Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

La didattica a distanza durante il lockdown in Italia: il punto di vista delle famiglie

Giordana Szpunar, Eleonora Cannoni, Anna Di Norcia

Abstract


Lockdown due to Covid-19 sanitary emergency causes a sudden break for scholar, social, cultural activities and sports. The aim of this work was to highlight changes in habits of life for children and teenagers with a particular focus on school activities. An on-line questionnaire was administrated to 5022 parents of children aged from 3 to 18 years. Results showed that secondary schools were able to guarantee at least hours of on-line lessons for half of the ordinary timing of schools. For preschooler and primary school, it seems that the recommended attention to maintain relations between the class group was less respected. So it seems that, during lockdown, children and teenagers were exposed to poverty of education and deprivation of social relationships. Probably due to lack of an adequate training for teachers, distance learning did not favored didactics strategies different from the traditional ones above all for preschool and primary schools.


Keywords


Covid-19; distance learning; educational deprivation; lockdown; social relationships.

Full Text:

PDF

References


Baumgartner, E., & Bombi, A. S. (2005). Bambini insieme. Intrecci e nodi delle relazioni tra pari in età prescolare. Roma - Bari: Laterza.

Bayrakdar, S., & Guveli, A. (2020). Inequalities in home learning and schools' provision of distance teaching during school closure of COVID-19 lockdown in the UK. Working Paper ISER.

Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., & Greenberg, N. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: Rapid review of the evidence. Lancet, 395, 912-920.

https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8

Cai, X., Fu, J., Lu, Y., Tang, X., & Zhong, S. (2020). Assessing inequality in the school closure response to COVID-19 (June 19, 2020). https://ssrn.com/abstract=3632103

https://doi.org/10.2139/ssrn.3632103

CREIF - Centro di Ricerca Educativa Infanzie e Famiglie (2020). Infanzia, famiglie, servizi educativi e scolastici nel Covid-19. Riflessioni pedagogiche sugli effetti del lockdown e della prima fase di riapertura. https://centri.unibo.it/creif/it/pubblicazioni/servizi-educativi-e-scolastici-nel-covid-19-riflessioni-pedagogiche

Harris, J. R. (1995). Where is the child's environment? A group socialization theory of development. Psychological Review, 102(3), 458.

https://doi.org/10.1037/0033-295X.102.3.458

Hendry, L. B., & Kloep, M. (2003). Lo sviluppo nel ciclo di vita. Bologna: il Mu­­li­­no.

Liu, J. J., Bao, Y., Huang, X., Shi, J., & Lu, L. (2020). Mental health considerations for children quarantined because of COVID-19. Lancet Child Adolesc. Health, 4, 347-349.

https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30096-1

Lucisano, P. (2020). Fare ricerca con gli insegnanti. I primi risultati dell'indagine nazionale SIRD «Per un confronto sulle modalità di didattica a distanza adottate nelle scuole italiane nel periodo di emergenza COVID-19». LLL, 36, 3-25.

MIUR (2020a). Linee guida per la didattica digitale integrata, allegato al DM 89/2020 del 07/08/2020.

MIUR (2020b). Prime indicazioni operative per le attività didattiche a distanza, del 17/03/2020.

MIUR (2020c). Adozione del Documento di indirizzo e orientamento per la ripresa delle attività in presenza dei servizi educativi e delle scuole dell'infanzia, del 03/08/2020.

MIUR (2020d). Protocollo d'intesa per garantire l'avvio dell'anno scolastico nel rispetto delle regole di sicurezza per il contenimento della diffusione di Covid-19, del 06/08/2020.

MIUR (2020e). Protocollo d'intesa «Attivazione progetti finalizzati a promuovere l'educazione alla convivenza civile, sociale e solidale, quale parte integrante dell'offerta formativa», del 27/08/2020.

Rogoff, B. (1990). Apprenticeship in thinking: Cognitive development in social context. New York: Oxford University Press.

Sarno, E. (2020). Emergenza sanitaria e chiusura di scuole e università. Il divario culturale come ulteriore effetto del Covid-19. Documenti Geografici, 1, 219-229.

Save the Children (2020). L'impatto del coronavirus sulla povertà educativa. https://s3.savethechildren.it/public/files/uploads/pubblicazioni/limpatto-del-coronavirus-sulla-poverta-educativa_0.pdf

SIRD - Società Italiana di Ricerca Didattica (2020). Ricerca nazionale SIRD. Per un confronto sulle modalità di didattica a distanza adottate nelle scuole italiane nel periodo di emergenza COVID-19. https://www.sird.it/wp-content/uploads/2020/07/Una_prima_panoramica_dei_dati.pdf

Spinelli, M., Lionetti, F., Pastore, M., & Fasolo, M. (2020). Parents' stress and children's psychological problems in families facing the COVID-19 outbreak in Italy. Frontiers in Psychology, 11, 1713.

https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01713 - PMid:32719646 - PMCid:PMC7350926

Van Lancker, W., & Parolin, Z. (2020). COVID-19, school closures, and child poverty: A social crisis in the making. Lancet. Public Health, 5, 243-244.

https://doi.org/10.1016/S2468-2667(20)30084-0

Wang, G., Zhang, Y., Zhao, J., Zhang, J., & Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. Lancet, 395, 945-947.

https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30547-X




DOI: https://doi.org/10.7358/ecps-2021-023-szpu

Copyright (©) 2021 Giordana Szpunar, Eleonora Cannoni, Anna Di Norcia – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 


Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS)
Registered by Tribunale di Milano (19/05/2010 n. 278)
Online ISSN 2037-7924 - Print ISSN 2037-7932

Research Laboratory on Didactics and Evaluation - Department of Education - "Roma Tre" University


Executive Editor: Gaetano Domenici - Associate Executive Editor & Managing  Editor: Valeria Biasci
Editorial Board: Eleftheria Argyropoulou - Massimo Baldacci - Joao Barroso - Richard Bates - Christofer Bezzina - Paolo Bonaiuto - Lucia Boncori - Pietro Boscolo - Sara Bubb  - Carlo Felice Casula - Jean-Émile Charlier - Lucia Chiappetta Cajola - Carmela Covato - Jean-Louis Derouet - Peter Early - Franco Frabboni - Constance Katz - James Levin - Pietro Lucisano  - Roberto Maragliano - Romuald Normand - Michael Osborne - Donatella Palomba - Michele Pellerey - Clotilde Pontecorvo - Vitaly V. Rubtzov - Jaap Scheerens - Noah W. Sobe - Francesco Susi - Giuseppe Spadafora - Pat Thomson
Editorial Staff: Fabio Alivernini - Guido Benvenuto - Anna Maria Ciraci - Massimiliano Fiorucci - Luca Mallia - Massimo Margottini - Giovanni Moretti - Carla Roverselli 
Editorial Secretary:
Nazarena Patrizi 


Referee List


© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto