Led On Line
Presentazione - About us
Novita' - What's new
E-Journals
E-books
Lededizioni Home Page Ricerca - Search
Catalogo - Catalogue
Per contattarci - Contacts
Per gli Autori - For the Authors
Statistiche - Statistics
Cookie Policy
Privacy Policy

From Anthropocentrism to Post-humanism in the Educational Debate

Alessandro Ferrante, Daniele Sartori

Abstract


This paper explores the impact post-human stance has on the study of the learning process. It shows how this new paradigm which focuses upon the relationship between human and non-human modifies our understanding of education. First, we argue that the educational debate is largely inspired by an anthropocentric perspective. It is grounded in the notion of human self-determination and it neglects the role of non-human factors in the learner’s development. Furthermore, non-humans (both animals and machines) are usually considered as something to be used: in other words, they are instruments. This fact notwithstanding, there is a small minority of contemporary learning theories that investigate the relationship between human and non-human from a non-anthropocentric point of view. An overview of these theories is offered in the second part of the paper. Finally the use of Latour’s Actor-Network Theory (ANT) in educational research will be explored to show one of the possible non-anthropocentric methods of conceiving and investigating the learning process. According to ANT, learning can be interpreted as the effect of a network made up of heterogeneous elements, both human and non-human.

 


Keywords


post-human pedagogy; post-human education; philosophy of education; learning theories; Actor-Network Theory; post-humanism; anthropocentrism; Bruno Latour; Tara Fenwick; humanism; non-human animals

Full Text:

PDF

References


Acone, Giuseppe, Valeria Vitale, and Deborah De Maio. 2013. Orizzonte teorico e pedagogia tra umanesimo e post-umanesimo. Lecce: Pensa.

Andreozzi, Matteo. 2014. “Dieci sfumature di non-antropocentrismo. Principi teorici e risvolti filosofici”. In Formazione e post-umanesimo. Sentieri pedagogici nell’età della tecnica, edited by Pierangelo Barone, Alessandro Ferrante, and Daniele Sartori, 43-56. Milano: Raffaello Cortina.

Badmington, Neil. 2003. “Theorizing Posthumanism”. Cultural Critique 53: 10-27.

Badmington, Neil. 2004. “Mapping Posthumanism”. Environment and Planning A 36: 1344-51.

Barone, Pierangelo. 2014. “Embodiment, formazione e post-umanesimo”. In Formazione e post-umanesimo. Sentieri pedagogici nell’età della tecnica, edited by Pierangelo Barone, Alessandro Ferrante, and Daniele Sartori, 133-50. Milano: Raffaello Cortina.

Bekoff, Marc. (2007) 2010. La vita emozionale degli animal. Un grande scienziato esplora la gioia, la tristezza e l’empatia negli animali, translated by Maria Chiara Catalani. Bologna: Perdisa.

Bertolini, Piero. 1988. L’esistere pedagogico. Ragioni e limiti di una pedagogia come scienza fenomenologicamente fondata. Firenze: La Nuova Italia.

Bonnett, Michael. 2004. Retrieving Nature: Education for a Post-humanist Age. Malden, MA: Blackwell.

Braidotti, Rosi. (2013) 2014. Il postumano. La vita oltre l’individuo, oltre la specie, oltre la morte. Roma: DeriveApprodi.

Cambi, Franco. 2003. Manuale di storia della pedagogia. Roma - Bari: Laterza.

Cambi, Franco. 2008. “La ‘questione del soggetto’ come problema pedagogico”. Studi sulla Formazione 11 (2): 99-107.

Cambi, Franco. 2014. “Post-umano e pedagogia. Un rapporto critico-dialettico. Qualche annotazione”. In Formazione e post-umanesimo. Sentieri pedagogici nell’età della tecnica, edited by Pierangelo Barone, Alessandro Ferrante, and Daniele Sartori, 205-13. Milano: Raffaello Cortina.

Colicchi, Enza. 2009. “Che ne e della paideia”. Paideutika. Quaderni di formazione e cultura 5 (9): 19-34.

Dewey, John. (1938) 2014. Esperienza e educazione, translated by Ernesto Codignola, edited by Francesco Cappa. Milano: Raffaello Cortina.

Farisco, Michele. 2011. Ancora uomo. Natura umana e postumanesimo. Milano: Vita e Pensiero.

Fenwick, Tara. 2011. “Reading Educational Reform with Actor Network Theory: Fluid Spaces, Otherings, and Ambivalences”. Educational Philosophy and Theory 43 (S1): 114-34.

Fenwick, Tara, and Richard Edwards. 2010. Actor-Network Theory in Education. London: Routledge.

Fenwick, Tara, and Paolo Landri. 2012. “Materialities, Textures and Pedagogies: Socio-material Assemblages in Education”. Pedagogy, Culture and Society 20 (1): 1-7.

Ferrante, Alessandro. 2013. “Le nuove forme di disagio tra mitologie del progresso e immaginari catastrofici. Implicazioni pedagogiche”. Governare la paura. Journal of Interdisciplinary Studies 6: 122-55.

Ferrante, Alessandro. 2014a. “Dall’antropocentrismo al post-umanesimo. Traiettorie di ricerca”. In Formazione e post-umanesimo. Sentieri pedagogici nell’età della tecnica, edited by Pierangelo Barone, Alessandro Ferrante, and Daniele Sartori, 15-40. Milano: Raffaello Cortina.

Ferrante, Alessandro. 2014b. Pedagogia e orizzonte post-umanista. Milano: LED.

Gane, Nicholas. 2006. “Posthuman”. Theory, Culture and Society 23 (2-3): 431-4.

Gough, Noel. 2004. “RhizomANTically Becoming-Cyborg: Performing Posthuman Pedagogies”. Educational Philosophy and Theory 36 (3): 253-65.

Hayles, Katherine. 1999. How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature and Informatics. Chicago: University of Chicago Press.

Hessen, Sergej. (1946) 1958. Difesa della pedagogia, translated by Hanna Mirecka. Roma: Casa Editrice Avio.

Iori, Vanna. 2000. Filosofia dell’educazione. Per una ricerca di senso nell’agire educativo. Milano: Guerini.

Latour, Bruno. 1999. “On recalling ANT”. In Actor-Network Theory and after, edited by John Law and John Hassard, 15-25. Oxford - Malden, MA: Blackwell.

Latour, Bruno. 2005. Reassembling the Social: an Introduction to Actor-Network Theory. New York: Oxford University Press.

Law, John. 1999. “After ANT: Complexity, Naming and Topology”. In Actor-Network Theory and after, edited by John Law and John Hassard, 1-14. Oxford - Malden, MA: Blackwell.

Luhmann, Niklas, and Karl-Eberhard Schorr. (1979) 1999. Il sistema educativo. Problemi di riflessività, translated by E. Koetti Cerretti and Patrizia Cipolletta. Roma: Armando.

Mainardi, Danilo. 2001. “La conquista della consapevolezza in etologia”. In Il volto della Gorgone. La morte e i suoi significati, edited by Umberto Curi, 195-221. Milano: Mondadori.

Marchesini, Roberto. 2002. Post-human. Verso nuovi modelli di esistenza. Torino: Bollati Boringhieri.

Marchesini, Roberto. 2009. Il tramonto dell’uomo. La prospettiva post-umanista. Bari: Dedalo.

Marchesini, Roberto. 2013. “Intus-legere. La pluralita cognitiva nelle diverse specie”. In Emotività animali. Ricerche e discipline a confronto, edited by Matteo Andreozzi, Silvana Castignone, and Alma Massaro, 127-36. Milano: LED.

Marchesini, Roberto, and Sabrina Tonutti. 2007. Manuale di zooantropologia. Roma: Meltemi.

Mariani, Alessandro. 2006. Elementi di filosofia dell’educazione. Roma: Carocci.

Marrou, Henri-Irénée. (1964) 1971. Storia dell’educazione nell’antichità, translated by Umberto Massi. Roma: Studium.

Martino, Paola. 2014. “La ‘differenza’ umana quale problema della pedagogia nell’orizzonte culturale postumanistico”. Nuova Secondaria Ricerca 8: 20-5.

Mounier, Emmanuel. (1949) 1964. Il personalismo, translated by Aldo Cardin. Roma: Editrice Ave.

Mulcahy, Dianne. 2011. “Assembling the ‘Accomplished’ Teacher: the Performativity and Politics of Professional Teaching Standards”. Educational Philosophy and Theory 43 (S1): 94-113.

Nespor, Jan. 1994. Knowledge in Motion: Space, Time and Curriculum in Undergraduate Physics and Management. London: Routledge.

Nespor, Jan. 2002. “Networks and Contexts of Reform”. Journal of Educational Change 3 (3): 365-82.

Nespor, Jan. 2011. “Devices and Educational Change”. Educational Philosophy and Theory 43 (S1) 15-37.

Pedersen, Helena. 2010. “Is ‘the Posthuman’ Educable? On the Convergence of Educational Philosophy, Animal Studies, and Posthumanist Theory”. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education 31 (2): 237-50.

Pepperell, Robert. (1997) 2003. The Post-Human Condition. Consciousness beyond the Brain. Bristol: Intellect Books.

Pickering, Andrew. 2005. “Asian Eels and Global Warming: a Posthumanist Perspective on Society and the Environment”. Ethics and the Environment 10 (2): 29-43.

Pinto Minerva, Franca. 2008. “Umano. Post-umano. Per una pedagogia del soggetto mutante”. In Il soggetto nella pedagogia contemporanea, edited by Enza Colicchi, 129-40. Roma: Carocci.

Pinto Minerva, Franca. 2014. “Umano e post-umano. Una nuova frontiera della pedagogia”. In Formazione e post-umanesimo. Sentieri pedagogici nell’età della tecnica, edited by Pierangelo Barone, Alessandro Ferrante, and Daniele Sartori, 103-31. Milano: Raffaello Cortina.

Pinto Minerva, Franca, and Rosa Gallelli. 2004. Pedagogia e Post-umano. Ibridazioni identitarie e frontiere del possibile. Roma: Carocci.

Sartori, Daniele. 2014. “Post-umanesimo e pedagogia italiana. La proposta teorica di Riccardo Massa”. In Formazione e post-umanesimo. Sentieri pedagogici nell’età della tecnica, edited by Pierangelo Barone, Alessandro Ferrante, and Daniele Sartori, 173-87. Milano: Raffaello Cortina.

Sørensen, Estrid. 2009. The Materiality of Learning. Technology and Knowledge in Educational Practice. New York: Cambridge University Press.

Stables, Andrew, and William Scott. 2001. “Post-humanist Liberal Pragmatism? Environmental Education out of Modernity”. Journal of Philosophy of Education 35 (2): 269-79.

Wolfe, Cary. 2010. What is Posthumanism? Minneapolis: University of Minnesota Press.




DOI: https://doi.org/10.7358/rela-2016-002-fesa



Copyright (©) 2018 Alessandro Ferrante, Daniele Sartori – Editorial format and Graphical layout: copyright (©) LED Edizioni Universitarie




Relations. Beyond Anthropocentrism
Registered by Tribunale di Milano (04/05/2012 n. 211)
Online ISSN 2280-9643 - Print ISSN 2283-3196


Executive Editor: Francesco Allegri
Associate Editor: Matteo Andreozzi 
Review Editors: Sofia Bonicalzi - Eleonora Adorni
Editorial Board:
Ralph R. Acampora - Carol J. Adams - Vilma Baricalla - Luisella Battaglia - Rod Bennison - Matthew R. Calarco - Piergiorgio Donatelli - William Grove-Fanning - Serenella Iovino - Luigi Lombardi Vallauri - Christoph Lumer - Joel MacClellan - Dario Martinelli - Roberto Marchesini - Alma Massaro - Serpil Oppermann - Simone Pollo - Paola Sobbrio - Kim Stallwood - Sabrina Tonutti - Jessica Ullrich - Federico Zuolo

Referee List


© 2001 LED Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto