Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

Super-Ego after Freud: A Lesson not to Be Forgotten

Luigi Traetta, Federica Doronzo

Abstract


The aim of this paper is to retrace the evolution of the super-ego, in psychoanalysis and phenomenology, describing its effects on education, starting with the formation of individual morality. In the broadest sense, the reflection concerns not only the role that the family can play in this direction, but above all the contribution that schools can make to the formation of individual morality. The structuring of the super-ego is thus built up in the family system by being influenced by the socio-educational environment. The importance of a healthy structuring of the super-ego emerges in the increased risk of alteration of the intersubjective sphere, in cases of dysregulation of the super-ego, a process that is fundamental to psychotic disorder.


Keywords


education; socio-educational environment; super-ego

Full Text:

PDF

References


Ballerini, A. (2011). Esperienze psicotiche. Giovanni Fioriti Editore.

Ballerini, A., & Di Petta, G. (2015). Oltre e di là dal mondo. L'essenza della schizofrenia. Giovanni Fioriti Editore.

Bion, W. R. (1959). Attacchi al legame. In Analisi degli schizofrenici e metodo psicoanalitico. Armando Editore, 1970.

Bleger, J. (1970). Il concetto di psicosi. Intervento presentato all'Associazione Psicoanalitica Argentina il 15 settembre 1970.

D'Alonzo, L. (2017). Gestire la classe nella pratica didattica. Giunti.

De Masi, F. (2002). Quale Super-Io nella clinica analitica? Rivista di Psicoanalisi, 48(3), 517-535.

Di Petta, G. (2018). Il mondo vissuto. Edizioni Universitarie Romane.

Fairbairn, W. R. D. (1944). Endopsychic structure considered in terms of object-relationships. International Journal of Psychoanalysis, 25, 70-92.

Freud, S. (1914). On narcissism: An introduction. In The standard edition of the complete psychological works of Sigmund Freud, Vol. XIV (pp. 67-102). Hogarth Press.

Freud, S. (1920). Al di là del principio del piacere. Bruno Mondadori, 2007.

Freud, S. (1932). Introduzione alla psicoanalisi. Newton Compton Editori, 2010.

Freud, S. (1991). Zur Psychologie des Gymnasiasten. In S. Freud, Gesammelte Werke, Bd. X: Werke aus den Jahren, 1913-1917 (pp. 204-207). S. Fischer.

Galimberti, U. (2018). Nuovo dizionario di psicologia. Psichiatria, psicoanalisi, neu-roscienze. Feltrinelli.

Jaspers, K. (1959). Psicopatologia generale. Il pensiero scientifico, 2012.

Kernberg, O. F. (1975). Borderline conditions and patological narcissism. Jason Aronson.

Klein, M. (1940). Il lutto e la sua connessione con gli stati maniaco-depressivi. In M. Klein, Scritti 1921-1958. Boringhieri, 1978.

Klein, M. (1963). Our adult world, and other essays. Basic Books.

Lis, A., Stella, S., & Zavattini, G. C. (1999). Manuale di psicologia dinamica. Il Mulino.

Mancia, M., & Rubin, M. (2007). Vulnerabilità alla psicosi. Rivista di Psicoanalisi, 53(2), 558-562.

Meltzer, D. (1973). Stati sessuali della mente. Armando Editore, 1983.

Rosenfeld, H. (1971). A clinical approach to the psychoanalytic theory of the life and death instincts: An investigation into aggressive aspects of narcissism. International Journal of Psychoanalysis, 52, 169-178.

Rossi Monti, M. (1999). Psicopatologia della schizofrenia. Prospettive metodologiche e cliniche. Raffaello Cortina Editore.

Stanghellini, G. (2008). Psicopatologia del senso comune. Raffaello Cortina Editore.

Weiss, H. (2020). A brief history of the super-ego with an introduction to three papers. International Journal of Psychoanalysis, 101(4), 724-734.

https://doi.org/10.1080/00207578.2020.1796073

Winnicott, D. W. (1960). The theory of the parent-infant relationship. International Journal of Psychoanalysis, 41, 585-595.

Zobbi, E. (2021). L'atmosfera morale scolastica come complesso di norme e sistemi di significato. Una ricerca esplorativa su concezioni e interventi. Ricerche di Pedagogia e Didattica, 16(1), 123-135.




DOI: https://doi.org/10.7358/elem-2021-0102-trdo

Copyright (©) 2021 Luigi Traetta, Federica Doronzo – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Announcements

Call for papers Vol 4 (2024) - No 1-2 - "Sustainability"
Authors have to read through the Information for Authors and the Author guidelines carefully before beginning the submission process. 
Deadline for paper submission: March 31, 2024 (philosophical essays) – July 25, 2024 (epistemological and pedagogical essays)
Notification of paper acceptance: April 1, 2024 (philosophical essays) – July 27, 2024 (epistemological and pedagogical essays)
Request for revision following peer review: April 15, 2024 (philosophical essays) – September 15, 2024 (epistemological and pedagogical essays)
Deadline for revised version submission: April 30, 2024 (philosophical essays) – September 30, 2024 (epistemological and pedagogical essays
Publication: June 30, 2024 (philosophical essays) – December 15, 2024 (epistemological and pedagogical essays)

More....


Elementa. Intersections between Philosophy, Epistemology and Empirical Perspectives
Registered by Tribunale di Milano 2361/2021 (29/12/2021) - RG n. 16898/2021
Electronic edition ISSN 2785-4426 - Print edition ISSN 2785-4558 


Dipartimento di Studi Umanistici - Università degli Studi di Foggia


Chief Editor: Paolo Ponzio
Editorial Board: Luigi Traetta (Co-chief editor) - Giusi Antonia Toto (Co-chief Editor) - Antonio Ascione - Oscar Barroso - Alessandra Beccarisi - Leonardo Carlucci - Marco Ceccarelli - Antonio Clericuzio - Antonio Criado - Jean-Paul De Lucca - Raffaele Di Fuccio - Davide Di Palma - Ricardo Espinoza Lolas - Costantino Esposito - Marco Forlivesi - Teun Koetsier - Francesco Marrone - Gilles Olivò - Carla Rita Palmerino - Pasquale Porro - Francesca Romana Recchia Luciani - Alessia Scarinci - Domenico Tafuri - Baichun Zhang.
Editorial Staff: Tommaso Sgarro (managing editor) - Lucia Borrelli - Marco di Furia - Federica Doronzo - Francesca Finestrone - Piergiorgio Guarini - Maria Anna Misuriello - Giuliana Nardacchione - Guendalina Peconio - Sara Perrella - Benedetta Ragni - Martina Rossi - Daniela Savino - Luigi Tateo.


© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto