Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

Persio e il suicidio di Catone. Sulle tracce di un esercizio scolastico antico (Pers. III 44-47)

Luigi Pirovano

Abstract


In Sat. III 44-47 Persius, referring humorously to his childhood, describes the stratagem he used, as a schoolboy, to escape from reciting Cato’s final words in front of his father’s friends. Although the overall significance of the episode is clear, two important textual problems (dicere : discere; morituri Catonis : morituro Catoni) make it difficult to understand the exact nature of the school exercise to which Persius refers. The anonymous exegete of the Commentum Cornuti, on the basis of an exemplar of Persius’ Satires with the reading dicere (or discere) Catonis, proposes to interpret the exercise as a suasoria or a speech-in-character. A careful comparison with the parallel examples surviving inside the rhetorical tradition seems to confirm this interpretation and, indirectly, offers a good reason to favour the reading morituri verba Catonis discere (or, less probably, dicere); it is also tempting to see in the expression verba morituri Catonis a deliberate allusion to a traditional formula used for the «preliminary exercise» of speech-in-character.

Keywords


Persius; speech-in-character; suasoria

Full Text:

PDF

References


E. Amato, Draconzio e l’etopea latina alla scuola del grammatico Feliciano, in E. Amato - J. Schamp (éds.), ΗΘΟΠΟΙΙΑ. La représentation de caractères entre fiction scolaire et réalité vivante à l’époque impériale et tardive, Salerno 2005, 123-142.

E. Amato - G. Ventrella, L’éthopée dans la pratique scolaire et littéraire, in E. Amato - J. Schamp (éds.), ΗΘΟΠΟΙΙΑ. La représentation de caractères entre fiction scolaire et réalité vivante à l’époque impériale et tardive, Salerno 2005, 213-231.

A. Barchiesi - A. Cucchiarelli, The Body as Self-referential Symbol, in K. Freudenburg (ed.), The Cambridge Companion to Roman Satire, Cambridge 2005, 207-223.

D. Bo (ed.), Auli Persi Flacci Saturarum liber, Torino 1969.

H. Bornecque, Les déclamations et les déclamateurs d’après Sénèque le Père, Lille 1902.

G. Brugnoli, La tradizione di Persio, in G. Brugnoli - R. Scarcia (a cura di), Studi sulla tradizione di Persio e la scoliastica persiana – Serie I, Roma 1972, 11-32.

L. Calboli Montefusco, La dottrina degli «status» nella retorica greca e romana, Hildesheim - Zürich - New York 1986.

A. Casamento, Grandi parole per piccole voci, in G. Petrone - A. Casamento (a cura di), «Studia … in umbra educata». Percorsi della retorica latina in età imperiale, Palermo 2010, 125-139.

I. Casaubon (ed.), A. Persii Flacci Satirarum liber, Parisiis 1605.

W.V. Clausen - J.E.G. Zetzel (ed.), Commentum Cornuti in Persium, Monachii - Lipsiae 2004.

M. Crea, Achilles in Parthenone, Schol(i)a 5 (2003), 121-133; 6 (2004), 53-77, 103-135.

A. Cucchiarelli, La satira e il poeta, Pisa 2001.

K. Freudenburg - A. Cucchiarelli - A. Barchiesi (a cura di), Musa pedestre. Storia e interpretazione della satira in Roma antica, Roma 2007.

F. Gasti, Una premonizione letteraria di Achille in un componimento dell’«Antologia latina» (189 Sh.B. = 198 R.), Athenaeum 95 (2007), 21-34.

F. Gasti, Tema e variazioni su Stazio: «Anth. Lat.» 189 Sh.B. = 198 R., in L. Castagna - C. Riboldi (a cura di), «Amicitiae templa serena». Studi in onore di Giuseppe Aricò, Milano 2008, 665-679.

R. Granatelli, M. Fabio Quintiliano «Institutio Oratoria» II 1-10: struttura e problemi interpretativi, Rhetorica 13 (1995), 137-160.

R.A. Harvey, A Commentary on Persius, Leiden 1981.

I.H. Henderson, Quintilian and the «Progymnasmata», A&A 37 (1991), 82-99.

L. Hermann, Perse écolier, RBPh 33 (1955), 317-319.

Ch. Heusch, Die Achilles-Ethopoiie des Codex Salmasianus. Untersuchungen zu einer spätlateinischen Versdeklamation, Paderborn - München - Wien - Zürich 1997.

A.E. Housman, Owen’s Persius and Juvenal, on S.G. Owen, A. Persi Flacci et D. Iuni Iuvenalis Saturae, CR 17 (1903), 389- 394 (= A.E. Housman, The Classical Papers of A.E. Housman, ed. by J. Diggle - F.R.D. Goodyear, II, Cambridge 1972, 602-603).

O. Jahn (ed.), Auli Persi Flacci Satirarum liber, cum scholiis antiquis, Lipsiae 1843.

J.R. Jenkinson (ed.), Persius, The Satires, Warminster 1980.

W. Kißel (hrsg.), Aules Persius Flaccus Satiren, Heidelberg 1990.

W. Kißel (ed.), Aules Persius Flaccus Saturarum liber, Berolini et Novi Eboraci 2007.

R. Kohl, De scholasticarum declamationum argumentis ex historia petitis, Paderbornae 1915 (diss.).

I. Lana, Quintiliano, il «Sublime» e gli esercizi preparatori di Elio Teone: ricerca sulle fonti greche di Quintiliano e sull’autore «Del sublime», Torino 1951.

H. Lausberg, Handbuch der literarischen Rhetorik. Eine Grundlegung der Literaturwissenschaft, Stuttgart 20084.

A. Martina, L’«ethopoiia» di Libanio su Medea che si accinge a uccidere i propri figli, Studi sull’Oriente cristiano 7 (2003), 49-66.

S. Monti, Una nuova ipotesi sul testo e sull’esegesi di Pers. sat. III 45-51, Vichiana IV 5 (2003), 38-45.

H. Nikitinski (ed.), A. Persius Flaccus Saturae, München – Leipzig 2002.

A. Perrau (ed.), A. Persius Flaccus cum interpretatione Latina etc., Parisiis 1830.

L. Pirovano, La «Dictio» 28 di Ennodio: un’etopea parafrastica, in M. Gioseffi (a cura di), Uso, riuso e abuso dei testi classici, Milano 2010, 15-52.

L. Pirovano, Towards a New Critical Edition of Emporius’ Work (RhLM 561-574 Halm), in D. Hernández de la Fuente (ed.), New Perspectives on Late Antiquity, Cambridge 2011, 407-415.

L. Pirovano, «Sicut M. Tullio placet»: scuola (tardo)antica e scuola medievale nell’opera di Emporio, in P.F. Alberto - D. Paniagua (eds.), Ways of Approaching Knowledge in Late Antiquity and the Early Middle Ages. Schools and Scholarship, Nordhausen 2012, 40-73.

L. Pirovano, «Quibus verbis uti posset»: alcune considerazioni su Prisciano e la tradizione progimnasmatica latina tardoantica, CEA 50 (2013), 223-240.

G. Reichel, Quaestiones progymnasmaticae, Lipsiae 1909 (diss.).

T. Reinhardt - M. Winterbottom, Quintilian Institutio Oratoria Book 2. Introduction, Text, Commentary, Oxford 2006.

D. Russell, Greek Declamation, Cambridge 1983.

B.-J. Schröder, Charakteristika der «Dictiones ethicae» und der «Controversiae» des Ennodius, in B.-J. Schröder - J.-P. Schröder (hrsgg.), Studium declamatorium. Untersuchungen zu Schulübungen und Prunkreden von der Antike bis zur Neuzeit, München - Leipzig 2003, 251-274.

N. Scivoletto, Ancora sul testo di Persio, GIF 13 (1960), 298-309.

N. Scivoletto (ed.), A. Persi Flacci Saturae, Firenze 19612.

N. Scivoletto, Studi di letteratura latina imperiale, Napoli 1963.

A. Stramaglia, Amori impossibili. P.Köln 250, le raccolte proginnasmatiche e la tradizione retorica dell’«amante di un ritratto», in B.-J. Schröder - J.-P. Schröder (hrsgg.), Studium declamatorium. Untersuchungen zu Schulübungen und Prunkreden von der Antike bis zur Neuzeit, München - Leipzig 2003, 213-239.

A. Stramaglia, Come si insegnava a declamare? Riflessioni sulle «routines» scolastiche nell’insegnamento retorico antico, in L. Del Corso - O. Pecere (a cura di), Libri di scuola e pratiche didattiche. Dall’antichità al Rinascimento (Atti del Convegno Internazionale di Studi. Cassino, 7-10 maggio 2008), I, Cassino 2010, 111-151.

V. Tandoi, Morituri verba Catonis (1), Maia 17 (1965), 315-339 (= in V. Tandoi, Scritti di filologia e di storia della cultura classica, a cura di F.E. Consolino - G. Lotito - M.-P. Pieri et al., I, Pisa 1992, 386-405).

V. Tandoi, Morituri verba Catonis (2), Maia 18 (1966), 20-41 (= in V. Tandoi, Scritti di filologia e di storia della cultura classica, a cura di F.E. Consolino - G. Lotito - M.-P. Pieri et al., I, Pisa 1992, 405-423).

J. Tate, Was Persius a «Micher»?, CR 42 (1928), 63-64.

J. Tate, Persius no «Micher», CR 43 (1929), 56-59.

K.M. Thaniel, Quintilian and the Progymnasmata, Hamilton 1973 (diss.) http://digitalcommons.mcmaster.ca/opendissertations/2972.

P. Tosi, Le satire di A. Persio Flacco, Firenze 1911.

G. Ventrella, Libanio e l’etopea «pragmatica»: la dolorosa autoesortazione di Medea, in E. Amato - J. Schamp (éds.), HΘΟΠΟΙΙΑ. La représentation de caractères entre fiction scolaire et réalité vivante à l’époque impériale et tardive, Salerno 2005, 112-122.

T. Viljamaa, From Grammar to Rhetoric. First Exercises in Composition According to Quintilian, Inst. 1,9, Arctos n.s. 22 (1988), 179-201.

J.E.G. Zetzel, Marginal Scholarship and Textual Deviance. The «Commentum Cornuti» and the Early Scholia on Persius, London 2005.




DOI: https://doi.org/10.7358/erga-2013-001-piro

Copyright (©) 2014 Erga-Logoi. Rivista di storia, letteratura, diritto e culture dell'antichità – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie




Announcements

Erga/Logoi accepts books for review
The books are to be sent to the Executive Editor

Call for papers Vol. 13 (2025) 
Authors have to read through the Information for Authors and the Author guidelines carefully before beginning the submission process.  


Erga-Logoi. Rivista di storia, letteratura, diritto e culture dell'antichità
Registered by Tribunale di Milano (20/09/2012 n. 353)
Online ISSN 2282-3212 - Print ISSN 2280-9678


Executive Editor: Cinzia Bearzot
Editorial Staff: Paolo A. Tuci  (Coordinator) - Marcello Bertoli - Livia De Martinis - Laura Loddo - Annabella Oranges -  Alessandra Valentini 
Editorial Board: Gaetano Arena - Ralf Behrwald - Margherita Cassia - Paolo Cesaretti - Bernard Eck - Michele Faraguna - Massimo Gioseffi - Dominique Lenfant - Lauretta Maganzani - Roberto Nicolai - Giovanni Parmeggiani - Marina Polito - Umberto Roberto - Francesca Rohr - Marco Sannazaro - Stefan Schorn - Paolo A. Tuci - Gianpaolo Urso - José Vela Tejada - Robert Wallace
Emeritus Editorial Board:  Serena Bianchetti - Giovannella Cresci - Lia Raffaella Cresci - Ugo Fantasia - Franca Landucci - Rosalia Marino - Riccardo Vattuone 


Referee List


© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto