 40-57). London: Sage.

Eurydice (2008). Levels of autonomy and responsibilities of teachers in Europe. Bruxelles: Eurydice.

Fondazione Giovanni Agnelli (2009). Rapporto sulla scuola in Italia 2009. Roma - Bari: Laterza.

Fondazione Giovanni Agnelli (2010). Rapporto sulla scuola in Italia 2010. Roma - Bari: Laterza.

Gianferrari, L., & Agnelli, F. (2010). I docenti neo-assunti nella scuola che deve affrontare i mutamenti epocali. Esiti di una ricerca interregionale sul profilo professionale e le competenze dei docenti neoassunti nell’a.s. 2008/09. Fondazione Giovanni Agnelli, Working Paper, 23.

Gunter, H., Hall, D., & Bragg, G. (2013). Distributed leadership: A study in knowledge production. Educational Management Administration and Leadership, 41(5), 555-580.

Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.

Lipari, D., & Valentini, P. (2013). Comunità di pratica in pratica. Roma: Palinsesto.

Lom, E., & Sullenger, K. (2011). Informal spaces in collaborations: Exploring the edges/boundaries of professional development. Professional Development in Education, 37(1), 55-74.

Marconi, A. (a cura di). (2008). Il cantiere delle competenze. Formazione e lavoro nella società della conoscenza. Roma: Armando.

Mezirow, J. (1991). Transformative dimensions of adult learning. San Francisco: Jossey-Bass.

Moretti, G. (a cura di). (2003). Pratiche di qualità e ricerca-azione. Costruire la scuola dell’autonomia. Roma: Anicia.

Moretti, G. (2012). Gli strumenti organizzativi dell’autonomia: il punto di vista degli insegnanti sui documenti. Giornale Italiano della Ricerca Educativa, Numero speciale, 112-129.

Mortari, L. (2003). Apprendere dall’esperienza. Il pensare riflessivo nella formazione. Roma: Carocci.

Pacifico, M., & Coppola, L. (2010). NVivo: una risorsa metodologica. Procedure per l’analisi dei dati qualitativi. Milano: Franco Angeli.

Perrenoud, P. (1997). Construire des compétences dès l’école. Paris: ESF.

Pontecorvo, C., Ajello, A. M., & Zucchermaglio, C. (2004). I contesti sociali dell’apprendimento. Milano: LED.

Rondanini, L. (2011). Portfolio del docente e anno di formazione. In G. Cerini (a cura di), La strategia del portfolio docente. Una ricerca con le associazioni professionali degli insegnanti (pp. 112-116). Napoli: Tecnodid, I Quaderni dell’Ufficio Scolastico Regionale per l’Emilia-Romagna, 30.

Rosenholtz, S. J., Bassler, O., & Hoover-Dempsey, K. (1986). Organizational conditions of teacher learning. Teaching and Teacher Education, 2(2), 91-104.

Salatin, A. (2012). Formare gli insegnanti tra formale ed informale. Formazione & Insegnamento. Rivista Internazionale di Scienze dell’Educazione e della Formazione, 10(1), 95-104.

Sergiovanni, T. J. (1994). Building community in schools. San Francisco: Jossey-Bass.

Serpieri, R. (2012). Senza leadership: la costruzione del dirigente scolastico. Dirigenti e autonomia nella scuola italiana. Milano: Franco Angeli.

Spillane, J. P. (2005). Distributed leadership. The Educational Forum, 69(2), 143-150.

Swennen, A., Jones, K., & Volman, M. (2010). Teacher educators: Their identities, sub-identities and implications for professional development. Professional Development in Education, 36(1-2), 131-148.

Timperley, H., Wilson, A., Barrar, H., & Fung, I. (2008). Teacher professional learning and development. http://www.orientation94.org/uploaded/MakalatPdf/Manchurat/EdPractices_18.pdf.

Vannini, I. (2012). Come cambia la cultura degli insegnanti. Metodi per la ricerca empirica in educazione. Milano: Franco Angeli.

Vieluf, S., Kaplan, D., Klieme, E., & Bayer, S. (2012). Teaching practices and pedagogical innovations: Evidence from TALIS. Paris: OECD.

Wenger, E. (1998). Communities of practice, learning and identity. Cambridge: Cambridge University Press.

Wenger, E., McDermott, R. A., & Snyder, W. (2002). Cultivating communities of practice: A guide to managing knowledge. Harvard: Business Press.




DOI: https://doi.org/10.7358/ecps-2015-011-more



 


Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS)
Registered by Tribunale di Milano (19/05/2010 n. 278)
Online ISSN 2037-7924 - Print ISSN 2037-7932

Research Laboratory on Didactics and Evaluation - Department of Education - "Roma Tre" University


Executive Editor: Gaetano Domenici - Managing  Editor: Valeria Biasci
Editorial Board: Giuditta Alessandrini - Eleftheria Argyropoulou - Massimo Baldacci - Joao Barroso - Richard Bates - Christofer Bezzina - Paolo Bonaiuto - Lucia Boncori - Pietro Boscolo - Sara Bubb  - Carlo Felice Casula - Jean-Émile Charlier - Lucia Chiappetta Cajola - Carmela Covato - Jean-Louis Derouet - Peter Early - Franco Frabboni - Constance Katz - James Levin - Pietro Lucisano  - Roberto Maragliano - Romuald Normand - Michael Osborne - Donatella Palomba - Michele Pellerey - Clotilde Pontecorvo - Vitaly V. Rubtzov - Jaap Scheerens - Noah W. Sobe - Francesco Susi - Giuseppe Spadafora - Pat Thomson
Editorial Staff: Fabio Alivernini - Guido Benvenuto - Anna Maria Ciraci - Massimiliano Fiorucci - Luca Mallia - Massimo Margottini - Giovanni Moretti - Carla Roverselli 
Editorial Secretary:
Nazarena Patrizi