Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

Conditions, Standards and Practices of Inclusion for Children with Disabilities in Italian Infant School

Lucia Chiappetta Cajola

Abstract


The highly integrative choice that Italy has decided to make for many decades is much appreciated at international level. It is an irreversible choice that requires continual improvements to be made in the school context which includes a great variety of individuals. During childhood, in fact, Italian school embraces, promotes and enriches the experience of every child from a developmental perspective; the educational activities offer opportunities for growth within a context oriented towards well-being, awareness and gradual development of the competences expected at different ages, between three and six years old. In such educational activities, the school is coherent with the principles of the inclusion of the person, considering the acceptance of diversity and active participation in each of the fundamental values. This paper regards the perspective of inclusion of children with disabilities in Italian infant school. It describes, both quantitatively and qualitatively, the situation, according to a framework of fundamental principles sanctioned internationally, based on the Italian Constitution, current laws, documents, informations and data from authoritative sources. The research, presented by the author in the «Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft Kongress» (Humboldt Universität, Berlin, 9-12 March 2014), arose from a designed European comparative study from four selected member countries of the EU: Italy, England, Germany and Slovenia. The study aims to explain how inclusive education of children with disabilities in european school has developed, and how, currently, is arranged in connection with the school system’s resources, the teachers training and the social expectations on the kindergarden.


Keywords


Disability; Full inclusion; Italian infant school; Support; Teachers training; Disabilità; Formazione degli insegnanti; Inclusione; Scuola italiana dell’infanzia; Sostegno

Full Text:

PDF

References


Associazione Treellle, Fondazione Agnelli, & Caritas (2011). Gli alunni con disabilità nella scuola italiana. Bilancio e prospettive. Trento: Erickson.

Baldacci, M. (2006). Ripensare il curricolo. Roma: Carocci.

Bertolini, P. (1992). La qualità della vita infantile: che fare? Firenze: La Nuova Italia.

Callari Galli, M. (1993). Antropologia e processi educativi. Firenze: La Nuova Italia.

Cancrini, L. (1974). Bambini «diversi» a scuola. Torino: Boringhieri.

Canevaro, A. (1996). Quel bambino là… Scuola dell’infanzia, handicap e integrazione. Firenze: La Nuova Italia.

Canevaro, A. (a cura di). (2007). L’integrazione scolastica degli alunni con disabilità. Trent’anni di inclusione nella scuola italiana. Trento: Erickson.

Chiappetta Cajola, L. (1999). Handicap e valutazione. La funzione di controllo e di regolazione nel processo formativo degli allievi disabili. Roma: Anicia.

Chiappetta Cajola, L. (2007). L’impiego funzionale degli strumenti di integrazione scolastica. In A. Canevaro (a cura di), L’integrazione scolastica degli alunni con disabilità. Trent’anni di inclusione nella scuola italiana (pp. 221-248). Trento: Erickson.

Chiappetta Cajola, L. (2008). Coordinate pedagogiche per l’infanzia (0-5). In A. M. Favorini (a cura di), Educare alla Speranza. Itinerari pedagogici e didattici speciali. Milano: FrancoAngeli.

Chiappetta, Cajola, L. (2012a). Educare al benessere: la progettualità pedagogica. In A. M. Favorini, Spiritualità, benessere e qualità della vita. Percorsi di formazione per un nuovo umanesimo (pp. 100-121). Milano: FrancoAngeli.

Chiappetta, Cajola, L. (2012b). Didattica del gioco e integrazione. Progettare con l’ICF. Roma: Carocci.

Dixon-Krauss, L. (2000). Vygotskij nella classe. Potenziale di sviluppo e mediazione didattica. Trento: Erickson.

Falcinelli, F., & Alteri, P. (a cura di). (2005). Le educatrici dei servizi per la prima infanzia. Contributi di ricerca e riflessione su una professionalità in mutamento. Bergamo: Junior.

Frabboni, F. (1975). La scuola materna. Firenze: La Nuova Italia.

Ianes, D. (2014). L’evoluzione dell’insegnante di sostegno. Verso una didattica inclusiva. Trento: Erickson.

Macchietti, S. S. (a cura di). (2005). Il Bambino e l’educazione. Per una ricomprensione della pedagogia dell’infanzia. Roma: Euroma.

Mantovani, S. (2002). I servizi educativi per la prima infanzia. Firenze: Istituto degli Innocenti.

Medeghini, R., D’Alessio, G., Marra, A., & Valtellina, E. (2013). Disability Studies, emancipazione, inclusione scolastica e sociale, cittadinanza. Trento: Erickson.

MIUR (1993). Gli Orientamenti per la scuola materna. Firenze: Le Monnier, Annali della Pubblica Istruzione.

Montessori, M. (1938). Il segreto dell’infanzia. Milano: Garzanti.

Musatti, T., & Mayer, S. (a cura di). (2003). Il coordinamento dei servizi per l’infanzia. Una funzione emergente in Italia e in Europa. Bergamo: Junior.

Neri, S. (1980). La metodologia della scuola dell’infanzia. In G. Sciacovelli (a cura di), Guida al tirocinio della scuola materna. Milano: Fabbri.

OECD (2012). Equity and quality in education – Supporting disadvantaged students and schools.

Onida, V. (2006-2009). Costituzione, valori sociali comuni, scuola. http://www.rivistaaic.it

Pavone, M. (2010). Dall’esclusione all’inclusione. Lo sguardo della pedagogia sociale. Milano: Mondadori.

Pontecorvo, C. (1990). Una scuola per i bambini. Firenze: La Nuova Italia.

Santosuosso, F. (1993). Essenziali valori sociali e tutela costituzionale. Giur. It. IV.

Trisciuzzi, L., & Cambi, F. (1989). L’infanzia nella società moderna. Roma: Editori Riuniti.

UNESCO (2008). Inclusive education: The way of the future. http://www.ibe.unesco.org/en/ice

UNESCO (2005). Guidelines for inclusion: Ensuring access to education for all. Paris: UNESCO.

Vygotskij, L. S. (1974). Storia dello sviluppo delle funzioni psichiche superiori. Firenze: Giunti.

Zanelli, P. (1986). Uno sfondo per integrare. Bologna: Cappelli.




DOI: https://doi.org/10.7358/ecps-2015-012-chia



 


Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS)
Registered by Tribunale di Milano (19/05/2010 n. 278)
Online ISSN 2037-7924 - Print ISSN 2037-7932

Research Laboratory on Didactics and Evaluation - Department of Education - "Roma Tre" University


Executive Editor: Gaetano Domenici - Managing  Editor: Valeria Biasci
Editorial Board: Giuditta Alessandrini - Eleftheria Argyropoulou - Massimo Baldacci - Joao Barroso - Richard Bates - Christofer Bezzina - Paolo Bonaiuto - Lucia Boncori - Pietro Boscolo - Sara Bubb  - Carlo Felice Casula - Jean-Émile Charlier - Lucia Chiappetta Cajola - Carmela Covato - Jean-Louis Derouet - Peter Early - Franco Frabboni - Constance Katz - James Levin - Pietro Lucisano  - Roberto Maragliano - Romuald Normand - Michael Osborne - Donatella Palomba - Michele Pellerey - Clotilde Pontecorvo - Vitaly V. Rubtzov - Jaap Scheerens - Noah W. Sobe - Francesco Susi - Giuseppe Spadafora - Pat Thomson
Editorial Staff: Fabio Alivernini - Guido Benvenuto - Anna Maria Ciraci - Massimiliano Fiorucci - Luca Mallia - Massimo Margottini - Giovanni Moretti - Carla Roverselli 
Editorial Secretary:
Nazarena Patrizi