Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

L’esperienza e il metodo dell’intelligenza nel pensiero di John Dewey

Giuseppe Spadafora

Abstract


EXPERIENCE AND THE METHOD OF THE INTELLIGENCE IN JOHN DEWEY’S THOUGHT

Abstract

In this essay I will try to analyze the John Dewey’s concept of experience, examining, in particular, the first chapter of «Experience and nature»’s second edition. The concept of experience links to the relation with nature and only science with the method of intelligence can organically relate experience, nature and the construction of democracy. Due to this education it is fundamental to guide the individual to build democracy through science.


Keywords


Democracy; Education; Experience; Nature; Science; Democrazia; Educazione; Esperienza; Natura; Scienza

Full Text:

PDF

References


Dewey, J. (1916, trad. it. 2018). Democrazia e educazione. Una introduzione alla filosofia dell'educazione. A cura di G. Spadafora. Roma: Anicia.

Dewey, J. (1925, 19292). Experience and nature, LW 1. Carbondale, IL: Southern Illinois University Press (SIUP), 1981.

Dewey, J. (1929a). The quest for certainty: A study of the relation of knowledge and action, LW 4. Carbondale, IL: SIUP, 1984.

Dewey, J. (1929b). The sources of a science of education, LW 5. Carbondale, IL: SIUP, 1984.

Fesmire, S. (2014). Dewey. London: Routledge.

https://doi.org/10.4324/9780203816899

Floridi, L. (2022). Etica dell'intelligenza artificiale. Sviluppi, opportunità, sfide. Mi­­lano: Raffaello Cortina Editore.

Pezzano, T. (2017). Le radici dell'educazione. La teoria dell'esperienza in John Dewey. Milano: FrancoAngeli.

Spadafora, G. (1997). Interpretazioni pedagogiche deweyane in America e in Italia. Università degli Studi di Catania, Facoltà di Lettere e Filosofia.

Spadafora, G. (2015). L'educazione per la democrazia. Studi su John Dewey. Roma: Anicia.

Striano, M. (2015). Per una teoria educativa dell'indagine. Riflessioni pedagogiche sulla Logica di John Dewey. Lecce: PensaMultimedia.




DOI: https://doi.org/10.7358/ecps-2024-030-spag

Copyright (©) 2025 Giuseppe Spadafora – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 


Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS)
Registered by Tribunale di Milano (19/05/2010 n. 278)
Online ISSN 2037-7924 - Print ISSN 2037-7932

Research Laboratory on Didactics and Evaluation - Department of Education - "Roma Tre" University


Executive Editor: Gaetano Domenici - Associate Executive Editor & Managing  Editor: Valeria Biasci
Editorial Board: Eleftheria Argyropoulou - Massimo Baldacci - Joao Barroso - Richard Bates - Christofer Bezzina - Paolo Bonaiuto - Lucia Boncori - Pietro Boscolo - Sara Bubb  - Carlo Felice Casula - Jean-Émile Charlier - Lucia Chiappetta Cajola - Carmela Covato - Jean-Louis Derouet - Peter Early - Franco Frabboni - Constance Katz - James Levin - Pietro Lucisano  - Roberto Maragliano - Romuald Normand - Michael Osborne - Donatella Palomba - Michele Pellerey - Clotilde Pontecorvo - Vitaly V. Rubtzov - Jaap Scheerens - Noah W. Sobe - Francesco Susi - Giuseppe Spadafora - Pat Thomson
Editorial Staff: Fabio Alivernini - Guido Benvenuto - Anna Maria Ciraci - Massimiliano Fiorucci - Luca Mallia - Massimo Margottini - Giovanni Moretti - Carla Roverselli 
Editorial Secretary:
Nazarena Patrizi 


Referee List


© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto