Questioni di rigore nella ricerca-azione educativa
Abstract
Questions of Rigor in Educational Action-Research
The paper examines the problems of rigour linked to the use of qualitative methods in pedagogical action-research. Firstly the idea of rigour in pedagogical research is considered. In this regard, the concept of rigour is traced back to three issues that, although different, are also related: rigour as severity of methods, as scrupulousness in their application and as appropriateness of the approach to the problem dealt with in the study. Then some questions of rigour in action-research based on qualitative methods are examined. In this regard, it is shown that, despite the fact that qualitative methods may be characterized by severe logics which are coherent with their internal epistemology, methodological limits are often found whose roots cannot be traced back exclusively to amateurishness, but may also be due to the cultural predominance assumed by the hermeneutics paradigm, which is capable of inducing a unilateral supremacy when interpreting data. Finally, some general guidelines are formulated for a rigorous approach to qualitative action-research. In this regard, several theoretical and methodological antinomies are compared in an attempt to identify a way of resolving them rationally with respect to action-research, in order to assure an objective epistemological profile to this study approach. The following antinomies are examined: objectivity/subjectivity; realism/constructivism, hermeneutics/pragmatism.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agazzi, E. (1979). Analogicità del concetto di scienza. In V. Possenti (a cura di), Epistemologia e scienze umane. Milano: Massimo.
Bacone, F. (1975). La grande instaurazione. In Id., Scritti filosofici, a cura di P. Rossi. Torino: Utet (ed. orig., 1620).
Baldacci, M. (2001). Metodologia della ricerca pedagogica. Milano: Bruno Mondadori.
Bartley III, W. W. (1983). Come demarcare la scienza dalla metafisica. Roma: Borla.
Becchi, E. (1997). Sperimentare nella scuola. Firenze: La Nuova Italia.
Berger, P. L., & Luckmann, T. (1969). La realtà come costruzione sociale. Bologna: il Mulino.
Brandom, R. B. (2002). Articolare le ragioni. Milano: Il Saggiatore.
Davidson, D. (1984). Verità e interpretazione. Bologna: il Mulino.
Demetrio, D. (1992). Micropedagogia. La ricerca qualitativa in educazione. Firenze: La Nuova Italia.
Dewey, J. (1974). Logica, teoria dell’indagine. Torino: Einaudi (ed. orig., 1938).
Dewey, J. (1996b). Le fonti di una scienza dell’educazione. Firenze: La Nuova Italia (ed. orig., 1929).
Dewey, J. (1998). Rifare la filosofia. Roma: Donzelli (ed. orig., 1948).
Domenici, G. (1993). Manuale della valutazione scolastica. Roma - Bari: Laterza.
Ferrari, M. (2012). Manifesto del nuovo realismo. Roma - Bari: Laterza.
Lakatos, I. (1986). La metodologia dei programmi di ricerca scientifici. In I. Lakatos & A. Musgrave (a cura di), Critica e crescita della conoscenza. Milano: Feltrinelli.
Lucisano, P., & Salerni, A. (2002). La metodologia della ricerca in educazione e formazione. Roma: Carocci.
Mortari, L. (2007). Cultura della ricerca e pedagogia. Roma: Carocci.
Popper, K. (1972). Congetture e confutazioni. Bologna: il Mulino.
Pourtois, J.-P. (1986). La ricerca-azione in pedagogia. In E. Becchi & B. Vertecchi (a cura di), Manuale critico della sperimentazione e della ricerca educativa. Milano: Franco Angeli.
Pourtois, J.-P., Desmet, H. (1997). Epistémologie et instrumentation en sciences humaines. Liège: Mardaga.
Preti, G. (1976). Saggi filosofici. Volume I. Firenze: La Nuova Italia (ed. orig., 1934-1962).
Putnam, H. (1992). Il pragmatismo: una questione aperta. Roma - Bari: Laterza.
Putnam, H. (1995). Realismo dal volto umano. Bologna: il Mulino.
Quine, W. V. O. (2004). Da un punto di vista logico. Milano: Raffaello Cortina (ed. orig., 1953).
Ricolfi, L. (1997). La ricerca qualitativa. Roma: Carocci.
Scurati, C., & Zaniello, G. (1993). Ricerca-azione. Napoli: Tecnodid.
Rorty, R. (1998). La filosofia e lo specchio della natura. Milano: Bompiani.
Sellars, W. (2004). Empirismo e filosofia della mente. Bologna: il Mulino (ed. orig., 1956).
Wittgenstein, L. (1983). Ricerche filosofiche. Torino: Einaudi (ed. orig., 1953).
DOI: https://doi.org/10.7358/ecps-2012-006-bald
Copyright (©) 2014 Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS Journal) – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie
Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS)
Registered by Tribunale di Milano (19/05/2010 n. 278)
Online ISSN 2037-7924 - Print ISSN 2037-7932
Research Laboratory on Didactics and Evaluation - Department of Education - "Roma Tre" University
Executive Editor: Gaetano Domenici - Associate Executive Editor & Managing Editor: Valeria Biasci
Editorial Board: Eleftheria Argyropoulou - Massimo Baldacci - Joao Barroso - Richard Bates - Christofer Bezzina - Paolo Bonaiuto - Lucia Boncori - Pietro Boscolo - Sara Bubb - Carlo Felice Casula - Jean-Émile Charlier - Lucia Chiappetta Cajola - Carmela Covato - Jean-Louis Derouet - Peter Early - Franco Frabboni - Constance Katz - James Levin - Pietro Lucisano - Roberto Maragliano - Romuald Normand - Michael Osborne - Donatella Palomba - Michele Pellerey - Clotilde Pontecorvo - Vitaly V. Rubtzov - Jaap Scheerens - Noah W. Sobe - Francesco Susi - Giuseppe Spadafora - Pat Thomson
Editorial Staff: Fabio Alivernini - Guido Benvenuto - Anna Maria Ciraci - Massimiliano Fiorucci - Luca Mallia - Massimo Margottini - Giovanni Moretti - Carla Roverselli
Editorial Secretary:Nazarena Patrizi
© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto